Etu- vai takaveto – mitkä autot pärjäävät talvella paremmin?

0
69
Etuveto
© GettyImages / Viaframe

Onko talvella merkitystä sillä, onko autossa taka- vai etuveto? Tässä artikkelissa annetaan vastaus tähän kysymykseen ja lisätietoja ajamisesta talvisilla teillä.

Etuveto – edut ja haitat talvella

Etuvetoisissa ajoneuvoissa on yleensä erittäin hyvä ajovakaus kiihdytettäessä. Tämä pätee myös liukkailla teillä. Syynä tähän on se, että autoja niin sanotusti vedetään. Vetävien pyörien yläpuolella oleva raskas moottori takaa myös hyvän pidon. Etuvetoisissa autoissa on kuitenkin heikkouksia, kun ne lähtevät liikkeelle ylämäkeen liukkailla teillä.

Kun ajoneuvo kallistuu taaksepäin, etuakseli kuormittuu, joten pito heikkenee tuntuvasti. Jos ajoneuvo on täyteen kuormattu, takaistuimella istuvien matkustajien on tällöin noustava ulos keventämään taka-akselia, jolloin etuakselia kuormitetaan jälleen enemmän. Etuvetoisilla ajoneuvoilla on rinteessä kaarteissa taipumus työntää etupyörät kaarteen ulkopuolelle, erityisesti jarrutettaessa. Tämä aliohjautuvuus on tyypillistä etuvetoisille ajoneuvoille.

Takaveto – edut ja haitat talvella

Takavetoisissa ajoneuvoissa takapyörät pyörivät yleensä, kun kiihdytetään liukkaalla tiellä. Kuivalla ja liukkaalla tiellä kiihdyttämisen välillä on huomattava ero. Takapyörät irtoavat nopeammin liukkaalla tiellä. Syynä tähän on vetävien pyörien pienempi kuormitus. Toisaalta takavetoisilla ajoneuvoilla on etuja ylämäkeen lähdettäessä. Näissä tilanteissa vetävien pyörien suurempi kuormitus vaikuttaa positiivisesti.

Jarrutettaessa kaltevilla teillä ei juuri ole eroa etuvetoisiin ajoneuvoihin. Takavetoisilla ajoneuvoilla on myös taipumus liukua kaarteessa kaarteen ulkopuolelle. Takavetoisten autojen kuljettajat kuormittavat ajoneuvonsa usein hiekkasäkeillä tai muilla painavilla esineillä vetävien pyörien painon lisäämiseksi. Lisäpainot olisi kuitenkin purettava, kun lunta ei ole, jotta polttoaineen kulutus ei kasvaisi tarpeettomasti.

Hyvät talvirenkaat ovat välttämättömät – riippumatta siitä, onko kyseessä taka- vai etuvetoinen auto

Suomessa talvirenkaita tulee käyttää 1.11. – 31.3. Autossa on oltava talvirenkaat myös silloin, kun sääolosuhteet sitä edellyttävät. Tämä tarkoittaa sitä, että talvitieolosuhteissa eli jäällä, lumella, loskassa tai liukkaalla pakkasella saa ajaa vain talvirenkailla. Siksi on suositeltavaa vaihtaa renkaat hyvissä ajoin ennen talven tuloa.

Talvirenkaat
© GettyImages / sot

Talvirenkaille on määrätty vähintään 3 mm:n kulutuspinnan syvyys, mutta yleensä suosittellaan vähintään 4 mm:n kulutuspinnan syvyyttä. Mitä syvempi kulutuspinta on, sitä paremmin talvirenkaat pystyvät välittämään ohjaus- ja ajovoimat jäällä ja lumessa. Jos talvirenkaiden kulutuspinnan syvyys on 4 millimetriä tai vähemmän, renkaita ei saa enää asentaa. Uudet renkaat ovat paljon turvallisemmat. Tämä koskee sekä takavetoisia että etuvetoisia ajoneuvoja.

Miten elektroniset apujärjestelmät vaikuttavat ajovakauteen talvella?

Saksan autokerhon (ADAC) mukaan elektronisilla apujärjestelmillä, jotka ovat olleet vuodesta 2014 lähtien vakiovarusteena uusissa rekisteröidyissä ajoneuvoissa, on huomattava vaikutus ajoturvallisuuteen yleensä ja erityisesti talvella. Kuljettajaa avustavat järjestelmät, joita valmistajasta riippuen kutsutaan DSC:ksi ja ESP:ksi, lisäävät ajoturvallisuutta, pitoa ja kaistavakautta liukkailla talviteillä. Jos tienpinnan pito vaihtelee, nämä järjestelmät voivat muun muassa jakaa ajovoiman niille pyörille, joilla on vielä riittävä pito. Tämä pätee ainakin fyysisissä rajoissa.

Fyysinen raja tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että tietyn pisteen jälkeen pyörien ja tienpinnan välinen kitka ei enää riitä ohjaus- tai ajovoimien välittämiseen. Ajoneuvo alkaa liukua. Jos kuitenkin ajat autoa liian lujaa jäisellä tiellä, ei ESP tai DSC enää auta sinua.

Elektroniset järjestelmät ovat varmistaneet, että taka- ja etuvetoisten ajoneuvojen ajoturvallisuus ja käsiteltävyys ovat viime vuosina muuttuneet yhä samankaltaisemmiksi. Tämä koskee sekä normaaleja että vaikeita tieolosuhteita. Näiden kahden ajotavan välillä ei ole enää juuri mitään eroa. Näin ollen kysymykseen siitä, onko talvella merkitystä sillä, onko ajoneuvossa taka- vai etuveto, ei voida enää vastata yksiselitteisesti. Se riippuu osittain tilanteesta. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa, joissa on elektroniset apujärjestelmät ja hyvät talvirenkaat, mikään voimansiirtotyyppi ei ole vakavasti epäedullinen. Etu- ja takavetoisen ajoneuvon ajokäyttäytymisessä ja turvallisuudessa on talvella tuskin havaittavissa eroa.

Neliveto
© GettyImages / Henrik5000

Milloin talvella kannattaa hankkia nelivetoinen auto?

Lumisilla alueilla voi olla kannattavaa hankkia auto, jossa on neliveto. Nelivetoiset autot tarjoavat paremman ajovakauden, suuremman ajoturvallisuuden ja huomattavasti paremman pidon kuin taka- tai etuvetoiset autot käytännössä kaikissa liikennetilanteissa. Raja turvallisen ajamisen ja luistamisen välillä on kuitenkin hyvin kapea. Rajan ylittämisestä ei käytännössä ilmoiteta etukäteen nelivetoajoneuvoissa.

Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa ei ole elektronisia apuvälineitä, etuvetoisia autoja pidetään yleensä helpommin hallittavina. Etenkin kokemattomille kuljettajille. Molemmissa ajotyypeissä on tärkeää ajaa aina sopivaa nopeutta. Ennakoiva ajotapa, äkkijarrutusten välttäminen, jyrkät ohjauksen heilahdukset ja liiallinen kiihdyttäminen auttavat paljon talven turvalliseen läpikäymiseen. Sillä ei ole merkitystä, onko sinulla taka- vai etuveto.