Omapaino ja kokonaispaino – tiedot, jotka sinun tulisi muistaa

0
725
autot riivissä
© GettyImages / Alan Schein Photography

Omapaino ja kokonaispaino ovat kaksi tärkeää arvoa, jotka jokaisen kuljettajan tulisi tietää ajoneuvostaan. Tästä oppaasta löydät kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää omapainosta ja kokonaispainosta, niiden laskemisesta ja niiden ylittämisen mahdollisista seurauksista. 

Mikä on auton omapaino? 

Auton omapaino on paino, jonka ajovalmis ajoneuvo painaa vaa’alla. Omapaino sisältää kaikki nesteet ja toiminnassa tarvittavat esineet. Omapainosta käytetään myös nimitystä kuormittamaton massa. 

Mitä auton omapaino sisältää? 

Auton omapaino lasketaan lisäämällä siihen korin paino, 90-prosenttisesti täysi, asennettu polttoainesäiliö ja muut toiminnassa tarvittavat nesteet, esimerkiksi jäähdytysneste, moottoriöljy, jarruneste ja tuulilasinpyyhkijäneste 100-prosenttisesti täytetyissä säiliöissä. Huomioon otetaan myös varusteet, jotka on kuljetettava, koska laki edellyttää niitä tai koska ne ovat osa autoa. Esimerkiksi vararengas, ajoneuvon työkalut, ensiapupakkaus ja varoituskolmio. Omapainoon lisätään myös 75 kg painava kuljettaja. 

Missä näkyy auton omapaino? 

Jos olet ostanut autosi ennen lokakuuta 2005 etkä ole poistanut sitä rekisteristä sen jälkeen, löydät omapainon ajoneuvon rekisteröintitodistuksen kohdasta 14. Jos olet ostanut autosi vuoden 2005 jälkeen, sinulla on ajoneuvostasi rekisteröintitodistus I ja rekisteröintitodistus II. Rekisteröintitodistuksen I rivillä G on tiedot omapainosta. 

Mikä on auton kokonaispaino? 

Auton kokonaispaino muodostuu omapainosta ja sallitusta hyötykuormasta. Autosi suurin sallittu kokonaispaino löytyy rekisteröintitodistuksen I osan kentästä 11. Vanhassa ajoneuvon rekisteröintitodistuksessa tämä tieto löytyy numerosta 15. Tämä tieto löytyy myös rekisteritodistuksesta. 

Vastaavasti kuin tyhjäpainoa, sallittua kokonaispainoa kutsutaan myös kokonaismassaksi. Ajoneuvon sallittu kokonaispaino on tärkeää sen määrittämiseksi, millä ajokortilla saat ajaa ajoneuvoa. Jos olet hankkinut ajokorttisi ennen vuotta 1999, sinulla on luokan 3 ajokortti, joten saat ajaa ajoneuvoja, joiden kokonaismassa on enintään 7,5 tonnia. Jos kyseessä on henkilöauton ja perävaunun yhdistelmä, kokonaismassa voi olla jopa 18,7 tonnia, joten voit silti ajaa tätä ajoneuvoa henkilöauton ajokortilla. 

Miten lasketaan auton enimmäiskuorma? 

Voit laskea autosi enimmäiskuorman yksinkertaisesti vähentämällä sallitusta kokonaispainosta omapainon. Jotkin autonvalmistajat antavat tästä asiasta hieman hämmentäviä lausuntoja myyntiesitteissään. Yleensä ilmoitetaan omapaino, sallittu kokonaispaino ja hyötykuorma. Hyötykuorma sisältää kuitenkin usein kuljettajan 75 kiloa, joka pitäisi itse asiassa sisällyttää omapainoon. Jos siis lasket itse ajoneuvosi enimmäishyötykuorman, saat eri, alhaisemman arvon. 

Sallitun kokonaispainon ylittäminen voi tulla kalliiksi 

ADAC valittaa säännöllisesti, että joidenkin suurten sarjojen ajoneuvojen hyötykuorma ei ole edes 500 kg. Myöskään uusien keskikokoisten ja ylellisyysluokan farmariautojen osalta noin 600 kilon enimmäisrajoitus ei ole kovin avokätinen. Tämä tarkoittaa, että suurin sallittu kokonaispaino ylittyy nopeasti. Ja se voi tulla kalliiksi. Esimerkiksi vuoden 2016 Toyota Prius Plug-in Hybrid -hybridiautoon saa lastata vain 315 kg. 

Vaikka ostaisitkin hiekkaa ja laatat uutta puutarhapolkua varten rautakaupasta, sallittu kokonaispaino ylittyy nopeasti. Koska ylikuormattu moottoriajoneuvo saattaa vaarantaa liikenneturvallisuuden, sinun on odotettava 235 euron sakkoa ja lisäpistettä Flensburgissa liikennevalvonnassa. Jos poliisi saa sinut kiinni ylikuormatun ajoneuvon kanssa, et myöskään saa jatkaa ajamista. Ajoneuvon paino on ensin vähennettävä paikan päällä sallitulle tasolle. 

Autosi suurin sallittu kokonaismassa löytyy rekisteröintitodistuksen osassa 1 kirjaimella F. Jos vähennät tästä painosta omamassan, tiedät, kuinka raskaasti voit lastata autosi. Rangaistus ei kuitenkaan koske ainoastaan suurimman sallitun kokonaispainon ylittämistä. 

Auton omapaino
© GettyImages / Dana Neibert

Mikä on akselipaino ja miksi se on tärkeä?

Auton etu- ja taka-akseleita kuormittaa ajoneuvon paino. Kuormitus ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti. Yleensä moottori kuormittaa etuakselia hieman enemmän kuin taka-akselia. Heti kun nouset ajoneuvoon, jakauma muuttuu. Suurin osa kehon painosta lepää tällöin taka-akselilla. Etuakselille kohdistuu vain hieman enemmän painoa. Syy tähän epätasaiseen jakautumiseen on vipuvoima, sillä kuljettajan istuin on etuakselin takana. 

Kun lastaat raskaita esineitä tavaratilaan, ne jäävät taka-akselin päälle tai taakse. Tämä saa vivun toimimaan entistä voimakkaammin. Etuakselia kevennetään ja taka-akselia kuormitetaan lisäksi tämän kevennyksen arvon verran. Tavaratilassa olevat matkatavarat ja muut raskaat esineet kuormittavat taka-akselia noin 110 % todellisesta painosta. Tämä johtuu siitä, että etuakselia kevennetään 10 prosenttia. Tämä painon siirtyminen taka-akselille on vielä vakavampaa, kun ajetaan perävaunun kanssa. Etuakselilta poistetaan 30 % vetoaisan kuormituksesta ja taka-akselia kuormitetaan vastaavasti 130 %. ADAC:n mukaan taka-akselille kohdistuva lisäkuorma on 145 prosenttia pyörätelineen todellisesta painosta, kun siinä on polkupyöriä. 

Tämä tarkoittaa, että tavaratilaan lastattavasta painosta riippuen taka-akselin sallittu kuormitus ylittyy usein jo ennen kuin ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino on saavutettu. Jos ajat perävaunun kanssa, sinun on otettava huomioon perävaunun kytkimen päällä oleva niin sanottu vetokuorma. Jos liikennevalvonnassa havaitaan, että sallitut akselikuormat on ylitetty edessä tai takana, sinun on myös odotettava sakkoa, etkä saa jatkaa ajoneuvon kuljettamista. Ajoneuvon enimmäisakselikuormat löytyvät rekisteröintitodistuksen osan 1 kohdasta 8.1 etuakselin osalta ja 8.2 taka-akselin osalta. 

Lasketaanko perävaunun paino auton kokonaispainoon? 

Jos ajat kuorma-auton tai asuntovaunun kanssa, perävaunun painoa ei lasketa ajoneuvon kokonaispainoon. Sinun on kuitenkin noudatettava autosi suurinta sallittua vetoaisakuormaa ja otettava huomioon perävaunun painon osuus perävaunun kytkimen varassa olevasta kokonaispainosta. Lisäksi sinun on tietenkin noudatettava ajoneuvosi suurinta sallittua vetokapasiteettia. Perävaunun sallittu kuorma on huomattavasti pienempi jarruttomille perävaunuille kuin jarrullisille perävaunuille.