Miten korjaat auton ilmastointilaitteen edullisesti?

0
81
Auton ilmastointilaite
© Shutterstock / kryzhov

Monet meistä eivät voi enää kuvitella autoa ilman tehokasta ilmastointilaitetta. Suosittu ”ilmastointi” on erityisen hyödyllinen pitkän talven jälkeisinä lämpiminä kuukausina.

Mitä tehdä, jos ilmanvaihtosäleiköstä ei tule miellyttävää kylmää?

Ilmastointilaitteet ovat yhä kalliimpia

Ilmastointilaitteiden huoltokustannusten kasvu ei ole viime kuukausina ollut yllätys. Tämä kaikki johtuu niin sanotun vanhan R134a:n nopeasti nousevasta hinnasta. EU:n viranomaiset ovat luokitelleet sen luonnolle vaaralliseksi. Tämä johtaa useiden satojen prosenttien hinnannousuun hyvin lyhyessä ajassa. Uuden tekijän R1234yf, joka on pakollinen kaikissa uusissa ajoneuvoissa vuodesta 2017 alkaen, hinta ei lohduta. R1234yf oli alusta alkaen paljon kalliimpi kuin R1234a. Voi olla, että molempien aineiden hinnat ovat pian samat.

Mitä tehdä, jos autosi ilmastointi lakkaa toimimasta?

Ilmastointilaite
© Shutterstock / Lukatme

Tässä tapauksessa paras ratkaisu on suorittaa järjestelmän perusteellinen tarkastus vian syyn selvittämiseksi. Pelkkä puuttuvan kylmäaineen lisääminen järjestelmään voi olla sekä tehotonta että kallista. Ilmastointijärjestelmässä kiertävä kylmäaine ei katoa sieltä salaperäisesti. Jos se on kadonnut, se johtuu hyvin todennäköisesti vuodosta. Ajan myötä ilmastointilaitteen putkistoon kehittyy mikrovuotoja, jotka – kuten helposti arvaat – muuttuvat pian yhä suuremmiksi. Kokenut mekaanikko löytää vuodot nopeasti asettamalla kontrastin järjestelmään.

Vuodon löytäminen voi olla edellä mainituista nousevista tekijöiden hinnoista huolimatta hyvää tietoa ajoneuvon omistajalle. Hänelle aiheutuu varmasti enemmän korjauskustannuksia, jos ilmastoinnin kompressori, jota kutsutaan myös ahtimeksi, on vaurioitunut. Tämä osa vastaa ilmastointinesteen pumppaamisesta ja puristamisesta. Valitettavasti kompressorivaurio on hyvin yleinen vika, jota esiintyy nykyaikaisissa ajoneuvoissa.

Kompressori on altis vioittumiselle, koska sen on työskenneltävä vaikeissa olosuhteissa”, sanoo autonosien tehdasregeneraatioita tekevän Lauberin asiantuntija. – Kompressorin kärki on saastumislähde. Sen alkuperä voi vaihdella – usein se on ohuita metallilastuja, jotka irtoavat järjestelmän osista käytön aikana. Epäpuhtauksia voi päästä järjestelmään myös normaalin uudelleentäyttöprosessin aikana. Myös kaikki valmisteet, jotka on suunniteltu tiivistämään järjestelmän mikrovuotoja, voivat olla vaarallisia. Joskus ne voivat vahingoittaa, eivät auttaa, koska ne eivät pysty pysäyttämään vuotoja, vaan tiivistävät kompressorin neulan ja edistävät sen sumeutta.

Mitä korjata ilmastointilaitteessa?

Ilmastointilaitteen kompressori DENSO DCP20021
© motointegrator.fi / Kompressori, ilmastointilaite DENSO DCP20021

Kompressorin toimintahäiriö tarkoittaa, että se on vaihdettava. Tässä ei kuitenkaan ole vielä kaikki, sillä kompressorin lisäksi myös lauhdutin, suodatin, kuivain, paisuntaventtiili on vaihdettava ja koko järjestelmä on huuhdeltava. Lika, joka aiheutti kompressorin jumiutumisen, voi varmasti löytyä järjestelmän muista osista. Korjaus on liian vakava ja kallis riski. Mitä tulee kustannuksiin, monet meistä käyttävät ajoneuvoja, jotka ovat saavuttaneet huippuvuotensa. Tosiasia on, että tällaisessa tilanteessa kompressorin ja muiden osien vaihtotarve sekä järjestelmän huuhtelu ja uuden tekijän ostaminen voivat nousta hyvin suureksi summaksi.

Miten voit vähentää kustannuksia mahdollisimman paljon?

Ensinnäkin, älä toimi hätiköidysti. Jos on liian myöhäistä ja kompressorimme on kieltäytynyt tottelemasta, etsi varaosa optimaaliseen hintaan. Termiä ”optimaalinen” käytettiin tarkoituksella, koska halvimmillakaan Kaukoidän tuotteilla ei voida taata korjauksen kestävyyttä. Osan mahdollinen takuuvaihto ei korvaa meille aiheutuneita korjauskustannuksia. Väärä valinta ovat niin ikään käytetyt kompressorit, jotka saattavat olla jo valmiiksi saastuneita tai puutteellisesti suojattuja purkamisen jälkeen, ja on vain ajan kysymys, milloin ne vikaantuvat. Jos haluat tehdä yhden ja valita tietyn tuotteen suhteellisen edulliseen hintaan, valitse tehtaalla kunnostettu kompressori. Se on täysin toimiva elementti, joka on valmis asennettavaksi ajoneuvoon.

Ilmastointi vs. automaattinen ilmastointi

Ilmastointi
© Shutterstock / John1179

Yleensä tarjolla on perinteinen ilmastointijärjestelmä ja automaattinen ilmastointijärjestelmä. Ero on siinä, että automaattinen ilmastointi pystyy saavuttamaan ja ylläpitämään ennalta valitun lämpötilan. Nykyaikaiset järjestelmät myös varmistavat, että saavutat tämän lämpötilan erityisen miellyttävällä tavalla. Jos valitset 22 °C:n asetuslämpötilan 26 °C:n sisälämpötilaa varten, ilmanvaihto on akustisesti tuskin havaittavissa. Näin pienet lämpötilaerot tasoittuvat nopeasti ilman, että syntyy epämiellyttävää vetoa. Perinteinen ilmastointi on pohjimmiltaan sama kuin perinteinen ilmanvaihto, joka voi tuottaa myös hyvin kylmää ilmaa kylmäainekierron avulla. Tällä voidaan jäähdyttää sisätiloja samassa määrin, mutta kuljettajan on tehtävä asetukset manuaalisesti. Käytännössä tämä johtaa usein siihen, että asetuksia joudutaan säätämään useita kertoja uudelleen, koska haluttua tulosta ei saavuteta.

Monialueinen ilmastointiautomatiikka lisää kaikkien matkustajien mukavuutta

Toimitusvalikoimassa on usein kolmas järjestelmä: nämä ovat automaattisia ilmastointijärjestelmiä, joissa on useita vyöhykkeitä. Kolmen vyöhykkeen automaattinen ilmastointijärjestelmä voi säätää lämpötilaa erikseen kuljettajalle, etumatkustajalle ja takaistuimelle. Jos valitset korkeamman lämpötilan esimerkiksi matkustajan puolelle, se ei tarkoita, että tuuletusaukoista virtaa myös lämpimämpää ilmaa – vain vähemmän. Asetettu lämpötila saavutetaan tällöin sekoittumalla matkustamon lämpimään ilmaan. Tämä tarkoittaa, että monialueinen automaattinen ilmastointijärjestelmä ei välttämättä toimi perinteistä järjestelmää tehottomammin.