Korkea öljynkulutus – syyt, korjausvaihtoehdot + vinkit!

0
233
liiallinen öljynkulutus
© AdobeStock / peterschreiber.media

Polttomoottorit kuluttavat liikaa öljyä – syyt ja ratkaisut 

Jokainen polttomoottori on riippuvainen jatkuvasta moottoriöljyn saannista. Liiallinen öljynkulutus on korjattava nopeasti, koska liian alhainen öljytaso lisää kulumista. 

Kaksi öljyä, joilla on tärkeitä tehtäviä 

Ajoneuvot ja moottoripyörät tarvitsevat polttoaineen lisäksi toista tärkeää nestettä. Sitä käytetään eri alueilla ja se mahdollistaa sujuvan toiminnan. Moottoriöljy toimii voiteluaineena ja sitä käytetään moottorissa. Se varmistaa, että kaikki metalliosat ovat riittävästi voideltuja eivätkä hankaa suoraan toisiaan vasten. Jos öljynkulutus on liian suuri, voi käydä niin, että voitelu ei ole enää riittävästi taattu. Tämä johtaa metallin suurempaan kulumiseen. 

Vaihteistoöljyä ei käytetä moottorissa, mutta sitä tarvitaan päävaihteistossa ja vaihteistossa. Se on ohuempaa ja sen viskositeetti on pienempi. Vaihteistoöljy täytetään yleensä vain kerran. Se jää ajoneuvoihin pysyvästi, eikä sitä tarvitse vaihtaa. Moottoriöljy likaantuu ajan mittaan yhä enemmän ja menettää siten tärkeän voitelukykynsä. Siksi se on vaihdettava säännöllisin väliajoin. 

moottoriöljyn kulutus
© GettyImages / CatLane

Korkea öljynkulutus tai öljyhäviö? 

Jokainen polttomoottori kuluttaa ajan mittaan pienen määrän moottoriöljyä. Jos kulutus on liian suuri, sinun pitää reagoida nopeasti. Ensimmäiseksi sinun on varmistettava, että kyseessä on liiallinen öljynkulutus eikä öljynhukka. Jos ajoneuvosi menettää tärkeää nestettä, tunnistat sen yleensä öljylammikosta tai öljyn tahraamasta moottorista. Ajoneuvoista voi hävitä sekä moottoriöljyä että vaihteistoöljyä. Jos ajoneuvon alla ei ole lammikkoa eikä moottorin suojuksessa ole moottoriöljyä, kyseessä ei ole öljyvahinko. Jos moottori polttaa liikaa öljyä, sinun pitäisi pystyä näkemään se ulkopuolelta. Tällöin pakokaasut ovat selvästi sinisen värisiä.

Liiallisen öljynkulutuksen syyt 

Joidenkin ajoneuvojen öljynkulutus on hieman suurempi kuin muiden ajoneuvojen, mikä johtuu niiden rakenteesta. Urheiluauto, jossa on paljon hevosvoimia, kuluttaa huomattavasti enemmän kuin hyvin pieni auto. Toinen kulutukseen vaikuttava tekijä on yksilöllinen ajotyyli. Jos ajat autoa urheilullisesti, aiheutat korkeamman paineen moottorissa, mikä lisää kulutusta. Moottorin lämpötila on toinen tekijä, joka voi vaikuttaa öljynkulutukseen. Mitä korkeampi lämpötila on, sitä nopeammin voiteluaineet palavat. Mitä huonommassa kunnossa tiivisteet ovat, sitä enemmän nestettä pääsee moottoritilaan ja kuluu. 

Huono, heikkolaatuinen tai väärä moottoriöljy 

Älä koskaan käytä väärää tai huonompaa öljyä. Tällainen tuote aiheuttaa moottorin kulumisen nopeutumista merkittävästi ja lisää siten öljynkulutusta. Ostaessasi kiinnitä huomiota paitsi hintaan myös siihen, että viskositeetti vastaa vähintään valmistajan antamia tietoja. 

Vinkki: Älä käytä heikkolaatuisia tuotteita ja huolehdi moottoristasi. 

Moottoriöljy on vaihdettava säännöllisin väliajoin. Ajan myötä se likaantuu ja menettää merkittävästi suorituskykyä. Voiteluvaikutus vähenee jatkuvasti ja materiaalin kuluminen lisääntyy. 

Suositus: Varmista, että noudatat valmistajan määräämiä huoltovälejä, äläkä viivyttele niitä tarpeettomasti. 

Lisääntynyt öljynkulutus teknisten ongelmien seurauksena 

öljynkulutus
© GettyImages / deepblue4you

Jos et käytä vääriä tai huonompia öljyjä ja noudatat huoltovälejä, liiallinen öljynkulutus johtuu todennäköisemmin teknisestä ongelmasta. Jos sinulla on vanhempi dieselajoneuvo, syynä voi olla ruiskutuspumpun liiallinen kuluminen. Pumppausliikkeen aikana moottoriöljy pääsee automaattisesti työkammioon, jossa se poltetaan yhdessä dieselpolttoaineen kanssa. 

Imusarjan vuoto on yksi yleisimmistä syistä liialliseen öljynkulutukseen. Palamisprosessiin tarvittavan ilman on kuljettava pitkä matka. Matkan varrella on useita letkuja, tiivisteitä ja liitososia. Jos vuotoja on yksi tai useampia, likainen, suodattamaton ilma pääsee moottorin palotilaan. Lika aiheuttaa sylinterissä sekoittunutta kitkaa, mikä lisää mäntien, männänrenkaiden ja sylinterien kulumista. Tämän seurauksena öljynkulutus kasvaa. Likainen, viallinen tai sopimaton ilmansuodatin aiheuttaa saman tuloksen, ja se on vaihdettava viipymättä. 

Molemmissa tapauksissa pätee seuraava: älä koskaan aloita väärästä päästä

Jos venttiilinvarren tiivisteiden tai ohjainten kuluminen on liian suurta, se johtaa väistämättä suureen öljynkulutukseen. Oikeat tiivisteet estävät öljyn pääsyn venttiilinohjaimiin. Tämä toimii kuitenkin vain, jos nämä tiivisteet ovat edelleen käyttökelpoiset. Jos näin ei ole, kannattaa käydä korjaamolla mahdollisimman pian. 

Vinkki: Jos ajoneuvosi moottori on kunnostettava, voit vaihtaa tiivisteet samalla. 

Jos turboahtimen liukulaakereissa on liikaa pelivaraa, juoksupyörä ei enää tiivisty puhtaasti laakereihin. Tällöin moottoriöljy imeytyy suureen ilmavirtaan ja palaa samalla. Jos öljynpalautuslinjojen lämpötilat ovat liian korkeita, se voi johtaa öljyn kokkaroitumiseen ja suureen kulutukseen. Tällöin moottoriöljy ei enää yksinkertaisesti valu takaisin öljypohjaan. Sen sijaan se kulkeutuu imujärjestelmään ja palaa automaattisesti pois. Yleisiä syitä turboahtimen alueen liiallisiin lämpötiloihin ovat huonosti eristetyt tai väärin reititetyt paluulinjat. Muita syitä ovat huonosti sijoitetut tai puuttuvat eristelevyt ja liian korkea öljyn lämpötila. 

Saako moottoriöljyä sekoittaa
© Shutterstock / Leon Teoh