Onteloiden tiivistys – tehokas ruostesuojaus

0
23
© GettyImages / BraunS

Lähes jokainen auto ruostuu ennemmin tai myöhemmin enemmän tai vähemmän. Ruoste vaikuttaa usein vain tiettyihin korin osiin, kuten ovipilareihin, kynnyksiin tai pyöräkoteloihin. Syynä tähän on kosteus, joka voi tunkeutua korin onteloihin. Ruostuminen voidaan estää tai ainakin viivästyttää vuosiksi onteloiden tiivistämisellä. Tässä oppaassa kerrotaan, mitä on onteloiden tiivistäminen, mitä sillä tehdään ja miten voit itse tiivistää autosi ontelot.

Mitä on onteloiden tiivistys?

Auton onteloiden tiivistys on termi, jota käytetään kuvaamaan korin ja alustan osien onteloiden suojaamista korroosiolta. Jokaisessa autossa on lukuisia suunnitteluun tai tuotantoon liittyviä onteloita, joihin kosteus voi tunkeutua ja aiheuttaa ruostumista. Auton onteloita voi olla esimerkiksi sivulaidoissa, A-, B- ja C-pilareissa, ovissa, pyöräkoteloissa, pitkittäis- ja poikkipalkissa, konepellissä, takaluukussa ja tavaratilan kannessa.

Nämä ontelot eivät ole ilmatiiviisti suljettuja, vaan niissä on yleensä muutama aukko. Nämä aukot ovat välttämättömiä, jotta pohjamaali pääsee tunkeutumaan näihin onteloihin, kun kori pohjamaalataan ruostesuojalla tehtaalla. Tehdasruostesuojaus ei kuitenkaan kestä kovin kauan, koska sitä ei ole suojattu maalilla kuten paneelien ulkopintoja. Valmistajat eivät kustannussyistä käytä joissakin ajoneuvoissaan ylimääräistä ontelosuojausta.

Mitkä ovat onteloiden tiivistämisen edut?

Onteloiden tiivistäminen estää autosi koria ruostumasta sisältäpäin, koska kosteus tunkeutuu väistämättömiin onteloihin. Näin ollen onteloiden tiivistäminen auttaa ensisijaisesti säilyttämään ajoneuvosi arvon. Ontelotiivistetyllä käytetyllä ajoneuvolla on korkeampi jälleenmyyntiarvo kuin ajoneuvolla, jossa on ruostetahroja ontelotiivistyksen puuttumisen vuoksi tai jota on jo korjattu ruosteen aiheuttamien vaurioiden takia. Onteloiden tiivistämisen toinen etu on se, että ruostumattomat korin osat pystyvät onnettomuustilanteessa vaimentamaan enemmän törmäysenergiaa kuin esimerkiksi sisäpuolelta ruostunut ovipilari.

Miten se toimii?

Autojen onteloiden tiivistämiseen käytetään vaha-, rasva- ja öljypohjaisia aineita. Nämä aineet syrjäyttävät kosteuden ja muodostavat pinnoille suojakalvon. Spray-purkeissa olevat ontelontiivistimet ovat käyttövalmiita, ja ne sisältävät yleensä liuottimen, johon vaha tai rasva liuotetaan. Näin varmistetaan tasainen levitys. Liuotin haihtuu suhteellisen nopeasti, joten jäljelle jää vain suojaava vaha- tai rasvakalvo. Ontelon tiivisteen viskositeetti on myös hyvin alhainen liuottimen ansiosta. Tämä tarkoittaa, että ontelon tiiviste on hyvin juoksevaa. Tämän ansiosta se tunkeutuu hyvin pieniinkin rakoihin. Asiantuntijat kutsuvat tätä läpäisevyydeksi.

Ammattikäyttöön tarkoitetut vahapohjaiset ontelontiivistemassat on lämmitettävä 45-100 asteeseen ennen levittämistä tuotteesta riippuen, jotta vaha on tarpeeksi nestemäistä levitettäväksi onteloon. Jäähtymisen jälkeen jäljelle jää 0,5-2 mm:n paksuinen vahakerros, joka estää kosteuden pääsyn pintaan. Kuumennettaessa nämä vahatiivisteet muuttuvat myös hyvin ohuiksi, jotta ne voivat tunkeutua pieniinkin rakoihin. Ammattikäyttöön tarkoitetun vahapohjaisen ontelotiivisteen levittämiseen tarvitaan sopivia lämmityslaitteita ja yleensä ilmattomia ruiskutuspistooleita, joissa on erityissuuttimet.

Kevyttä ruostetta ei välttämättä tarvitse poistaa ennen ontelon tiivistämistä. Jotkin aineet voivat tunkeutua ruosteen sisään ja syrjäyttää kosteuden, jolloin ruoste ei pääse syöpymään. Tiiviste varmistaa, että kosteus ja ilmakehän happi eivät enää pääse ruostekohtaan. Useat valmistajat suosittelevat kuitenkin ruostekohtien käsittelyä ruosteenmuodostajalla ennen tiivistämistä ruostekorroosion pysäyttämiseksi..

Tehokas ruostesuoja
© GettyImages / NIKILAY GLUHOV

Kuinka kauan ontelon tiiviste kestää?

Auton ontelotiivisteen kestävyys riippuu muun muassa vuotuisesta ajokilometrimäärästä. Mitä enemmän autolla ajetaan, sitä enemmän se altistuu sateen ja lumen aiheuttamalle kosteudelle ja talvella tiesuolalle. Ontelotiivisteen kesto on noin 2 vuotta autoissa, joilla ajetaan paljon. Jos autolla ei ajeta paljon, ontelotiiviste voi olla ehjä vielä 5 tai useamman vuoden kuluttua. Autosi ontelotiiviste kannattaa kuitenkin tarkistaa 2 vuoden välein tai teettää se korjaamolla. Näin voit tunnistaa ruosteen varhaisessa vaiheessa ja korjata sen ilman kohtuuttomia kustannuksia.

Milloin se olisi uusittava?

Ontelotiiviste on joka tapauksessa uusittava, jos olet esimerkiksi onnettomuuden jälkeen vaihtanut peltiosia ovipilarien tai sivulaudoitusten alueella. Korjauslevyissä on vain ohut kerros ruostesuojaa. Hitsaus tuhoaa tämän kokonaan hitsauskohtien alueelta. Korjauspaneelien saumat on myös mahdollista tiivistää vain yhdeltä puolelta. Tiivistäminen ontelon sisällä ei ole mahdollista.

Yleensä onteloiden tiiviste on tarkistettava noin kahden vuoden välein. Hyvä tilaisuus tähän on, kun autosi on joka tapauksessa tarkoitus käydä katsastuttamassa korjaamolla. Jokainen auton kori on jossain määrin joustava ja vääntyy joka kerta, kun ajat. Ajan myötä nämä liikkeet aiheuttavat ontelon tiivisteeseen pieniä halkeamia. Kosteus voi tunkeutua näiden halkeamien läpi ja aiheuttaa ruostumista. Erityisen alttiita ruostumiselle ovat avoautot, joiden kori ei ole yhtä vääntöjäykkä katon puuttumisen vuoksi, sekä maasturit ja maastoajoneuvot, joilla todella ajetaan maastossa.

Kun ostat uuden auton, kysy jälleenmyyjältä, onko ontelotiiviste saatavilla. Jos näin ei ole, onteloiden tiivistäminen on tehtävä itse tai teetettävä viipymättä uuteen autoon.

Voiko autosi ontelotiivisteen uusia itse?

Onteloiden tiivistys autossa
© GettyImages / Jae Young Ju

Voit uusia autosi ontelotiivisteet itse. Autojen onteloiden tiivistämiseen tarkoitettuja vaha- tai rasvapohjaisia tuotteita on saatavana suihkepurkkeina erikoisliikkeistä. Yksi purkki maksaa noin 10-12 euroa. Jos mahdollista, ontelot kannattaa tarkistaa ruosteen varalta endoskoopilla ennen tiivistämistä.

Ennen kuin uusit ontelon tiivisteen, sinun on peitettävä lattia ajoneuvon alla. Myös jarrut on katettava tai peitettävä. Öljyn tai vahan roiskeet voivat heikentää jarrujen tehoa merkittävästi. Auto kannattaa nostaa tunkilla, jotta sen alla voi työskennellä mukavasti. Jos sinulla on mahdollisuus käyttää nostolavaa, esimerkiksi omakotikorjaamossa, sinun on nostettava ajoneuvoa riittävästi, jotta voit työskennellä sen alla seisten. Henkilökohtaisen suojautumisen vuoksi sinun on aina käytettävä suojalaseja, käsineitä, hengityssuojainta ja kertakäyttöhaalaria.

Noudata systemaattista lähestymistapaa onteloiden säilyttämiseen. Aloita esimerkiksi ajoneuvon etuosasta ja etene sitten taaksepäin. Näin voit varmistaa, ettet jätä mitään alueita pois. Kun olet käsitellyt alhaalta käsin saavutettavat ontelot, on vuorossa ylhäältä käsin saavutettavat ontelot. Esimerkiksi ovet, tavaratilan kansi ja konepelti. Useisiin onteloihin pääsee käsiksi tehtaan korroosionestomaalin aukkojen kautta. Nämä aukot on usein suljettu muovitulpilla.

Voit poistaa nämä tulpat ja ruiskuttaa ontelon säilöntäainetta suhteellisen helposti aukkojen kautta. Onteloihin, joihin ei ole pääsyä, saatat joutua poraamaan peltiin pienen reiän, jonka läpi voit työntää ruiskupullon levitystuen tai ruiskupistoolin suuttimen. Käsittelyn jälkeen kaikki aukot on suljettava uudelleen sopivilla tulpilla. On tärkeää, että käytät samaa säilöntäainetta, jos mahdollista, kun toistat onteloiden tiivistämisen muutaman vuoden kuluttua.

Kuinka paljon onteloiden tiivistäminen maksaa?

Onteloiden tiivistämisen kustannukset riippuvat useista eri tekijöistä. Esimerkiksi tarvittavista valmistelevista töistä, kuten ruosteen poistosta ja ajoneuvon peittämisestä/päällystämisestä. Myös onteloiden lukumäärällä ja saavutettavuudella sekä ajoneuvon koolla on merkitystä. Onteloiden täydellinen tiivistäminen ilman ruosteen käsittelyä/poistoa maksaa vaadittavien töiden määrästä riippuen:

Pieni auto noin 600-1 200 euroa.

Keskiluokan ja luksusautot noin 1 000-1 600 euroa.

Maasturit ja pakettiautot noin 1 400-1 800 euroa.

Matkailuautot noin 1 000-1 600 euroa.

Jos teet onteloiden tiivistyksen autossasi itse, voit odottaa maksavasi noin 100-150 euroa, joka sisältää materiaalit, suojavaatteet ja nostolavan vuokrauksen.