Auton polkupyöräteline – oikein valittu ja oikein asennettu

0
93
Pyöräteline
© Shutterstock / kostasgr

Mikä pyöräteline on suosituin?

Klassinen tapa kuljettaa polkupyöriä autossa on edelleen kattoteline. Sen etuna on, että se ei muuta ajoneuvon pituutta: tämä on tärkeä etu pysäköinnissä ja ahtaissa mutkissa. Monet valmistajat tarjoavat erityisesti farmariautoihin ja maastureihin kattokiskoja, jotka muodostavat perustan pyörätelineille. Ne voidaan kuitenkin asentaa myös ilman tätä kaidetta: tällöin perusteline ruuvataan kiinni ovenkarmiin, ja se on lisäksi kiinnitetty, kun ovi suljetaan ajon aikana. Tärkeintä on, että noudatat kuljetustelineen valmistajan antamia ohjeita: vain näin voidaan varmistaa tarvittava turvallisuus. Tarvitset kaksi henkilöä kokoamaan ja kiinnittämään pyörät rakenteeseen. On kuitenkin olemassa myös kattotelineitä, jotka kuljettavat polkupyöriä makuuasennossa ja joissa on apulaite. Ne vetävät pyörät ylös auton puolelta. On tärkeää tietää, että ajoneuvon ja kattotelineen kokonaiskorkeus ei saa ylittää neljää metriä. Turvallisuussyistä valmistajat rajoittavat suurimman sallitun nopeuden polkupyörän kattotelineen kanssa 120 km/h:iin. Asennuksen jälkeen tee lyhyt koeajo, johon sisältyy mutkia ja jarrutusliikkeitä, jotta voit tarkistaa ja tottua auton erilaiseen käsiteltävyyteen: kattoteline tekee autosta tuulelle alttiin. Ja muutaman kilometrin jälkeen tarkista pulttien tiukkuus uudelleen. Kattotelineen kanssa polttoaineenkulutus kasvaa noin 30 prosenttia.

Polkupyörätelineet katolle: edullisia, mutta ei välttämättä käytännöllisiä

Polkupyöräteline
© Shutterstock / AXL

Polkupyörien kattotelineitä saa 50 eurolla, joten ne eivät ole liian kalliita. Ne ovat kuitenkin paljon monimutkaisempia asentaa kuin takatelineet. Kattotelineen asentamiseen tarvitaan periaatteessa kaksi henkilöä, joten jos et ole varma, ota mieluummin yhteyttä korjaamoon. Katolla pyörät pidetään kiinni kahdella poikkitangolla, joihin pyörien renkaat ohjataan ikään kuin kiskoihin. Yleensä kattotelineessä voidaan kuljettaa kahdesta kolmeen pyörää, ja painon on jakauduttava tasaisesti auton katolle. Useimmissa autoissa katolla voidaan kuljettaa mallista riippuen 35-100 kg (kantorakenteen paino mukaan luettuna). Kattoteline on siis hankittava autoon sopivaksi.

Pyöräteline takaluukkuun – sopii erinomaisesti maastopyörille

Takaluukkuun kiinnitettävä polkupyöräteline on erityisen hyvä ratkaisu maastopyörille. Se sopii harvoin sedaniin, vaan lähes yksinomaan hatchback ja liftback muotoisiin autoihin. Tämäntyyppisen telineen kanssa on erityisen tärkeää käyttää erityisesti tähän ajoneuvoluokkaan suunniteltuja malleja. Syynä tähän on se, että luksusluokkaa alempana olevat autot ovat nykyään yhä kevyempiä ja kapeampia. Telineen kiinnittämisen kannalta tärkeät aukkomitat ovat yhä pienempiä. Jos auton ja pyörätelineen mitat vastaavat kuitenkin teknisesti toisiaan, tämä tyyppi on hyvä valinta: vakaa ja vankka pitotoiminto. Pyörätelineissä on yleensä kokoontaitettava pitotoiminto: tämä tarkoittaa, että auton pituus kasvaa vain vähän, kun se on kuormittamaton. Takaluukun kannattimen haittapuolina ovat heikentynyt näkyvyys taaksepäin ja noin 20 prosentin lisäys polttoaineenkulutuksessa.

Pyöräteline vetokoukkuun – polttoaineen säästäjä

Jos autossasi on vetokoukku, kiinnitä siihen polkupyöräteline. Tämä on eniten myyty vaihtoehto kattotelineelle, ja sen osuus kokonaismyynnistä on 80 prosenttia. Näitä kiinnitysjärjestelmiä kutsutaan myös universaaleiksi telineiksi, ja ne on standardoitu Euroopan unionissa (EU). Sen vuoksi vetokoukkuteline voidaan asentaa mihin tahansa automerkkiin. Perusversiossa on tilaa kahdelle polkupyörälle, joitakin versioita voidaan laajentaa useammalle polkupyörälle. Tärkein ero muihin järjestelmiin verrattuna on kuitenkin se, että vetokoukkutelineeseen mahtuvat myös sähköpyörät ja polkupyörät. Se voi kantaa jopa 30 kiloa pyörää kohti. Toinen etu on matala korkeus, joten voit helposti lastata ja purkaa sen itse. Lisäksi näkymä taaksepäin pysyy pitkälti esteettömänä ja polttoaineen lisäkulutus rajoittuu noin kymmeneen prosenttiin. Vetokoukkutelineiden haittapuolena on takapainotteinen ajokäyttäytyminen; niiden kanssa kannattaa ensin ystävystyä lyhyellä, turvallisemmalla reitillä.