Tyhjä auton akku – mitä voit tehdä nyt

0
1190
Tyhjä auton akku
© GettyImages / wakila

Käännät autosi virta-avainta, mutta mitään ei tapahdu. Lue täältä, miten voit mahdollisesti sittenkin käynnistää auton tai ainakin välttää tällaisen vian tulevaisuudessa. Auton akulla on tässä suuri merkitys.

Kun auto ei käynnisty

Autosi on täynnä elektroniikkaa. Kun moottori sammutetaan, auton akku syöttää kaikki sähköiset kuluttajat, kuten sisävalaistuksen, kun ovi avataan, mutta tarvittaessa myös seisontavalot, pysäköintivalot tai varoitusvalot tietyksi ajaksi. Jopa keskuslukitusjärjestelmä ei enää toimi ilman akkuvirtaa. Myös startti, tehokas sähkömoottori, joka käynnistää moottorin, saa virtansa akusta. Tätä varten akun on oltava toimiva ja täyteen ladattu. Siksi siihen syötetään matkan aikana latausvirtaa moottorin käyttämän laturin kautta.

Kuuntelet todennäköisesti mielelläsi radiota tai CD-levyä, istuimia ja ikkunoita käytetään yleensä sähköisesti – virrankuluttajia on useita.

Pimeänä vuodenaikana niitä on muutama lisää: lämmitys, tuuletin, valot tai tuulilasinpyyhkimet.

Alhainen ulkolämpötila voi myös vähentää akun kapasiteettia. Jos ajat autolla vain lyhyitä matkoja, tämä ei välttämättä riitä lataamaan akkua täyteen vaihtovirtalaturin kautta.

Et siis välttämättä pysty käynnistämään moottoria liian heikolla tai täysin tyhjentyneellä akulla. Tähän voi olla myös muita syitä, joita tarkastelemme myöhemmin. Kuvattu syväpurkautuminen on luultavasti yleisin syy käynnistysongelmiin.

Näin käy myös, jos auto on seissyt pitkään tai on tapahtunut oikosulku.

Auton akku
© GettyImages / joebelanger

Auton akku on tyhjä? Mahdolliset syyt

Usein auto ei käynnisty aamulla kylmän yön jälkeen. Syitä voi olla seuraavia:

– Tarkista, oletko jättänyt esimerkiksi valot päälle.

– Tarkista akun navat: Jos ne ovat pahasti syöpyneet, latausvirta ei välttämättä kulje riittävästi.

– Akun liitännässä, lataussäätimessä tai itse generaattorissa on vika. Jälkimmäinen, jos virtaa vielä riittää, ilmoitetaan ohjaamossa vastaavalla varoitusvalolla, jossa on virta- tai akkusymboli.

– Akku on jo liian vanha.

Aiemmin se oli usein valo, joka jäi päälle. Nykyään meitä yleensä varoitetaan akustisesti ja visuaalisesti, kun tulemme ulos ja valo on edelleen päällä.

Mutta salainen virrankuluttaja voi piileksiä myös elektroniikassa. Jos et ole ilmeisesti jättänyt valoja päälle, kyseessä on jokin muu mainituista syistä. Tämä pätee erityisesti silloin, jos sinulla on ollut jo useita kertoja ongelmia auton käynnistämisessä:

Olet jo useaan kertaan huomannut, että käynnistinmoottori pystyy vielä juuri ja juuri käynnistämään moottorin, mutta pyörii paljon tavallista hitaammin. Jos laturi on viallinen, siitä tulee valitettavasti monimutkaista ja kallista. Tällöin myös akku saattaa olla ylilatautunut, mikä myös vaikuttaa haitallisesti akun käyttöikään.

Nyt kun kuitenkin haluat oikeasti käynnistää auton, on useita vaihtoehtoja, jotka saattavat vielä toimia.

Mahdolliset käynnistysvaihtoehdot

Yleisin menetelmä on käynnistys käynnistyskaapelilla toisesta ajoneuvosta. Siksi autossa on aina hyvä olla tällainen kaapelipari: sen on oltava riittävän pitkä (3-4 metriä), jotta yhteys apuajoneuvoon onnistuu myös epäsuotuisissa olosuhteissa. Se koostuu punaisesta ja mustasta kaapelista. Kytke ensin akkujen molemmat positiiviset navat punaisella kaapelilla. Käynnistä sitten apuajoneuvo ja kytke miinusnavat mustaan kaapeliin. Tässä on noudatettava varovaisuutta: Virhe voi vahingoittaa molempia akkuja oikosulun seurauksena. Jos et löydä ketään, joka antaisi startin näin nopeasti, voit monissa kaupungeissa soittaa myös taksin, joka antaa sinulle startin kiinteään hintaan. Jos autosi käynnistyy, ilmeinen syy on syvästi tyhjentynyt akku. Jos se ei käynnisty, voit tarkistaa akun navat ja mahdollisesti raaputtaa ne puhtaiksi, jos ne ovat syöpyneet.

Joillakin kuljettajilla on autossaan käynnistysakku. Sen avulla voit antaa riittävästi virtaa käynnistystä varten, aivan kuten matkapuhelimen virtapankilla. Näin sinun ei tarvitse turvautua ulkopuoliseen apuun.

Jos akun lataaminen ei ole mahdollista, voit yrittää työntää autoa tyhjäkäynnillä useiden apulaisten kanssa. Kun nopeus on riittävä, laita auto 2. vaihteelle sytytysvirta päällä. Joskus auto käynnistyy tällä tavoin. Tämän jälkeen kannattaa ajaa puoli tuntia maantietä tai moottoritietä mahdollisimman vähän virrankuluttajia kytkettynä. Tämä lataa riittävästi akkua, joka on vain tyhjentynyt.

Uusi auton akku – tapaus korjaamolle?

Käytätkö vanhempaa ajoneuvoa? Jos sinulla on hieman autoalan asiantuntemusta ja sopivia työkaluja, akun vaihtaminen itse on melko helppoa. Mutta uudemmissa malleissa akkuun ei enää pääse niin helposti käsiksi erittäin kompaktissa ja tilaa säästävässä moottoritilassa. Tyhjän akun, josta vielä virtaa jonkin verran jäännösvirtaa, täydellinen irrottaminen voi aiheuttaa vikoja nykypäivän monimutkaisessa ajoneuvon elektroniikassa. Lisäksi uusi akku on nykyään ”opetettava” uudelleen energianhallintajärjestelmälle. Jos et ole varma, kysy korjaamolta tai jätä akun vaihto ammattilaisten tehtäväksi. Epäselvissä tapauksissa vältät suuremmat vahingot. Korjaamo huolehtii myös vanhan akun asianmukaisesta hävittämisestä. Jos ostat akun itse, voit luovuttaa vanhan akun hävitettäväksi. Jos kyseessä on sama jälleenmyyjä, joka myi vanhan akun, saat jopa pienen käsirahan takaisin vanhasta auton akusta.

Auton akun lataus
© GettyImages / CatLane

Miten saat uuden auton akun kestämään pidempään?

Jos uusi auton akku on ollut tarpeen vanhan akun iän vuoksi, se on silti suhteellisen edullinen ja lopulta välttämätön rutiinitoimenpide. Auton akkujen keskimääräinen käyttöikä on neljästä kuuteen vuotta, joskus ne kestävät paljon kauemmin. Tämä pätee erityisesti, jos noudatat näitä vinkkejä:

– Vältä käyttämästä autoa vain lyhyisiin matkoihin.

– Vähennä virrankulutusta. Kytke radio, valot, istuinlämmittimet jne. päälle aina vasta moottorin käynnistämisen jälkeen.

– Jos et enää tarvitse sähköistä palvelua (esim. takaikkunan lämmitys, kun ikkuna on tyhjä), sammuta se.

– Teetä tarkastus kerran vuodessa.

– Hiero ajoittain auton akun napoja ja koteloa antistaattisella liinalla. Tämä estää vuotovirtoja.

– Nykyään kiistellään siitä, suojaako nykyaikaisia akkuja korroosiolta napojen päällystäminen naparasvalla tai teknisellä vaseliinilla.

– Koskettimien ja napojen harjaaminen silloin tällöin on varmasti hyödyllistä.

– Pidemmän seisonnan tai useiden lyhyiden matkojen jälkeen mittaa akun varaustila sopivalla laturilla ja pidä akku korkealla varaustasolla lataamalla sitä laturilla.

Pieni huolenpito takaa aina turvallisen käynnistymisen ja auton akun mahdollisen 10 vuoden tai pidemmän käyttöiän.