Miten öljypohja tiivistetään uudelleen

0
66
Öljypohja
© fullvector / Shutterstock

Useimmat vanhemmat ajoneuvot kärsivät vuotavista öljypohjista. Petolliset öljytahrat korjaamon lattialla tai parkkipaikalla ovat selvä merkki siitä, että moottorin tiivisteet eivät ole enää parhaassa kunnossa. Usein tahrojen syynä on viallinen öljypohjan tiiviste.

Alin kohta

Öljypohja sijaitsee aivan moottorin pohjassa. Moottoriöljy kerääntyy siihen ja pumpataan sitten öljypumpun avulla takaisin moottorin tärkeisiin voitelukohtiin: laakereihin, nokka-akseliin, mäntiin ja muihin. Öljypohja on yleensä valmistettu metallilevystä tai valetusta alumiinista, ja se on kiinnitetty moottorilohkon pohjaan tiivisteellä. Peltilevypohjat ruostuvat joskus läpi, jolloin ainoa ratkaisu on vaihtaa koko osa. Öljyä vuotaa kuitenkin yleensä öljypohjan tiivisteen kohdalta.

Ei aina suoraviivaista

Jos olet varma, että vuotava öljy tulee öljypohjasta (eikä korkeammalta ja keräänny vain pohjaan), tiiviste on vaihdettava. Ensin on kuitenkin irrotettava öljypohja. Se ei ole aina helpoin tehtävä. Käsikirja tai ainakin riittävä kokemus ja oikeat työkalut ovat tässä kohtaa suositeltavia, sillä joskus on irrotettava pakosarja ja putket ja joskus öljypohja on asennettu niin huonosti, että esimerkiksi tuet ja poikkipalkit on irrotettava. Tällöin kannattaa ehkä harkita työn teettämistä korjaamolla. Yksinkertaisimmassa tapauksessa öljypohjan irrottaminen on kuitenkin suoraviivaista, erityisesti vanhemmissa, pitkittäin asennetuissa moottoreissa: Kun moottoriöljy on tyhjennetty, löysää kaikki öljypohjan pultit ja vedä öljypohja irti. Tätä työtä varten suositellaan alustaa tai kuoppaa. Vähintäänkin auto on kuitenkin nostettava turvallisesti ylös.

Tiiviste vai tiivistemassa?

 

Öljypohja BLIC
© motointegrator.fi / Öljypohja BLIC 0216-00-2026473P

Moottorilohkon ja öljypohjan välissä on usein kuitumateriaalista valmistettu kiinteä tiiviste, joka voidaan yksinkertaisesti irrottaa. Öljypohja ei kuitenkaan usein ole yhtä helppo irrottaa, koska se on kiinnitetty lohkoon tiivisteellä, joka käyttäytyy kuin liima. Ennen öljypohjan irrottamista kannattaa tarkistaa, minkä tyyppinen tiiviste on asennettu, ja hankkia joko sopiva tiiviste tai oikea tiivisteaine. Jos kyseessä on kiinteä tiiviste, moottorilohkon ja öljypohjan kosketuspinnat on tarkistettava vaurioiden varalta ja puhdistettava. Tämän jälkeen tiiviste asennetaan ja öljypohja kiinnitetään uudelleen. Vaikka valmistaja ei nimenomaisesti määrittelisikään ylimääräisen pysyvästi joustavan tiivisteen käyttöä, monilla korjaamoilla ja mekaanikoilla on yleinen käytäntö levittää ohut kalvo tällaista tiivisteainetta turvallisuussyistä. Näin estetään tehokkaasti myöhemmät vuodot. Ruuvien vääntömomenttia ja mahdollisesti oikeaa kiristysjärjestystä on noudatettava.

Neste muuttuu kiinteäksi

Jos öljypohja on tiivistetty vain tiivistysaineella, sinun on kiinnitettävä erityistä huomiota tiivistysaineen ominaisuuksiin. Autonvalmistajien tiivisteiden lisäksi on olemassa monia muita tuotteita, jotka täyttävät vaatimukset. Sinun on syytä tutustua niihin etukäteen. Kannattaa myös selvittää, miten tiivisteainetta levitetään, sillä tässä suhteessa on suuria eroja: levitetään molemmille puolille ja kiristetään kevyesti, toiselle puolelle määritellyn paksuisena ja levitetään heti nestemäisessä muodossa ja niin edelleen. Myös kiristysjärjestystä ja vääntömomenttia voi olla tarpeen noudattaa tässä yhteydessä. Tiivisteen on nyt usein kovettuva; noudata valmistajan ohjeita tuotteessa. Vasta sen jälkeen voidaan öljyä täyttää uudelleen ja ajoneuvo ottaa uudelleen käyttöön.