Oikea kireys on tärkeää
Ääniä pitävä jakohihna, hyppiminen tai jakohihnan vaurioituminen voivat liittyä hihnan väärään kireyteen.
Jakohihnaa asennettaessa on noudatettava tarkasti huolto-ohjeita. Yhdenkin osan laiminlyönti voi johtaa väärään hihnan kireyteen, mikä voi aiheuttaa vakavan vian. Continental-merkin asiantuntijat neuvovat, miten asennusvirheitä voidaan välttää esimerkkinä hammashihnasarjat CT1168K1/K2/WP1/WP2/K6PRO/WP8PRO, joita käytetään VW-, Audi-, Seat- ja Skoda-moottoreissa, joissa on 1.4-2.0 TDI common rail, EA288.
Ongelma
Jakohihnan voimansiirrosta tuleva ääni. Hammashihna hyppää tai on vaurioitunut. Ohjainrullan pysäytin on murtunut tai rikki (kuvat 1 ja 2). Hihnan takaosassa (kuva 3) ja rullan juoksuradan pinnalla on näkyvissä kiristysjälkiä. Rullakuulalaakeri ei toimi kunnolla tai on tukossa.
Syy
Hihnan toimintahäiriön syynä voi olla jännityksen epätasainen jakautuminen koko hammasrattaassa. Tämä johtaa kiristysrullan liialliseen värähtelyyn ja hihnakäytön kohtuuttomaan kireyteen. Tämän seurauksena hihnaveto ylikuumenee ja alkaa pitää ääntä. Rajoittimen ja puskurin usein toistuva kosketus aiheuttaa rajoittimen rikkoutumisen (kuva 1).
Ratkaisu
Kun kiristämme jakohihnaa, meidän ei tarvitse ainoastaan lukita akseleita tappien avulla, vaan myös löysätä ensin nokka-akselin ja korkeapainepumpun hammaspyörät (kuvat 4 ja 5). Lisäksi korkeapainepumpun hammaspyörän on oltava oikeassa asennossa (kuva 6).
Kun asennat tai huollat jakohihnaa, noudata aina ajoneuvon valmistajan asennusohjeita.