Miksi auto ei käynnisty? Viallinen startti – mahdolliset syyt 

0
89
Virtalukko
© Shutterstock / Mumemories

Jos käännät virta-avainta virtalukossa eikä auto enää käynnisty, useimmissa tapauksissa akku on yksinkertaisesti liian heikko, mutta joskus startti (käynnistys- tai starttimoottori) on viallinen. Jos kuulet vain naksahtavan äänen, voit olettaa, että syynä on viallinen startti, varsinkin jos akku on vielä ladattu. 

Miten startti toimii? 

Polttomoottori ei pysty tuottamaan vääntömomenttia paikallaan pysähtyneenä. Tämä tarkoittaa, että moottori ei voi käynnistyä ilman apua. Tätä tarkoitusta varten asennetaan starttimoottori, joka on pieni sähkömoottori, joka tuottaa moottorin käynnistämiseen tarvittavan vääntömomentin. Starttimoottorin tarkastuksessa tarkastetaan pienen moottorin toimivuus. Tämä johtuu siitä, että startti on kuluva osa, joka voi kulua ajan mittaan, ja se tekee tämän selvästi näkyväksi. 

Miten voin testata starttimoottorin? 

Avaa ajoneuvon konepelti ja irrota akun maadoituskaapeli, joka sijaitsee miinusnapassa. Löysää päätepidikettä niin, että kaapeli voidaan helposti irrottaa. Vasta sen jälkeen voit irrottaa kaapelit starttimoottorista. Merkitse muistiin, mikä kaapeli on kiinnitetty mihinkin liittimeen. Kun asennat uuden startin, et saa missään tapauksessa sekoittaa niitä keskenään. Kierrä sitten irti startin kiinnitys, joka on yleensä kaksi ruuvia, jotka kiinnittävät sen moottorilohkoon. Kun olet löysännyt ne, vedä startti ulos ja aseta uusi tähän aukkoon. Hammaspyörän aukko osoittaa moottoriin päin. Kun uusi käynnistin on paikallaan, voit kiinnittää sen ruuveilla ja kytkeä kaapelit. Lopuksi voit kytkeä maadoituskaapelin takaisin akkuun ja käynnistää ajoneuvon. 

Miksi starttimoottori voi hajota? 

Viallinen startti
© Shutterstock / Chonlawut

Viallinen startti? Usein syyt siihen, että startti ei toimi kunnolla, eivät löydy suoraan itse starttimoottorista vaan sen läheisyydessä olevista komponenteista. Heikko tai puutteellisesti ladattu akku on usein syy käynnistysvaikeuksiin. Myös akun navat voivat olla löysät tai syöpyneet, mikä johtaa suureen kosketusresistanssiin. Tämä voi tapahtua myös käynnistimen kaapeliliittimissä. Vialliset tai kuluneet sytytystulpat voivat myös estää ajoneuvon käynnistymisen. Kun tarkastat starttimoottorin syitä etsiessäsi, sinun on kiinnitettävä huomiota sen reaktioon. Jos se pitää tavallisia ääniä avaimen kääntämisen jälkeen, mutta moottori ei silti käynnisty, puhutaan pyörivästä startista. Mahdollisia syitä ovat esimerkiksi viallinen vapaapyörä tai startin kulunut hammaspyörä. Molemmat vaihtoehdot voidaan korjata, eikä starttia tarvitse vaihtaa. 

Startin testaus
© Shutterstock / Ropisme

Mitä startin solenoidi tekee? 

Itse startin tärkeimpiä vikoja ovat vialliset solenoidit (magneettikytkime) tai vaurioituneet solenoidin pääkontaktit. Syynä voi olla myös startin viallinen sähkömoottori. Kulunut tai kunnolla tarttuva startin hammaspyörä voi myös olla syynä siihen, että startti ei enää toimi. 

Onko startin korjaus mahdollista? 

Auto ei käynnisty ja syy löytyy starttimoottorista? Silloin on yleensä kaksi vaihtoehtoa. Sinusta tuntuu, että voit korjata startin itse, ja sinulla on tarvittavat työkalut ja oikea autotalli. Vaihtoehtoisesti voit tarkistaa startin omilla työkaluillasi ja näin ainakin minimoida erikoisliikkeen kustannukset. Toinen vaihtoehto on korjauttaa tai vaihtaa startin erikoiskorjaamossa. Ajoneuvon tyypistä ja startista riippuen kustannukset vaihtelevat. 

Paljonko starttimoottorin korjaus maksaa? 

Jos starttia ei enää voi korjata yksinkertaisesti, se on vaihdettava korjaamossa. Säästät kuitenkin rahaa, jos ostat startin itse etukäteen etkä teetä ostoa erikoiskorjaamolla. Näin he voivat tarkistaa vanhan startin ja asentaa sitten suoraan mukanasi tuodun varaosan. Tämä vähentää merkittävästi startin vaihtokustannuksia. Joitakin esimerkkejä. Polo 6N:n starttimoottorista maksat noin 50 euroa riippumattomalta jälleenmyyjältä.

Startin korjaus
© Shutterstock / Minerva Studio

Korjaamot veloittavat usein 80-100 euroa. Opel Astran starttimoottori maksaa myös huomattavasti vähemmän kaupassa kuin monissa korjaamoissa. Tämä johtuu siitä, että korjaamot rahoitetaan osittain varaosien myynnillä. Tämä on erityisen ilmeistä BMW e46:n startin tapauksessa. Tämä maksaa noin 100 euroa. Jos korjaamo tilaa tämän itse sen jälkeen, kun startti on testattu, maksat usein jopa kaksinkertaisen hinnan. Siksi kannattaa joka tapauksessa ostaa startti ja monet muut osat itse ja tuoda ne korjaamolle.