Jarrusatula – miten se toimii ja oikea menettely vikojen varalta

0
29
© Shutterstock / CC7

Levyjarrujärjestelmän osana jarrusatula on välttämätön ja sen vankan rakenteen ansiosta lähes kulumaton. Jos vika kuitenkin ilmenee, herää kysymys: vaihdetaanko vai korjataanko?

Useimmat ajoneuvot jarruttavat nykyään levyjarrujärjestelmän avulla. Jarrusatula on tämän järjestelmän olennainen osa. Yleisin tyyppi on kelluva jarrusatula. Kelluvaa jarrusatulaa tai kiinteää jarrusatulaa käytetään harvemmin. Valuraudasta tai urheiluautoissa toisinaan alumiinista valmistettu komponentti kantaa jarrupaloja ja asettaa ne jarrulevyn yläpuolelle. Kun astut jarruille, hydraulinen (tai mekaaninen) järjestelmä siirtää jarrupaineen jarrusylintereihin. Nämä puolestaan painavat jarrupaloja, jotka lopulta painavat jarrulevyä – auto jarruttaa. Normaalisti jarrusatulat ovat kulumattomia. Voimakas käyttö tai ulkoiset vaikutukset voivat kuitenkin vaurioittaa myös tätä komponenttia. Täältä saat selville, missä tapauksissa korjaus on mahdollista ja milloin jarrusatula on vaihdettava.

Onnettomuudet ja huonot tiet ovat usein syynä rikkoutuneisiin jarrusatuloihin

Jarrusatulat kestävät vankan rakenteensa ansiosta yleensä kauemmin kuin auto, jota niiden on tarkoitus jarruttaa. Jos vika ilmenee tästä huolimatta, syynä on usein onnettomuus. Massiivinen ulkoinen voima voi kuitenkin muuttaa jarrusatulan materiaalia. Seurauksena on, että jarru ei voi enää kehittää täyttä tehoaan tai se pettää kokonaan. Tällöin jarrusatula on vaihdettava. Kova isku, esimerkiksi ajettaessa vahingossa reunakiven päälle, voi myös aiheuttaa hienoja halkeamia valettuun metallirunkoon. Näihin halkeamiin voi tunkeutua kosteutta – ihanteellinen kasvualusta ruosteelle. Myös huonojen teiden, urheilullisen ajotavan tai materiaalivirheiden aiheuttamat pysyvät tärinät voivat vaurioittaa jarrusatulaa. Pahimmassa tapauksessa se voi puhjeta ajon aikana.

Jarrusatula: Jarrusatulassa olevat viat kehittyvät yleensä vähitellen

Onneksi vika ilmenee harvoin näin rajusti. Paljon useammin ongelmat ilmenevät esimerkiksi epätasaisena jarrutuskäyttäytymisenä, raapivina ja hiostavina ääninä tai auton vetämisenä sivulle. Toiselta puolelta kuluvat jarrupalat voivat myös viitata jarrusatulan vikaan. Kaikissa näissä tapauksissa suositellaan perusteellista tarkastusta ammattikorjaamossa. Osassa olevia vikoja ei voi luotettavasti arvioida ulkopuolelta käsin. Lisäksi jarrut ovat auton turvallisuuteen liittyviä osia. Sen vuoksi niiden korjaaminen itse ei tule alun alkaenkaan kysymykseen. Jos korjaamo diagnosoi rikkoutuneen jarrusatulan, se on vaihdettava uuteen alkuperäiseen tai samanlaiseen osaan. Tähän sisältyy yleensä myös asiaankuuluvien tiivisteiden ja nesteiden vaihto. Tämän jälkeen korjaamo kalibroi jarrun uudelleen ja tarkistaa sen toiminnan.

Jarrusatula autossa
© Shutterstock / NONGASIMO

Vaihto vai korjaus? Koko jarrusatulaa ei aina tarvitse irrottaa

Ulkoiset voimat eivät aina ole syynä viallisiin jarrusatuloihin. Useimmiten syynä on huollon puute, kuluneet jarrupalat, voiteluaineen puuttuminen tai vääränlainen voiteluaine tai huokoiset tiivisteet. Myös jarrujärjestelmässä oleva ilma ja vierasesineet voivat aiheuttaa sen, että jarrusatulat eivät toimi halutulla tavalla.

Monissa tapauksissa oireet voidaan korjata vaihtamatta koko komponenttia. Tällöin voi riittää, että vaurioituneet tai kuluneet tiivisteet, ohjainholkit, jouset tai männät poistetaan jarrusatulasta ja korvataan uusilla osilla. Ajoneuvoissa, jotka ovat olleet pitkään pysäköityinä ja joissa jarrusatula on kiinnitetty, riittää usein sopivan voiteluaineen käyttö jarrujen elvyttämiseksi. Joka tapauksessa, jos jarruissa on epäselviä ongelmia, kannattaa käydä korjaamolla selvittämässä syy.