Selkäkipu pitkillä automatkoilla?

0
41
Selkäkipu autossa
© Shutterstock / Vector3D

Vältä selkäkipuja ajon aikana

Kuka tahansa, joka istuu paljon, voi saada nopeasti selkäkipuja. Työpöydän ääressä voi olla hyödyllistä vaihtaa istuma-asentoa, liikkua hieman ja työskennellä jonkin aikaa seisten. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista autossa – varsinkaan kuljettajan kannalta. Voit kuitenkin tehdä jotakin istuaksesi mukavasti ja selkääsi säästäen ja selkärankaa rasittaen.

Syyt selkäkipuihin ajon aikana

Tärkein syy selkäkipuihin ajon aikana on rajoittunut liikelaajuus. Selkä puristuu ja selkäranka voi lyhentyä kahdesta kolmeen senttimetriä. Työpöydän ääressä on hyödyllistä siirtää osa painosta käsivarsille ja jaloille istumalla oikeassa asennossa. Autossa tämä ei ole mahdollista, koska kädet ovat kiireisiä ohjaamisessa, vaihteen vaihtamisessa ja kojelaudan käyttämisessä. Jalkojen on jarrutettava, kiihdytettävä ja käytettävä kytkintä. Kuljettaja ei voi myöskään venytellä tai rentouttaa niskaansa, koska hänen on pidettävä liikennettä jatkuvasti silmällä. Matkustajilla on ehkä hieman enemmän liikkumisvapautta, mutta myös heitä rajoittaa auton ahtaus.

Kuljettajan ja matkustajan keho ei kuitenkaan rasitu ainoastaan istuma-asennosta vaan myös auton liikkeistä – esimerkiksi jarrutettaessa, kiihdytettäessä ja ajettaessa kuoppien läpi. Vanhat ajoneuvot kulkevat joskus myös epätasaisesti ja lisäävät selkärangan rasitusta tärinän vuoksi. Toisin kuin toimistokalusteet, autoilijat eivät voi valita autonsa istuinta henkilökohtaisten mieltymystensä mukaan. Auton istuimissa on kuitenkin joitakin säätömahdollisuuksia.

Oikea istuma-asento ajon aikana

Selkäkipu
© Shutterstock / Vector3D

– Jotkin autonistuimet ovat hieman kaarevia lannerangan alueella tukeakseen selän S-kaarevuutta. On tärkeää painaa alaselkä ja pakarat mahdollisimman lähelle selkänojaa ajon aikana. Autotarvikkeista on saatavana tyynyjä, jotka antavat lisätukea lannerangalle.

– Istuimen ja selkänojan välisen kulman tulisi olla noin 100 astetta eli hieman enemmän kuin suorakulmainen.

– Istuin on oikein säädetty, kun reidet lepäävät istuinpinnalla, vasen jalka voi levätä lattialla 90 asteen kulmassa ja oikea jalka on vielä hieman koukussa, vaikka kaasupoljinta painetaan.

– Yläselkä saa tukea, kun olkapäät ovat hyvin selkänojassa, myös ohjauksen aikana.

Ulko- ja taustapeilit on säädetty hyvin, jos ne näkyvät kokonaan, kun istuin on mukavassa asennossa.

Istuinta säädettäessä on tietenkin ensisijaisen tärkeää, että kuljettajalla on hyvä näkyvyys kaikkiin hallintalaitteisiin, peileihin ja tieliikenteeseen.

Säännölliset tauot ovat välttämättömiä

Hyvin harva kuljettaja pysähtyy pitkien automatkojen aikana harrastamaan liikuntaa. Usein riittää kuitenkin, että pysähtyy viideksi minuutiksi kahden tunnin välein ja ottaa muutaman askeleen. Vielä parempi on venytellä ja rentouttaa käsiä ja jalkoja. Yksinkertainen harjoitus: yritä koskettaa jalkojasi käsilläsi, kun venytät jalkojasi.