Raitisilmasuodattimet

Ruiskutussuuttimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 87 tulosta)

Kuorma-autojen ruiskutussuuttimet, joita kutsutaan myös injektoreiksi, eivät ole vain pieniä tekniikan ihmeitä. Ne ovat myös olennaisia moottorin osia, jotka toimivat kirjaimellisesti korkeassa paineessa. Ruiskun tehtävänä on sumuttaa tarkka määrä polttoainetta ja syöttää se sylintereihin. Injektori tekee tämän noin miljardi kertaa elinaikanaan. Jo pelkästään tästä syystä ei ole yllättävää, että kuorma-autojen injektorit kuluvat jatkuvasti. Lisäksi ruiskut voivat likaantua. Parhaassa tapauksessa tämä johtaa polttoaineen kulutuksen kasvuun - pahimmassa tapauksessa männän jumiutumiseen.

Varaosat BREMBO
Sijoituskriteerit
Korjaussarja, ruiskutussuutin DELPHI L215PBC
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   L215PBC
79,27 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DELPHI BEBJ1D01104
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BEBJ1D01104
660,65 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli (urea) BOSCH 0 444 023 017
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 023 017
514,86 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Pumppu-suutinyksikkö DELPHI BEBJ1A05002
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BEBJ1A05002
604,65 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 043 096
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 043 096
295,71 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 023 067
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 023 067
489,63 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 011 024
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 011 024
473,33 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 023 056
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 023 056
488,30 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, ureainjektio DINEX 2AT002
Annostelumoduuli, ureainjektio DINEX 2AT002
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   2AT002
117,42 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Syöttömoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 042 28K
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 042 28K
1.208,60 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Pumppusuuttimen pää WUZETEM PDLLA155P872
Pumppusuuttimen pää WUZETEM PDLLA155P872
Valmistaja:   WUZETEM
Valmistajan numero:   PDLLA155P872
22,96 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
DeNOx-annostelumoduuli FEBI BILSTEIN 176919
DeNOx-annostelumoduuli FEBI BILSTEIN 176919
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   176919
133,50 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, ureainjektio DINEX 2KT002
Annostelumoduuli, ureainjektio DINEX 2KT002
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   2KT002
205,49 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, ureainjektio DINEX 6LT001
Annostelumoduuli, ureainjektio DINEX 6LT001
Valmistaja:   DINEX
Valmistajan numero:   6LT001
249,69 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli (urea) BOSCH 0 444 023 016
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 023 016
519,06 €Sisältää arvonlisäveron, plus toimituskulut
2-4 arkipäivää

Miten tunnistat viallisen ruiskutussuuttimen, milloin on järkevää puhdistaa tai vaihtaa ruiskutussuuttimet ja yleiskatsaus kustannuksiin - tämän saat selville täältä. Ensin selvitämme kuitenkin injektoreiden rakenteen, toiminnan ja eri tyypit.

Kuorma-auton injektorit: tyypit, rakenne ja toiminta

Ruiskutussuuttimia on kahta tyyppiä: imusarjan ruiskutus ja suoraruiskutus. Ero on siinä, mihin ruiskut syöttävät polttoaineen. Imusarjan ruiskutuksessa polttoaine sumutetaan poistokanavassa. Suoraruiskutuksessa ruiskutin ruiskuttaa polttoaineen suoraan sylinteriin. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ruiskutusta säädellään elektronisesti moottorin ohjausyksikön kautta, mikä takaa huomattavasti alhaisemman polttoaineenkulutuksen. Lisäksi kuorma-auton injektorit tuottavat puhtaan palamisen. Tämä vähentää ympäristön saastumista.

Polttoaineen ruiskutuslaite toimii seuraavasti: Säiliössä oleva paineistettu polttoaine syötetään suuttimeen korkeapaineyhteen kautta. Moottorin ohjausyksikkö aktivoi magneettikelan, joka avaa neulaventtiilin (sumuttimen). Heti kun moottorinohjauksen sähköimpulssi lakkaa, ruiskutuslaite sulkeutuu uudelleen. Tämä prosessi kestää keskimäärin 1,5-6 millisekuntia.

Useimmissa kuorma-autojen moottoreissa niin sanottu Common Rail -ruiskutusjärjestelmä varmistaa polttoainetta säästävän palamisen. Toinen nimi tälle järjestelmälle on varastointi-injektio, mikä selittää osittain sen toiminnan. Common rail -ruiskutuksessa korkeapainepumppu nostaa polttoaineen erittäin korkealle painetasolle. Nykyaikaisissa dieselmoottoreissa tämä on jopa 2500 baaria. Paineen tuottaminen ja ruiskutusprosessi erotetaan tässä toisistaan. Tämä tarkoittaa, että moottorin yhden käyttösyklin aikana voidaan suorittaa useita ruiskutuksia. Moottori toimii hiljaisemmin, polttoaineenkulutus ja pakokaasujen epäpuhtauspitoisuus vähenevät entisestään.

Viallinen injektori kuorma-autossa - syyt ja merkit

Viallinen injektori johtuu yleensä polttoaineen saastumisesta. Tämä johtuu usein likaisesta polttoainesuodattimesta. Pienimmätkin likahiukkaset riittävät vaikuttamaan negatiivisesti injektorin suorituskykyyn. Lisäksi erityisesti suoraruiskutussuuttimet altistuvat äärimmäisille olosuhteille (paine ja kuumuus). Jos neulaventtiili on likainen, sumutus on riittämätöntä. Tämän seurauksena männät vaurioituvat, mikä voi johtaa moottorin täydelliseen vaurioitumiseen. Muita syitä ruiskutussuuttimien rikkoutumiseen ovat muun muassa hauraat kaapeliliitännät, lisäaineiden aiheuttamat kerrostumat ja solenoidikäämien oikosulut.

Viallisen ruiskutussuuttimen merkit ovat alkuvaiheessa tuskin havaittavissa, mutta ne tulevat ajan myötä selvemmiksi.

Näihin kuuluvat:

- Suurempi polttoaineen kulutus

- Huonommat pakokaasuarvot

- Aloitusvaikeudet

- Moottorin tehon vähentäminen

- Epävakaa tyhjäkäynti

- Vilkkuva moottorin tarkastusvalo

- Moottorin koputus

- Virheellinen sytytys

Tärkeää: Motointegratorin mekatroniikka-insinöörit kehottavat käymään korjaamolla pienimmästäkin viallisesta injektorista. Jos jätät nämä merkit huomiotta ja jatkat ajamista rikkinäisen ruiskun kanssa, korjauskustannukset voivat olla erittäin korkeat.

Puhdista ruiskut vai vaihda uudet ruiskut?

Kuorma-auton ruiskutussuuttimien puhdistaminen johtaa usein haluttuun tulokseen. Jos puhdistat ruiskut itse, sinun on käytettävä erityisiä ruiskujen puhdistusaineita. Nämä lisäaineet saavat saostumat liukenemaan. Varmista kuitenkin ruiskunpuhdistusainetta ostaessasi, että se sopii ajoneuvoosi. Koska lisäaine sekoitetaan suoraan polttoaineeseen, muut auton osat voivat vahingoittua. Injektorin puhdistus ultraäänihauteessa on paljon tehokkaampaa. Tätä varten kuorma-auton injektorit on irrotettava ja purettava, mikä puolestaan edellyttää tiettyä asiantuntemusta. Varmuuden vuoksi suosittelemme injektorin ammattimaista puhdistusta.

Tosiasia on, että injektorin puhdistaminen on paljon halvempaa kuin uuden ostaminen. Puhdistus maksaa karkeasti ottaen 30-100 euroa ruiskua kohti. Määrä riippuu injektorin tyypistä. Lisäksi veloitetaan myös työtunnit. Etenkin dieselmoottoreissa ruiskutussuuttimien purkaminen on monimutkainen ja vaikea toimenpide, jota ei pitäisi tehdä ilman erikoisosaamista. Ruiskut ovat erittäin tiukkoja, ja ne voidaan irrottaa vain erikoistyökaluilla. Voi käydä niin, että injektoreita ei saada irti ja ne tuhoutuvat toimenpiteen aikana.

Vaikeissa tapauksissa et siis voi välttää kuorma-autosi ruiskutussuuttimien vaihtamista. Riippuen siitä, mitkä ruiskut on asennettu kuorma-autoosi, joudut kaivamaan syvälle taskuusi uusien varaosien hankkimiseksi. Paitsi tietenkin, jos tilaat uudet kuorma-auton ruiskut verkkokaupastamme. Täällä voit hyötyä hinnoista, jotka ovat paljon alle huippuluokan ruiskutussuuttimien markkina-arvon.