Auton jousituksen jousi – välttämätön tienpidon ja ajomukavuuden kannalta

0
118
© Shutterstock / Worayut Samanpiw

Jopa vaunut, nykyaikaisten autojemme edeltäjät, oli varustettu jousituksella. Jousitus palveli kuitenkin yksinomaan ajomukavuutta, mutta nykyaikaisten henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen jousitus on välttämätön myös maksimaalisen ajoturvallisuuden kannalta.

Jokainen, joka on joskus menettänyt hetkeksi ajoneuvonsa pidon, tietää, miten vaikeaa ajoneuvon hallinta on tällaisessa tilanteessa. Siksi on entistäkin tärkeämpää, että jokainen henkilö- tai hyötyajoneuvoon asennettu jousi on ehjä ja tekee tehtävänsä ”määräysten mukaisesti”. Loppujen lopuksi jousien tärkein tehtävä ei ole maksimoida ajomukavuutta. Pikemminkin ne varmistavat yhdessä iskunvaimentimien ja muiden alustan osien kanssa ajoneuvon parhaan mahdollisen pidon. Näin voit säilyttää autosi täydellisen hallinnan myös suuremmilla nopeuksilla ja epätasaisilla teillä.

Miten moottoriajoneuvojen jousitus toimii

jousi-k-flex
© motointegrator.fi / Jousi, auton jousitus K-Flex KAYABA RH5467

Jos ajoneuvo saa iskun kuoppien tai epätasaisen tienpinnan vuoksi, me matkustajat tuskin huomaamme sitä. Tämä johtuu siitä, että jousituksen jousi vähentää merkittävästi tärinän kestoa.

Vielä tärkeämpää on, että jousi vaikuttaa myönteisesti ajodynamiikkaan varmistamalla, että kaikki pyörät tarttuvat tiehen tasaisesti. Myös tätä varten on välttämätöntä vähentää tärinän kestoa. Jos yksi tai useampi pyörä menettäisi kosketuksen maahan jatkuvan tärinän vuoksi, ajoneuvon hallinta olisi hyvin vaikeaa tai mahdotonta. Jarruttaminen olisi paljon vaikeampaa, ja vaarana olisi myös ajoneuvon suistuminen tieltä.

Jousen ja iskunvaimentimen tai jousituksen ja vaimennuksen hienosäätö on aina nähtävä kompromissina ajoturvallisuuden ja -mukavuuden välillä. Maksimaalisen ajoturvallisuuden saavuttamiseksi värähtelyjä on vaimennettava nopeammin kuin ajomukavuuden kannalta on tarpeen – ja viimeksi mainittu voi kärsiä esimerkiksi urheilullisissa ajoneuvoissa.

Jousien yleiset tyypit

Jousi LESJÖFORS 4200711
© motointegrator.fi / Jousi, auton jousitus LESJÖFORS 4200711

Nykyään käytetään pääasiassa kahta erilaista jousityyppiä. Se, kumpaa vaihtoehtoa käytetään, riippuu yleensä siitä, mihin tarkoitukseen ajoneuvoa käytetään.

Useimmissa henkilöautoissa käytetään teräksestä valmistettuja niin sanottuja kierrejousia. Iskunvaimentimet on asennettu näiden kelojen sisään, jotka voivat vaimentaa suuria painoja, jolloin kierrejousen vaikutus ajoturvallisuuteen ja -mukavuuteen on mahdollisimman suuri.

Hyötyajoneuvoissa käytetään vielä nykyäänkin lehtijousia jousituksen jousina. Ne koostuvat useista toisiinsa liitetyistä teräslehdistä, jotka on taivutettu hieman ja joilla on näin jousivaikutus. Lehtijousissa ei yleensä käytetä erillisiä iskunvaimentimia, koska iskunvaimennus saavutetaan yksittäisten lehtijousien välisellä kitkalla.

Vaihda vialliset jouset mahdollisimman pian!

On erittäin tärkeää vaihtaa viallinen jousi mahdollisimman pian kahdesta syystä. Toisaalta vika heikentää ajomukavuutta huomattavasti ja auton ajamisesta voi tulla koettelemus huonoilla teillä. Toisaalta ajoturvallisuus kärsii valtavasti, joten viallisen jousen omaava ajoneuvo ei joskus enää ole liikennekelpoinen.