Tankkasitko väärää polttoainetta – mitä tehdä?

0
48
© Shutterstock / VGstockstudio

Mitä tapahtuu, jos tankkaat väärää polttoainetta?

Ajoneuvoa ei missään tapauksessa saa enää ajaa, jotta moottori ei vahingoitu tai ruiskutusjärjestelmä ei vaurioidu. Väärän polttoaineen imeminen suulla ja letkulla ei ole suositeltavaa. Polttoaineen nielemisen vaara on liian suuri, mikä on vakava terveysriski. Parempi vaihtoehto on käyttää erityistä polttoaineen imupumppua, jota on saatavana käsikäyttöisenä tai sähköisenä versiona. On kuitenkin noudatettava muutamia turvallisuussääntöjä. Esimerkiksi hyvästä ilmanvaihdosta on huolehdittava. Lisäksi on käytettävä riittävän suurta keräysastiaa. On sanomattakin selvää, että avotulta tai tupakointia ei saa käyttää lähistöllä. Väärän polttoaineen pumppaaminen ulos tiellä ei kuitenkaan yleensä ole mahdollista. Useimmissa tapauksissa ajoneuvo on hinattava pois ja pumpattava väärä polttoaine ulos korjaamolla ennen uuden polttoaineen tankkaamista.

Polttoaine – mitkä ovat väärän polttoaineen tankkauksen seuraukset?

Vaihtoehto, jossa bensiinikäyttöinen ajoneuvo täytetään dieselillä, on paljon harvinaisempi. Tämä johtuu siitä, että dieselin tankkaussuuttimet ovat leveämmät kuin bensiinin täyttöaukot. Jos bensiinisuutin ei siis sovi, olet käyttänyt väärää polttoainetta. Bensiinikäyttöisiin ajoneuvoihin pätee sama kuin vanhoihin dieselmoottoreihin: jos bensiiniä on tankattu pieni määrä, kuljettaja voi jatkaa varovaista ajamista. Jos määrä on yli viisi prosenttia säiliön tilavuudesta, seos on imutettava pois ruiskutusjärjestelmän vaurioitumisen estämiseksi. ADAC:n mukaan korjaus voi maksaa useita tuhansia euroja, joten tarkkaavaisuutta on syytä noudattaa paitsi ajettaessa myös tankatessa.

Onko mahdollista tankata dieseliä bensiinin sijasta?

Väärä polttoaine
© Shutterstock / Mut Hardman

Useimmat ajoneuvot voidaan käynnistää aluksi väärän polttoaineen tankkauksen jälkeen, koska polttoaineletkuissa on vielä riittävästi oikeaa polttoainetta. Bensiini- ja dieselmoottorit ovat kuitenkin pohjimmiltaan erilaisia. Bensiini- tai bensiinimoottorissa polttoaine syttyy sytytystulppien avulla, kun taas dieselmoottorissa sylinterin korkea paine (puristus) yksin varmistaa, että dieselpolttoaine syttyy itsestään. Tämä tarkoittaa, että bensiinimoottori vikaantuu todennäköisesti paljon aikaisemmin, koska polttoaineen sytyttäminen sytytystulppien avulla ei onnistu. Dieselpolttoaineen leimahduspiste on paljon korkeampi kuin bensiinin. Näin ollen moottori sammuu, ja monissa tapauksissa vakavia moottorivaurioita ei edes synny. Tilanne on kuitenkin hieman erilainen, jos dieselajoneuvoon tankataan vahingossa premium-bensiiniä. Dieselmoottorin korkea puristuspaine mahdollistaa bensiinipolttoaineen syttymisen, joten moottori voi toimia melko pitkään. Polttoaineen syttyminen tapahtuu kuitenkin paljon aikaisemmin kuin dieselpolttoaineessa.