Pallonivel sijaitsee etupyörän jousituksessa, ja sitä kutsutaan usein akseliniveleksi. Sen tehtävänä on ohjata pyörää ja luoda liikkuva yhteys niin sanotun akselilenkin ja pyörän laakeripesän välille.
Pallonivel akselinivelenä
Pallonivel, joka kuuluu akseliliitoksiin, on erittäin tärkeä osa ohjattavaa etuakselia. Yhdessä ohjausnivelen kanssa se muodostaa tärkeimmän liitoksen ohjaustangon ja ohjaustangon välille. Se parantaa käsiteltävyyttä ja tienpitävyyttä kaikissa tilanteissa. Osan on oltava erittäin vakaa, ja sen on kestettävä myös dynaaminen ajo. Pallonivel sijaitsee tukivarressa ja tukee ohjaustankoa, kun taas ohjausnivelellä, joka sijaitsee myös ohjaustangossa, ei ole kuormitusta kantavaa tehtävää.
Miten pallonivel on rakennettu?
Se on melko pieni, nyrkin kokoinen osa, jonka yläpäässä on pieni pultti, jossa on kierre. Tämän pultin alaosassa on pallonivel, joka on kiinnitetty liikkuvasti ja takaa siten riittävän liikkumisvapauden. Varsinainen nivel on suojattu lialta tiiviillä kumipäällysteellä. Nivel on kiinnitetty toisella puolella pulttiin ja toisella puolella laippaan.
Viallisen pallonivelen merkit ja vaikutukset
Pallonivel on erittäin tärkeä osa ohjausjärjestelmää ja kuluva osa. Jos nivelessä on vika, se aiheuttaa yleensä vasaroittavia tai kolisevia ääniä ajon aikana. Ongelma on erityisen tuntuva, jos ajoneuvo kulkee epätasaisella tiellä tai epätasaisessa maastossa. Jos tällaisia ääniä esiintyy, pyöräntuenta on tarkistettava kiireellisesti. Nivel on tarvittaessa vaihdettava. Kuluneessa nivelessä ajoneuvoa ei voida enää pitää kunnolla liikkeessä. Normaalisti nivelessä on vain vähän pelivaraa, vaikka voimaa käytettäisiinkin paljon. Jos pelivarat kasvavat, syntyy edellä kuvattuja ääniä ja raidevakaus heikkenee huomattavasti. Muita merkkejä kuluneesta tai viallisesta jousitusnivelestä ovat epätasaisesti kuluneet renkaat, ajoneuvon epävakaus suoraan ajettaessa, huono ohjauskäyttäytyminen ja lisääntynyt ohjausvastus. Jos vikaa ei korjata nopeasti, koko akselin jousitus voi vaurioitua, jopa akselin rikkoutuminen voi olla seurauksena.
Viallisen pallonivelen merkit ja vaikutukset
Pallonivel on erittäin tärkeä osa ohjausjärjestelmää ja kuluva osa. Jos nivelessä on vika, se aiheuttaa yleensä vasaroittavia tai kolisevia ääniä ajon aikana. Ongelma on erityisen tuntuva, jos ajoneuvo kulkee epätasaisella tiellä tai epätasaisessa maastossa. Jos tällaisia ääniä esiintyy, pyöräntuenta on tarkistettava kiireellisesti. Nivel on tarvittaessa vaihdettava. Kuluneessa nivelessä ajoneuvoa ei voida enää pitää kunnolla liikkeessä. Normaalisti nivelessä on vain vähän pelivaraa, vaikka voimaa käytettäisiinkin paljon. Jos pelivarat kasvavat, syntyy edellä kuvattuja ääniä ja raidevakaus heikkenee huomattavasti. Muita merkkejä kuluneesta tai viallisesta pallonivelestä ovat epätasaisesti kuluneet renkaat, ajoneuvon epävakaus suoraan ajettaessa, huono ohjauskäyttäytyminen ja lisääntynyt ohjausvastus. Jos vikaa ei korjata nopeasti, koko akselin jousitus voi vaurioitua, jopa akselin rikkoutuminen voi olla seurauksena.
Milloin ja miten pallonivel vaihdetaan
Osaan kohdistuvat mekaaniset rasitukset ovat huomattavat, koska se altistuu jokaiselle iskulle. Lisäksi tulevat urheilullisen ajamisen ja epätasaisilla teillä ajamisen aiheuttamat rasitukset. Nivelen käyttöiästä ei ole olemassa tarkkoja tietoja, sillä eri tekijät vaikuttavat komponentin käyttöikään. Joissakin tapauksissa se kestää jopa yli 100 000 kilometriä, mutta ajotyylistä ja ajetuista matkoista riippuen se voi yhtä hyvin kulua loppuun 50 tai 60 000 kilometrin jälkeen. Se on vaihdettava, jos edellä kuvatut merkit ilmenevät. Osan vaihtamiseksi pyörä ja usein myös jarrusatula ja jarrulevy on irrotettava, jotta osa voidaan irrottaa ja puristaa ulos ohjaustangosta. Tämä vaatii erikoistyökaluja ja paljon voimaa, koska liitos on erittäin tiukka eikä se saa vahingoittua asennuksen aikana. Tämä pätee erityisesti nivelen kumiholkkiin, joka suojaa sitä lialta ja liialliselta kulumiselta. Itse nivelen saa yleensä melko edullisesti. Korjaamon korkeat kustannukset johtuvat siitä, että osien vaihtaminen on suhteellisen työlästä.