Raitisilmasuodattimet

Pakosarjat

(löytyi 54 tulosta)

Ajoneuvojen pakokaasujärjestelmät ovat yhä tärkeämpiä ilmastonmuutoksen ja ilmastonsuojelun aikana. Valmistajien on erityisesti lakisääteisten määräysten vuoksi tuotava markkinoille yhä uusia innovaatioita. Tämä vaikuttaa lähes kaikkiin pakojärjestelmän osiin. Pakosarja on yksi niistä osista, joilla on tärkeä rooli koko järjestelmässä. Polttomoottorit tuottavat pakokaasuja. Nämä on johdettava ulos. Tässä vaiheessa pakosarja astuu kuvaan: se yhdistää polttomoottorin pakokaasut ja ohjaa ne turboahtimeen tai katalysaattoriin. Koska se on osa ajoneuvon pakojärjestelmää, se on tärkeä osa, jonka on aina oltava kunnossa. Onko pakosarja viallinen? Motointegratorista löydät nopeasti sopivan vaihtoehdon autoosi.

Varaosat BREMBO

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Pakosarjat.

Kaikki valmistajat

  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Mikä on pakosarja?

Pakosarja on ajoneuvon pakojärjestelmässä tärkeässä asemassa. Moottorin sylinterit tuottavat pakokaasuja. Pakosarjan tehtävänä on ensin imeä ja sitten kerätä nämä pakokaasut. Pakosarjasta pakokaasut johdetaan sitten suoraan pakoputkistoon. Siksi komponentti on suunniteltu siten, että pakokaasut voidaan kerätä kuhunkin sylinteriin. Tästä komponentti on todennäköisesti saanut nimensä. Tällainen osa on yleensä valmistettu metallista, ja se on jokaisessa ajoneuvossa, jossa on polttomoottori. Sylinterin pakokaasut ovat toisinaan hyvin kuumia, joten metallia on käsiteltävä sen mukaisesti, jotta se kestää korkeita lämpötiloja pitkällä aikavälillä. Muoto voi kuitenkin olla hieman erilainen ajoneuvon mallista ja tyypistä riippuen. Perusperiaate on kuitenkin aina sama. Löydät ajoneuvomalliisi sopivan pakosarjan verkkokaupastamme avainnumeron avulla.

Mihin tarvitset pakosarjaa?

Pakosarja ottaa pakokaasut suoraan sylintereistä ja kerää ne, jotta ne voidaan siirtää pakoputkeen. Pakosarja on siis eräänlainen keräyspiste pakokaasuille, joita syntyy palamisen aikana moottorissa tai sylintereissä. Asianmukaisesti toimiva pakosarja on välttämätön sen varmistamiseksi, että nämä päästöt purkautuvat asianmukaisesti eivätkä jää moottoritilaan tai muuten pääse tahattomasti ulos. On tärkeää, että pakosarja on tiivis eikä pakokaasuja pääse ympäristöön. Pahimmassa tapauksessa ne voivat päästä ajoneuvon sisätiloihin. Osa kaasuista on myrkyllisiä ja voi aiheuttaa pysyviä terveyshaittoja. Pakosarjat hitsataan vastaavasti tiiviyden varmistamiseksi. Jos pakosarja vuotaa, sinun on toimittava nopeasti.

Missä pakosarja sijaitsee?

Pakosarja on osa pakojärjestelmää, ja se sijaitsee suoraan moottorin lähellä tai suoraan sylintereiden kohdalla. Pakosarja on käytännössä moottorin ja pakojärjestelmän keskiputken välinen liitoskappale. Pakosarja ei sijaintinsa vuoksi yleensä ole helposti kuljettajan nähtävissä. Se on kuitenkin tärkeä osa ajoneuvoa. Olipa kyseessä Peugeot 307:n pakosarja, Astra G:n pakosarja tai Polon pakosarja, se asennetaan aina samaan paikkaan ajoneuvossa. Vain muoto ja koko vaihtelevat.

Mitä sinun pitäisi tehdä, jos pakosarja on rikki?

Kuten mikä tahansa ajoneuvon osa, pakosarja voi yksinkertaisesti kulua ajan myötä. Aluksi tämän ei pitäisi olla juurikaan havaittavissa. Virheellä on kuitenkin yleensä vakavia seurauksia. Tällöin lambda-anturi saa virheellisiä arvoja. Nämä arvot vaikuttavat moottorin hallintaan. Saattaa jopa olla, että ajoneuvon sisätilat haisevat voimakkaasti pakokaasuille. Viallisella pakosarjalla voi siis olla vakavia seurauksia koko ajoneuvolle ja sinulle kuljettajana. Siksi viallinen pakosarja on vaihdettava nopeasti ja nopeasti. Nämä osat voidaan nyt tilata varaosina jokaiseen ajoneuvoon. Kun valitset osaa, varmista, että se sopii juuri sinun ajoneuvotyypillesi. Asennuksen voi suorittaa erikoisliike tai kokenut, asiaan perehtynyt harrastemekaanikko. Sen lisäksi, että autosi sisätiloissa on kaasun hajua, huomaat viallisen pakosarjan myös moottorin tehon vähenemisestä tai polttoaineen kulutuksen lisääntymisestä. Moottorin kovaääniset äänet voivat myös olla merkki viasta. Näissä tapauksissa pakojärjestelmä on tarkistettava mahdollisimman pian.

Tilaa pakosarjat helposti verkossa

Voit tilata pakosarjan helposti ja yksinkertaisesti verkkokaupastamme Motointegratorista. Meillä on noin 5 miljoonaa varaosaa useisiin eri automerkkeihin. Pakosarjoja on saatavilla sellaisilta valmistajilta kuin AKUSAN, ENGITECH, LRT, MEAT & DORIA ja VAICO. Laatu on meille erityisen tärkeää kaikissa tapauksissa. Tarjoamme sinulle korkealaatuisia varaosia edulliseen hintaan. Lisäksi voit ottaa yhteyttä asiantuntevaan palveluumme, jos sinulla on kysyttävää tai ongelmia.

Tilauksen jälkeen pyrimme toimittamaan varaosasi mahdollisimman pian. Yleensä tämä tapahtuu 2-4 arkipäivän kuluessa. Jos tilattu varaosa ei sovi, voit lähettää sen takaisin meille nopeasti ja helposti.

Parhaat tuotteet kategoriasta Pakosarjat

Sijoituskriteerit

Ruostumaton teräs ja valurauta pakosarjoja varten

Pakosarjan vaatimukset ovat korkeat. Pakosarja on rakennettava siten, että pakokaasut pääsevät pakokaasuun mahdollisimman esteettä. Pakokaasut voivat kuitenkin kimpoilla mutkissa ja kaarteissa. Samalla pakokaasujen lämpötilat ovat erittäin korkeita. Tämän vuoksi voidaan käyttää vain sopivia materiaaleja. Pakosarjojen osalta erotetaan toisistaan valetut ja ruostumattomasta teräksestä valmistetut pakosarjat. Jälkimmäiset tunnetaan myös nimellä viuhkamaiset jakotukit. Valetusta metallista valmistetut pakosarjat ovat helpompia valmistaa ja siksi paljon kustannustehokkaampia. Lisäksi uuden sukupolven katalysaattorit (NOx) on sijoitettava pakosarjaan, koska nämä katalysaattorit vaativat suhteellisen korkeita lämpötiloja kemiallista prosessia varten.

Pakosarja ruostumattomasta teräksestä vai valettu pakosarja?

Haittapuolena on se, että pakokaasut voidaan johtaa ulos vain suhteellisen suurella virtausvastuksella. Tämä tarkoittaa, että palotilaa ei voida aina tyhjentää kokonaan. Tietyissä tilanteissa (esimerkiksi moottorin kierrosluvusta riippuen) pakokaasuja voi jäädä palotilaan. Tämän seurauksena seuraava palamisjakso on huonompi. Tämä näkyy suorituskyvyssä ja polttoaineen kulutuksessa. Erityisesti turbolla tai ahtimella ladatuista moottoreista voi tulla vielä tehokkaampia, jos pakosarja on mukautettu vastaavasti. Tämä tehdään ruostumattomasta teräksestä valmistetuilla jakotukilla. Ne on kuitenkin laskettava ja hitsattava huolellisesti, minkä vuoksi ne ovat hyvin kalliita. Tämä selittää sen, miksi pääasiassa käytetään valurautaisia pakosarjoja.

Haljenneen valurautasarjan tiivistäminen

Valurautaisilla pakosarjoilla on kuitenkin toinenkin haittapuoli: valuraudalla on taipumus halkeilla tai rikkoutua ääritilanteissa. Siksi on suhteellisen suuri riski, että pakosarja voi murtua tietyissä olosuhteissa. Vaikka valurautaa voidaan toki hitsata, se vaatii paljon kokemusta ja taitoa. Muita toimenpiteitä, kuten erityisiä pakokaasun tiivistysmassoja tai nestemäistä metallia, ei suositella pakosarjan korkeiden lämpötilojen ja tärinän vuoksi - korkeintaan väliaikaista tiivistämistä varten.

Mitä on noudatettava pakosarjaa irrotettaessa?

Pakosarjaa irrotettaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota kiinnityspultteihin. Yleensä pakosarja on kiinnitetty sylinterikanteen tappipulteilla (pultit, joissa on kierre molemmin puolin). Pakosarja asetetaan ruuvattuihin tappipultteihin ja kiinnitetään sen jälkeen kuparisilla stop-muttereilla. Tässä yhteydessä eri metallit joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa: pään valualumiini, jakotukin ruostumaton teräs tai valurauta tai harmaa valurauta, pulttien teräs ja pysäytysmutterien kupari.

Jalommat metallit joutuvat siis kosketuksiin vähemmän jalojen metallien kanssa, mikä johtaa kemialliseen reaktioon. Lisäksi syntyy valtavasti lämpöä. Tämä voi kirjaimellisesti aiheuttaa pakoputken muttereiden jumiutumisen. Siksi on suositeltavaa lämmittää moottori ennen pakosarjan muttereiden löysäämistä. Näin mutterit tai pultit on helpompi löysätä. Ruosteenpoistoaineella suihkuttaminen on myös suositeltavaa.

Mitä tehdä, jos pakosarjaan pääsee öljyä?

Tämän työn aikana, mutta myös moottoriöljyä täytettäessä, on täysin mahdollista, että öljyä pääsee pakosarjaan. Vaikka pakosarja olisi öljytty hieman enemmän pakojärjestelmän töiden vuoksi tai moottoriöljyä olisi valunut hieman enemmän pakosarjan päälle, syttymisvaaraa ei yleensä ole, kun moottori käynnistetään. Öljy palaa hieman voimakkaasti savuttaen, kunnes jakotukki on jälleen vapaa öljystä.

Mitä tehdä, jos öljyä vuotaa pakosarjasta?

Jos taas öljyä näkyy vuotavan pakosarjasta, tarvitaan toimenpiteitä. Jos pakosarja on sisältä öljyinen, se näkyy yleensä pakoputkessa. Pakokaasut ovat tällöin sinisen värisiä. Lisäksi on tyypillinen palaneen öljyn haju. Tämä tarkoittaa, että öljyä pääsee myös palotilaan. Tässä se on osittain palanut. Jäännökset (öljy ja palamisjäännökset) laskeutuvat pakosarjaan ja katalysaattoreihin.

Mikä on paras tapa tiivistää pakosarja asennuksen aikana?

Ensinnäkin uuden pakosarjan lisäksi tarvitaan myös vastaava pakosarjan tiiviste (moottorin puolella). Y-putkessa voidaan käyttää erilaisia tiivisteitä valmistajasta ja mallista riippuen (litteät tiivisteet tai kuperat metallitiivisteet asennusta varten, ei tiivisteitä vastaavaa liitosta varten). Moottorin puoleisen pakosarjan tiivisteeksi voidaan käyttää myös erityistä pakokaasutiivistemassaa. Tätä levitetään kevyesti, mutta jakotukin tiivisteen molemmille puolille. Sitten jakotukki asetetaan pulttien päälle.

Mitä on otettava huomioon, kun asennetaan pakosarjaa?

Kuten jo mainittiin, erityisesti valuraudalla on taipumus rikkoutua tai halkeilla tietyissä tilanteissa. Tämä on otettava huomioon pakosarjaa asennettaessa. Korjaamokäsikirjassa kerrotaan, missä järjestyksessä jakoputken mutterit on kiristettävä ja kuinka suurella vääntömomentilla kussakin vaiheessa. Pultit tai mutterit on joka tapauksessa kiristettävä sisäpuolelta ulospäin (joko spiraalimaisesti ulospäin tai ristikkäin ulospäin), ja tämä on tehtävä vähintään kahdessa vaiheessa. Tämä on ainoa tapa varmistaa, että jakoputki istuu tasaisesti ja ehdottoman tiukasti päätä vasten.