Autosta vuotaa jäähdytysnestettä litroittain? Moottori imee vettä!

0
255
Jäähdytysne
© GettyImages / Arctic-Images

Jäähdytysnestettä on täytettävä jatkuvasti, mutta missään ei ole merkkejä vuodosta. Pakosarjasta tulee vesihöyryä, ja tarkastettaessa jäähdytysvesi ei näytä kirkkaan siniseltä, vaan kahvinruskealta… selvä juttu: moottori imee vettä. Tämä tarkoittaa, että sylinterikannen tiivisteet ovat rikki eivätkä enää erota jäähdytysnestettä ja öljyä puhtaasti toisistaan. 

Jos sylinterinkannen tiiviste ei ole enää täysin tiivis eli se on haljennut tai huokoinen, jäähdytysvettä pääsee öljyyn ja öljyä pääsee jäähdytysveteen. Jos jäähdytysvesi sekoittuu moottoriöljyyn ja muodostaa maitomaisen massan tai jos öljy värjää jäähdytysveden ruskeaksi, tämä näkyy pakokaasussa valkoisena savuna tai vesihöyrynä. Silloin on korkea aika käydä korjaamolla, sillä edessä on päämoottorivaurio. Vaikka sylinterikannen tiiviste on yksinkertainen ja edullinen komponentti, se on silti vaihdettava korjaamolla ammattitaitoisen henkilön toimesta. 

Jäähdytysneste – menetyksen syyt 

Jäähdytysveden häviämiseen on monia syitä. Jos auton alta löytyy suuria vesilätäköitä, joku eläin on voinut pureskella letkuja tai letkut ovat voineet puhjeta. Tässä tapauksessa toimi välittömästi, vaikka moottorissa ei havaittaisi jäähdytysvettä – autossasi ei yksinkertaisesti ole enää jäähdytysvettä. Eikä uudelleentäyttämisessä olisi mitään järkeä, koska vesi yksinkertaisesti valuisi ulos rikkoutuneen letkun kautta. 

Muita syitä jäähdytysveden jäämiselle moottoriin voivat olla vuotava jäähdytin tai sylinterikannen viallinen tiiviste. Tällöin moottori menettää vettä hitaasti, mutta tasaisesti. Nämä viat huomataan yleensä vasta, kun moottorin lämpötila nousee. Viimeistään silloin, kun punainen varoitusvalo vesilämpömittarilla syttyy, kannattaa soittaa korjaamolle! Mittaristossa saattaa näkyä varoitus. Anna moottorin jäähtyä ja ota yhteys korjaamoon. Moottorin lisävahinkojen välttämiseksi autoa ei saa siirtää. 

Jos sen sijaan huomaat vikapalvelun suorittaman tarkastuksen jälkeen, että jäähdyttimen letku on irronnut, vaurio voidaan korjata nopeasti korjaamolla: letku yksinkertaisesti asennetaan takaisin paikalleen, jäähdytysneste täytetään ja voit jatkaa matkaa. 

Jäähdytysnesteen säännöllinen tarkastus 

Tiedät, että öljytaso ja jäähdytysneste on tarkistettava säännöllisesti. Mutta teetkö sinä näin? Monet ihmiset välttelevät konepellin alle katsomista ja reagoivat vasta, kun merkkivalo vilkkuu tai kun valkoista savua on havaittavissa. Jäähdytysnesteen ja moottoriöljyn tasoa ja väriä ei kuitenkaan pidä vain tarkistaa. Katso myös kaapelit ja letkut. Niissä ei saa olla näkyviä vaurioita. Jos näet jälkiä mäyrän puremista tai kitkasta, sekin on varoitusmerkki siitä, että jokin on vialla. Tällöin moottoripyörän nestesäiliöt on syytä tarkastaa hyvin perusteellisesti. Katso paitsi säiliöiden tasoa, myös itse säiliötä: Onko missään halkeamia tai reikiä? Sopiiko korkki kunnolla, vai eikö jokin sovi? Miltä jäähdyttimen letkut näyttävät? Nestettä voi päästä ulos myös huokoisten tai haljenneiden jäähdyttimen letkujen kautta. 

Huomaat suuren vuodon auton alle muodostuvasta lätäköstä. Pienemmät vuodot voivat kuitenkin jäädä huomaamatta, jos et katso tarkkaan. Silloin jäähdytysneste vuotaa vain moottorin käydessä. Se haihtuu kuumiin moottorin osiin, mutta ei enää jäähdytä moottoria niin kuin pitäisi. Tässä tapauksessa täytä jäähdytysneste ja vie auto korjaamolle. 

Jäähdytysnesteen vaihto
© GettyImages / Sorapop

Anna moottorin jäähtyä ensin! 

Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön perusteellista tarkastusta varten säiliö on myös avattava. Ole varovainen. Anna moottorin jäähtyä ennen säiliön avaamista. Tämä johtuu siitä, että säiliö on paineistettu. Jos avaat säiliön moottorin ollessa lämmin, vaarana on vakava palovamma ulos roiskuvasta nesteestä. 

Jäähdytysvedessä tummia raitoja, muuten kaikki kunnossa? 

Joskus moottori vetää vettä, vaikka et näe mitään vikaa, jäähdytysvesi on normaalin väristä ja moottoriöljy hehkuu kullankeltaisena. Viat voivat olla niin vähäisiä, että ne ovat aluksi näkymättömiä. Moottoriöljyä voi kuitenkin päästä jäähdytysveteen. Tämä näkyy sitten tummina raitoina öljyssä. Nyt ei kannata odottaa, että jäähdytysvesi on vuotanut tai pakoputkesta tulee kuvattu valkoinen pilvi. Pyydä auto mahdollisimman pian korjaamolle ja kuvaile havaintosi. Asiantuntija löytää vian nopeasti, jos hän tietää, mitä etsiä. 

Jäähdytysveden ei muuten tarvitse välttämättä olla kirkkaan sinistä: jotkut valmistajat antavat jäähdytysnesteen sisältämälle pakkasnesteelle muita värejä. Myös vihreä, keltainen, punainen ja vaaleanpunainen ovat mahdollisia. Tiedossamme ei kuitenkaan ole yhtään valmistajaa, joka värjäisi pakkasnesteen ruskeaksi. Ruskea väri ja raidat viittaavat aina siihen, että siinä on öljyä, jolla ei todellakaan ole sijaa jäähdytysvedessä. Tämä pätee muuten myös tuulilasinpyyhkijäveteen: siinä voi olla vettä ja pakkasnestettä, ei öljyä! 

Mitä tapahtuu, kun moottori ”imee vettä”? 

Jos öljyn ja jäähdytysveden kanavia ei enää eroteta toisistaan, jäähdytysvesi ja moottoriöljy sekoittuvat. Vettä voi myös imeytyä sylintereihin ja päästä näin moottoriin. Siksi se näkyy pakoputkessa valkoisena savuna tai vesihöyrynä. Jos huomaat pakoputkessa valkoisia höyrypilviä jopa lämpimällä säällä, tämä ei ole hyvä asia. 

Toinen tapaus on, kun auto pysähtyy yhtäkkiä ja äkillisesti ajaessasi täyttä vauhtia. Näin voi käydä, jos ajat korkean lätäkön tai pienen vesistön läpi. Useimmat nykyaikaiset henkilöautot imevät ilmaa moottoria varten suhteellisen kaukana alhaalla eli lähellä tietä. Jos tähän ilmansyöttöön nyt pääsee vettä, se imeytyy moottoriin. Siellä se pysäyttää männät välittömästi, mikä ei johda ainoastaan kovaan pysähtymiseen. Usein myös kiertokanget vääntyvät karkean käsittelyn seurauksena. Ainoa vaihtoehto on nyt hinauttaa auto. Vaikka tässä on kirjaimellisesti päässyt vettä moottoriin, ei sanota, että ”moottori imee vettä”. 

Sylinterinkannen tiiviste: yksinkertainen osa, monimutkainen vaihto 

Vettä öljysäiliössä, vettä sylinterikannessa, öljyä jäähdytysvedessä: viallisella sylinterikannen tiivisteellä voi olla todella vakavia seurauksia. Itse osa ei ole monimutkainen – se on vain tiiviste. Se ei edes maksa paljon. Sen vaihtamiseksi on kuitenkin purettava koko moottori. Moottorilohkon tiivistepinnat ja sylinterikannen tiivistepinnat on hiottava tasaiseksi. Tämä on aikaa vievää työtä. Näin ollen korjaus korjaamossa ei olekaan niin edullinen. Mutta arvasitkin: moottorin purkaminen, eri pintojen tasaiseksi hionta ja kaiken kokoaminen uudelleen – sitä ei tehdä nopeasti kotona töiden jälkeen. Jätä työ erikoiskorjaamolle! Asiantuntijoilla ei ole vain aikaa ja tarvittavaa tietotaitoa, vaan heillä on myös kaikki tarvittavat laitteet ja työkalut. 

Moottori imee vettä
© GettyImages /
sefa ozel

Tämä sinun tulisi tietää jäähdytysvedestä: 

Jäähdytysneste sijaitsee koko auton moottorin jäähdytyspiirissä. Sen tarkoituksena on imeä moottorin käytön aikana syntyvää lämpöä. Koska jäähdytysvettä pumpataan jatkuvasti ympäriinsä, se haihduttaa näin lämpöä ja estää moottorin ylikuumenemisen. 

Jäähdytysvesi ei ole pelkkää vettä. Se olisi erittäin hankalaa talvella vallitsevien lämpötilojen ja odotettavissa olevan jään muodostumisen vuoksi. Jäähdytysvesi sisältää pakkasnestettä, joka on yleensä etyleeniglykolia. Se on värjätty, jotta kukaan ei yksinkertaisesti juo seosta, joka muuten näyttää vedeltä mutta ei ole kovin terveellistä. Jäätymisenestoaineeseen lisätään muita lisäaineita, jotka suojaavat jäähdytyspiirin yksittäisiä osia korroosiolta. Miksi? Koska tässäkin on metalliosia, jotka voisivat ruostua, jos ne olisivat jatkuvasti kosketuksissa veden kanssa. Korroosiosuojaus tarkoittaa ruostesuojausta. 

Jos jäähdytysjärjestelmässä on liian vähän jäähdytysvettä, moottorin lämpötila nousee käytön aikana. Tätä on vältettävä mahdollisuuksien mukaan, koska se voi johtaa moottorin täydelliseen vaurioitumiseen. Tästä syystä on aina varmistettava, että järjestelmässä on riittävästi jäähdytysvettä. Jäähdytysvesisäiliö on yleensä läpinäkyvä, jotta voit nähdä värillisen nesteen ulkopuolelta. Säiliöön on merkitty vähimmäis- ja enimmäistaso. Mikä tahansa näiden kahden ääripään välillä on hyvä.