Rengaspaineen tarkistus ja korjaus – näin se toimii

0
211
Rengaspaineen tarkastus
© GettyImages / gilaxia

Ilmatäytteettömät renkaat voivat muuttua nopeasti vaarallisiksi. Tässä artikkelissa kerrotaan, miten rengaspaine tarkistetaan ja miksi siihen kannattaa käyttää säännöllisesti muutama minuutti aikaa.

Mitä seurauksia liian alhaisesta ilmatäytöstä on?

Jos renkaiden ilmanpaine on vain 0,5 baaria liian alhainen, autosi ajo-ominaisuudet muuttuvat huomattavasti. Ohjaus muuttuu pehmeäksi ja kaarreajossa ajaminen huononee huomattavasti. Jarrutusmatka voi pidentyä merkittävästi, ja suurissa nopeuksissa rengas voi puhjeta. Saksan autokerho (ADAC) on todennut, että vain 0,4 baaria liian alhainen rengaspaine johtaa renkaiden kulumisen lisääntymiseen.

Lisäksi renkaan vierintävastus kasvaa. Tämän seurauksena polttoaineen kulutus lisääntyy jopa 0,3 litraa 100 kilometrillä. 0,3 litraa ei ehkä tunnu paljolta. Mutta 20 000 km:n vuotuisella ajomatkalla lisäkulutus on jopa 60 litraa. Saksan autokerho (ADAC) on laskenut, että pelkästään Euroopassa kuluu vuosittain noin 3 miljardia litraa bensiiniä ja dieseliä tarpeettomasti autonrenkaiden riittämättömän ilmanpaineen vuoksi. Toisaalta huomattavasti liian suuri ilmanpaine aiheuttaa ajomukavuuden heikkenemistä ja renkaiden epätasaista kulumista.

Kuinka usein rengaspaineet tulisi tarkistaa?

Kuuden kuukauden välein tehtävä tarkastus, kun renkaat vaihdetaan keväisin ja syksyisin, on kaikkea muuta kuin riittävä. ADAC suosittelee rengaspaineiden tarkistamista 14 päivän välein. Paras tilaisuus tähän on tankkauspysähdys. Jos ajat autollasi suhteellisen vähän, ilmanpaine kannattaa tarkistaa jokaisella tankkauspysähdyksellä. Käytännöllisesti katsoen jokaisella huoltoasemalla on tarjolla ilmaisia mittalaitteita, joilla voit tarvittaessa myös korjata ilmanpainetta.

Rengaspaineen korjaus
© GettyImages / flubydust

Missä ovat oikean rengaspaineen tiedot?

Valitettavasti kaikille autoille ja renkaille ei ole olemassa yleispätevää rengaspaineita. Arvot vaihtelevat ajoneuvoittain ja renkaittain. Usein myös kesärenkaiden ja talvirenkaiden sekä etu- ja takarenkaiden välillä on eroja. Valmistajat antavat tietoja oikeasta rengaspaineesta eri paikoissa. Autossasi voi olla tarroja, joissa on tietoja oikeasta ilmanpaineesta seuraavissa paikoissa:

  • B-pilarissa, kun kuljettajan ovi on auki
  • hansikaslokerossa (yleensä sivulla)
  • polttoaineen täyttöaukon korkin sisäpuolella

Jos et löydä etsimääsi näistä paikoista, voit etsiä tiedot myös autosi käyttöoppaasta. Löydät tarvitsemasi tiedot myös valmistajan verkkosivuilta.

Tarroissa on yleensä useita rengaspaineita koskevia tietoja. Oikea paine riippuu myös kuormituksesta. Jos olet lähdössä lomalle autosi täyteen lastattuna ja neljä henkilöä kyydissä, renkaiden painetta on nostettava. Arvo voi olla jopa 1 bar korkeampi kuin kuormittamattomassa autossa. Saatat myös löytää huomautuksen, jossa kerrotaan, että rengaspaine on nostettava, kun ajetaan suurilla nopeuksilla.

ADAC:n mukaan valmistajien ilmoittamat rengaspaineet ovat aina vähimmäisarvoja ajomukavuuden vuoksi. Tätä vähimmäistasoa korkeampi ilmanpaineen nousu 0,2 barilla ei juurikaan vaikuta ajomukavuuteen. Polttoaineenkulutus kuitenkin vähenee eikä turvallisuus vaarannu.

Rengaspaineen tarkistaminen ja korjaaminen – näin se tehdään oikein

Jos mahdollista, rengaspaineet kannattaa tarkistaa ennen matkalle lähtöä tai viimeistään muutaman kilometrin ajon jälkeen seuraavalle huoltoasemalle. Renkaat eivät saa olla lämpimät. Pitkän moottoritieajon aikana renkaat voivat kuumentua huomattavasti. Tämä nostaa rengaspaineita. Jos tarkistat ilmanpaineen renkaiden ollessa hyvin lämpimät, saat vääriä arvoja. Anna renkaiden jäähtyä ensin ennen ilmanpaineen tarkistamista. ADAC:n mukaan 20 asteen ympäristön lämpötila on ihanteellinen rengaspaineen tarkistamiseen. Valmistajat laskevat optimaalisen täyttöasteen juuri tätä lämpötilaa varten.

Aseta ajoneuvo tasaiselle alustalle ilmanpaineen tarkistusta varten ja varmista se pois vierimistä vastaan. Ruuvaa renkaan venttiilin suojakorkki irti. Aseta sitten mittarin sovitin venttiilin päälle ja paina se venttiiliä vasten. Kuulet lyhyen sihinän. Jos sihinä ei lopu heti, sovitin on kiinnitettävä uudelleen hieman eri asentoon. Kun sovitin on kunnolla paikallaan ja liitäntä on tiivis, voit lukea rengaspaineen mittarista.

Aivan näytön vieressä on kaksi suurta painiketta, joissa on plus- ja miinuspainike. Jos painat plus-painiketta, voit lisätä renkaan ilmanpainetta. Jos painat miinuspainiketta, päästät ilmaa renkaasta. Paina edelleen painiketta lyhyesti ja tarkista paine uudelleen. Kun paine on vaatimusten mukainen, vedä sovitin taas irti ja ruuvaa venttiilin korkki takaisin kiinni. Toista tämä toimenpide kaikille pyörille. Jos autossasi on vielä varapyörä, myös varapyörän rengaspaineet kannattaa aina tarkistaa.

Rengaspaine
© GettyImages / DNY59

Onko rengaspaine tarkistettava myös autoista, joissa on rengaspaineen valvontajärjestelmä?

Marraskuusta 2014 lähtien kaikki EU:ssa äskettäin rekisteröidyt ajoneuvot on pitänyt varustaa rengaspaineiden valvontajärjestelmällä (TPMS). Nämä järjestelmät on suunniteltu varoittamaan kuljettajia, jos rengaspaine laskee. Periaatteessa rengaspaine on tarkistettava mahdollisimman pian, jos TPMS-järjestelmä ilmoittaa, että renkaissa on liian vähän ilmaa. Jos lähistöllä ei ole huoltoasemaa, voit tarkistaa paineen useimpien ajoneuvojen mukana toimitettavalla rengasrikkosarjalla.

Näissä sarjoissa on yleensä kompressori, jonka voit kytkeä ajoneuvon sähköjärjestelmään rengaspaineen korjaamiseksi. Useimmissa uusissa ajoneuvoissa rengasrikkopakkaus on vanhoissa ajoneuvoissa varapyörän paikalla. Rengaspaineiden valvontajärjestelmä tarjoaa enemmän turvallisuutta, mutta rengaspaineet on silti tarkistettava. TPMS-järjestelmä ei voi korvata 14 päivän välein tehtävää säännöllistä tarkistusta.