Venttiilikoneisto ilman salaisuuksia

0
110
Jakohihna_Contitech
Jakohihna Contitech

Oikea kireys on tärkeää

Ääniä pitävä jakohihna, hyppiminen tai jakohihnan vaurioituminen voivat liittyä hihnan väärään kireyteen.

Jakohihnaa asennettaessa on noudatettava tarkasti huolto-ohjeita. Yhdenkin osan laiminlyönti voi johtaa väärään hihnan kireyteen, mikä voi aiheuttaa vakavan vian. Continental-merkin asiantuntijat neuvovat, miten asennusvirheitä voidaan välttää esimerkkinä hammashihnasarjat CT1168K1/K2/WP1/WP2/K6PRO/WP8PRO, joita käytetään VW-, Audi-, Seat- ja Skoda-moottoreissa, joissa on 1.4-2.0 TDI common rail, EA288.

Ongelma

W98_Contitech_kuva_1
Kuva 1

Jakohihnan voimansiirrosta tuleva ääni. Hammashihna hyppää tai on vaurioitunut. Ohjainrullan pysäytin on murtunut tai rikki (kuvat 1 ja 2). Hihnan takaosassa (kuva 3) ja rullan juoksuradan pinnalla on näkyvissä kiristysjälkiä. Rullakuulalaakeri ei toimi kunnolla tai on tukossa.

W98_Contitech_kuva_2
Kuva 2

Syy

Hihnan toimintahäiriön syynä voi olla jännityksen epätasainen jakautuminen koko hammasrattaassa. Tämä johtaa kiristysrullan liialliseen värähtelyyn ja hihnakäytön kohtuuttomaan kireyteen. Tämän seurauksena hihnaveto ylikuumenee ja alkaa pitää ääntä. Rajoittimen ja puskurin usein toistuva kosketus aiheuttaa rajoittimen rikkoutumisen (kuva 1).

W98_Contitech_kuva_3
Kuva 3

Ratkaisu

W98_Contitech_kuva_4
Kuva 4

Kun kiristämme jakohihnaa, meidän ei tarvitse ainoastaan lukita akseleita tappien avulla, vaan myös löysätä ensin nokka-akselin ja korkeapainepumpun hammaspyörät (kuvat 4 ja 5). Lisäksi korkeapainepumpun hammaspyörän on oltava oikeassa asennossa (kuva 6).

W98_Contitech_kuva_5
Kuva 5
W98_Contitech_kuva_6
Kuva 6

Kun asennat tai huollat jakohihnaa, noudata aina ajoneuvon valmistajan asennusohjeita.