Kuorma-autojen suodattimet – pidennä auton käyttöikää vaihtamalla suodatin

0
34
© Shutterstock / Dezay

Kuorma-autojen määritteleminen työkoneiksi ei riitä. Työ on vain tehoa kerrottuna etäisyydellä. Kuorma-auton ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä työtä, vaan sen on tarkoitus suorittaa. Suoritus on työtä ajassa. Mutta se voi tehdä sen vain, jos se on täydellisessä teknisessä kunnossa. Käyttäjä voi varmistaa, että hänen kuorma-autonsa on aina käyttövalmis, vaihtamalla kaikki suodattimet.

Kuorma-auton suodattimen tehtävä

Suodattimen tehtävänä on pidättää vieraita aineita väliaineista. Välineitä ovat kaikki, jotka voivat virrata suljetun putkiston läpi, eli nesteet ja kaasut. On erotettava toisistaan väliaineet, jotka virtaavat avoimissa tai suljetuissa järjestelmissä. Avoimet järjestelmät eli kaikki väliaineputket, jotka eivät pääty suljettuun kiertoon, ovat erityisen riippuvaisia luotettavasta suodatuksesta. Koska ulkoapäin syötetään jatkuvasti uusia väliaineita, mukana voi kulkeutua vastaavasti paljon vieraita aineita. Suodattimien on pidätettävä ne. Suljetuissa järjestelmissä, kuten hydraulisessa jarrujärjestelmässä tai jäähdytysvesikierrossa, suodatuksella on kuitenkin vain vähän merkitystä tai se on täysin tarpeetonta vain poikkeustapauksissa. Suljetuista järjestelmistä huolimatta öljynsuodattimet ja hydrauliöljynsuodattimet ovat välttämättömiä jokaisessa kuorma-autossa.

Kuorma-auton suodatin

Kuorma-auton suodattimet
© Shutterstock / Sharomka

Tämän päivän kuorma-autoihin on asennettu seuraavat suodattimet:

Moottorin ilmansuodatin

– Raitisilmasuodatin ja siitepölysuodatin

Polttoainesuodatin

– Urea-suodatin

Öljynsuodatin

– Hydrauliikkaöljynsuodatin

– Johtosuodatin

– Jäähdytysnestesuodatin

– Nokihiukkassuodatin

– Letkusuodatin

– Jarruilman kuivain

– Öljysumuerotin

Useimmat näistä suodattimista voidaan vaihtaa muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä. Vaihtamalla nämä suodattimet säännöllisesti kuorma-auton kuljettaja voi tehdä paljon kuorma-autonsa toimintavalmiuden ylläpitämiseksi ja sen käyttöiän pidentämiseksi. Jotkin suodattimet vaativat kuitenkin ammattikorjaamon apua.

Hyvin tuuletettu, hyvin ajettu: Moottorin ilmansuodatin

Kuorma-auton suodatin - vaihto
© Shutterstock / 1933bkk

Moottori tarvitsee kolme asiaa toimiakseen:

– polttoainetta

– ilmaa

– sytytystä

Polttoaine sekoittuu ilmaan ja räjähtää palotilassa sytytyksen vaikutuksesta. Moottori toimii vain niin hyvin kuin nämä kolme tekijää ovat taattuina. Ilma toimittaa happea, joka tekee polttoaineesta palavaa. Jos moottori ei kuitenkaan saa enää ilmaa, koska suodatin on liian tiivis, seoksesta tulee liian rikas. Polttoaineen kulutus kasvaa dramaattisesti (joissakin ajoneuvoissa jopa kolminkertaiseksi normaalikäytössä) ja moottori kuluu paljon nopeammin. Useimmissa tapauksissa kuorma-auton ilmansuodattimen vaihto on kuitenkin yksinkertainen asia: kotelo avataan, suodatin poistetaan ja vaihdetaan uuteen – siinä kaikki. Monissa ajoneuvotyypeissä tähän työhön ei yleensä tarvita edes työkalua. Tunnetuimpia ilmansuodattimien tuotemerkkejä ovat:

– MANN

– K+N

– SCT

MANN on selvästi markkinajohtaja moottoriajoneuvojen moottorin ilmansuodattimien alalla. Tämän tuotemerkin avulla olet aina turvallisella puolella ja saat ensiluokkaista, hienostunutta laatua parhaaseen hinta-laatusuhteeseen.

Raikas ja puhdas ilma raitisilmasuodattimien ansiosta

Ulkoilmassa on paljon sellaista, mitä et halua sisätiloihisi. Nokihiukkaset, pöly, hiekka, pienet hyönteiset ja siitepöly eivät saastuta vain kuorma-auton sisätiloja. Allergikoille erityisesti siitepöly voi olla todellinen riesa. Raitisilmasuodatin pidättää nämä hiukkaset luotettavasti. Nämä hiukkaset pysyvät kuitenkin vain raitisilmasuodattimissa, eivätkä ne poistu. Siksi matkustamon raitisilmasuodatin on vaihdettava säännöllisin väliajoin. Tämä tehdään yleensä kerran vuodessa tarkastuksen yhteydessä.

Tärkeimmät raitisilmasuodattimien valmistajat ovat:

– MANN

– SCT

– FEBI BILSTEIN

FEBI BILSTEIN on tullut tunnetuksi aktiivihiilisuodattimillaan raitisilmasuodattimien alalla. Nämä suodattimet ovat tämän suodatintyypin korkealaatuisin vaihtoehto. MANN on kuitenkin myös tällä alalla markkinajohtaja.

Puhdas diesel, hyvä ajo: kuorma-autojen polttoainesuodattimet

Polttoaineiden laatu vaihtelee suuresti. Erityisesti kuorma-autot ovat usein riippuvaisia määränpäässä olevista huoltoasemista. Aikarajoitteiden vuoksi kuorma-autonkuljettajilla ei useinkaan ole varaa olla valikoivia. Tällöin on sitäkin tärkeämpää, että ajoneuvo on varustettu tehokkaalla polttoainesuodattimella. Se pidättää dieselin epäpuhtaudet ja varmistaa, että ruiskutusjärjestelmään ja moottoriin pääsee vain puhdasta polttoainetta.

Dieselajoneuvojen polttoainesuodattimet ovat hieman monimutkaisempia asentaa. Pienellä kokemuksella, harjoittelulla ja oikeilla työkaluilla tämä haaste voidaan kuitenkin voittaa.

Kuorma-autoihin ja rakennusajoneuvoihin suositellaan dieselsuodatinta, jossa on integroitu vedenerotin. MANN ja FEBI BILSTEIN ovat tälläkin alalla markkinajohtajia.

Suodatin: Luotettava pakokaasujen puhdistus ureasuodattimen ansiosta

Urea on AdBlue. Nykyaikaiset dieselkuorma-autot vaativat urean lisäruiskutusta, jotta ne täyttävät tiukat päästömääräykset. Tällä tekniikalla varustetut moottorit tuottavat nykyään vain pienen murto-osan niistä epäpuhtauksista, joita vanhoista dieselmoottoreista vapautui ympäristöön. Tämä on tervetullutta. Urea on kuitenkin hyvin herkkä lämpötilalle. Se flokkuloituu jo muutaman asteen nollan yläpuolella ja voi silloin tukkia urean ruiskutusjärjestelmän. Lisäksi, kuten polttoaineen kohdalla, urean laatu riippuu toimittajasta. Tästä syystä tämän lisäaineen tehokas suodatus on suositeltavaa. MANNin lisäksi myös BOSCH ja FEBI BILSTEIN toimittavat tähän tarkoitukseen sopivia suodattimia.

Moottorin tasainen käynti, pitkä käyttöikä öljynsuodattimien ansiosta

Öljynsuodattimen avulla voiteluöljy pysyy virtaavana ja hiukkasista vapaana seuraavaan vaihtoväliin asti. Moottoriöljyn tehtävänä on pitää moottorin liikkuvat osat hyvin voideltuina kaikissa lämpötiloissa ja siten estää sisäinen kuluminen. Voimakkaasti rasittuneella öljyllä on vain rajallinen käyttöikä. Siihen kerääntyy mikrohiukkasia ja nokea, ja se menettää vähitellen voitelukykynsä. Se vaihdetaan säännöllisin väliajoin. Öljynsuodatin asennetaan, jotta moottorin hyvä voitelu voidaan taata seuraavaan vaihtoväliin asti. Myös se vaihdetaan ja hävitetään ammattimaisesti öljynvaihdon yhteydessä.

Kuorma-autojen öljynsuodattimien tärkeimmät toimittajat ovat BOSCH, K+N ja MANN. Toisin kuin henkilöautoissa, joitakin kuorma-autojen öljynsuodattimia on saatavana myös ilman koteloa. Ne koostuvat suodatinpatruunasta. Ne on erityisen helppo vaihtaa.

Luotettava hydrauliikka erittäin tarkan suodattimen ansiosta

Suodatin kuorma-autossa
© Shutterstock / Kot500

Joissakin kuorma-autoissa on tehokas hydrauliikka. Tällaisia ovat esimerkiksi kippiautot, ajoneuvot, joissa on säädettävä takanostin, tai kuorma-autot, joissa on integroitu nosturi. Hydraulijärjestelmiin kohdistuu erittäin korkea paine. Useiden satojen baarien sisäinen paine on täysin normaalia tehokkaissa hydraulijärjestelmissä. Tämän vuoksi on sitäkin tärkeämpää, että hydrauliöljy pidetään aina mahdollisimman puhtaana. Siksi järjestelmiin asennetaan ultrapienet suodattimet, jotka pystyvät pidättämään pienimmätkin hiukkaset. Tehokkaita hydraulisuodattimia on saatavana HYDACilta ja MANNilta.

Tehokas jarrutus letkusuodattimilla

Kuorma-autojen jarrujärjestelmä on tyypillisesti pneumaattinen. Pneumaattisiin järjestelmiin asennetaan letkusuodattimet, joilla varmistetaan, että paineilmaletkut pysyvät aina puhtaina ja siten täysin toimintakykyisinä. Nämä ovat kestäviä, pieniä komponentteja, jotka vaihdetaan yksinkertaisesti osana pneumatiikan huoltoa. Näin varmistetaan, että jarrujärjestelmä on aina luotettava ja käyttövalmis. Tärkeimmät letkusuodattimien valmistajat ovat WABCO, PNEUMATICS ja FEBI BILSTEIN.

Rakennusajoneuvojen jäähdytysnestesuodatin

Kaivinkoneiden, telaketjujen, dumppereiden ja muiden raskaiden laitteiden jäähdytysneste puhdistetaan turvallisuussyistä myös suodattimella. Näiden koneiden hankinta maksaa valtavia summia. Jäähdytysnesteen tankkauksessa huomaamattomasta likaantumisesta johtuvat virheet voivat siksi aiheuttaa nopeasti valtavia vahinkoja. Kyse ei ole vain laitteille aiheutuneista vahingoista, jotka voivat nopeasti nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Myös työtuntien menetys on kova isku näiden ajoneuvojen käyttäjälle. Siksi jäähdytysnesteen suodatin asennetaan näihin kalliisiin laitteisiin. Se yksinkertaisesti vaihdetaan säännöllisin väliajoin. Tunnettu jäähdytysnesteen suodattimien valmistaja on DONALDSON.

Suodatin: Pakokaasut hallinnassa nokihiukkassuodattimen avulla

Nokihiukkassuodatin asennetaan pakokaasuputkeen. Se ei suodata ainoastaan palotilassa syntyviä nokihiukkasia. Se myös polttaa ne pois säännöllisin väliajoin. Jäljelle jäävä tuhka on haaste. Se varmistaa, että nokihiukkassuodatin tukkeutuu jossain vaiheessa. Aikaisemmin osa jouduttiin silloin vaihtamaan uuteen. Nykyään on kuitenkin olemassa erikoistuneita yrityksiä, jotka voivat puhdistaa tukkeutuneen hiukkassuodattimen pitkälle kehitetyillä prosesseilla ja palauttaa sen lähes uuteen kuntoon. Varaosien saamiseksi on aina otettava yhteyttä ajoneuvon valmistajaan. Kolmannen osapuolen tuote voi aiheuttaa sen, että ajoneuvo ei pääse läpi seuraavassa yleisessä katsastuksessa.

Kuiva jarruilma, tehokkaat jarrut

Suodattimet kuorma-autossa
© Shutterstock / Dezay

Kuorma-autojen tehokkaaseen paineilmajarrujärjestelmään kuuluu myös jarruilmakuivain. Pneumaattiset järjestelmät puristavat ja päästävät jatkuvasti suuria määriä ilmaa. Tämä aiheuttaa paljon kondensaatiota. Jos tämä jää putkistoihin, se voi aiheuttaa ruostevaurioita. Jarrutusilman kuivain estää tämän. Helposti vaihdettavia patruunoita on saatavana myös merkkilaatuisina erittäin edulliseen hintaan. Tunnetuimpia jarruilmankuivaimien valmistajia ovat KNORR, WABCO, PNEUMATICS ja FEBI BILSTEIN.

Puhdas ilmanvaihto öljysumuerottimen kautta

Osa moottorin käytön aikana syntyvästä puristuksesta kulkeutuu männänrenkaiden läpi kampikammioon. Paine on purettava sieltä, muuten kotelo yksinkertaisesti puhkeaa. Tätä tarkoitusta varten kampikammion tuuletus on integroitu kaikkiin nelitahtiperiaatteella toimiviin polttomoottoreihin. Kampikammion poistoilmaan sekoittuu kuitenkin aina öljyä. Tämä on erotettava ilmasta, muuten se saastuttaa moottorin ja ympäristön. Öljysumuerotin on hyvä tapa ratkaista tämä haaste. Öljysumuerottimet ovat yleensä pysyvästi käyttökelpoisia komponentteja, jotka on puhdistettava vain silloin tällöin.