Ajonestolaite – elektroninen ja mekaaninen varkaussuojaus

0
55
© GettyImages / DjelicS

Vuodesta 1998 lähtien Suomessa uusissa rekisteröidyissä ajoneuvoissa on oltava elektroninen ajonestolaite. Syynä tieliikennelakiin tehtyyn muutokseen oli autovarkauksien lisääntyminen rautaesiripun kaatumisen jälkeen. Seuraavassa oppaassa kerrotaan, mikä ajonestolaite on, miten se toimii ja mitä muuta ajonestolaitteista pitäisi tietää.

Mikä on ajonestolaite?

Ajonestolaite on elektroninen tai mekaaninen laite, joka on suunniteltu estämään luvattomia henkilöitä käyttämästä moottoriajoneuvoa. Ajonestolaitteita käytetään ensisijaisesti varkaussuojana. Useat liikennevakuutusyhtiöt edellyttivät niitä jo ennen vuodesta 1998 voimassa ollutta lakisääteistä velvoitetta, jotta varkausvakuutuksesta sai alennusta.

Millaisia ajonestolaitteita on olemassa?

On olemassa elektronisia ja mekaanisia ajonestolaitteita. Elektroninen ajonestolaite on pakollinen uusissa ajoneuvoissa, mutta mekaaniset ajonestolaitteet ovat lisälaitteita, joilla estetään ajoneuvon luvaton käyttö ja varkaus.

Elektroniset ajonestolaitteet

Elektroninen ajonestolaite
© GettyImages / Birdlkportfolio

Elektronisten ajonestolaitteiden ensimmäinen sukupolvi on niin sanottu kolmipiirinen keskeytys. Näissä lukoissa sytytysvirran, starttimoottorin ja polttoaineen syötön välinen yhteys katkeaa, kun ajoneuvo lukitaan avaimella. Nämä autojen elektroniset ajonestolaitteet korvattiin kuitenkin jo 1990-luvun puolivälissä 2. sukupolvella, koska ne on suhteellisen helppo ohittaa.

Toisen sukupolven ajonestolaitteet toimivat magneettitaajuustunnistuksen periaatteella. Ne asennettiin ajoneuvoihin ensimmäisen kerran 1990-luvun puolivälissä. Kun ajoneuvo lukitaan, moottorin elektroninen ohjausyksikkö estyy. Lukitus käynnistyy auton avaimessa olevan RFID-sirun antaman sähköisen impulssin avulla, joka lähetetään autossa olevaan vastaanottimeen. Ajonestolaite kytkeytyy pois päältä vain, jos auton avaimen siruun tallennettu sarjanumero vastaa vastaanottimeen tallennettua numeroa. Jos numerot eivät täsmää, ajonestin pysyy aktivoituna.

Koska kolmannet osapuolet voivat siepata nämä signaalit ja käyttää niitä ajonestimen deaktivoimiseen, signaalit on salattu kolmannen sukupolven elektronisissa ajonestimissä. Näissä järjestelmissä transponderi tai avain ei aluksi lähetä aktiivisia signaaleja, jotka vastaanotin voisi lukea. Ajoneuvossa oleva yksikkö muodostaa sähkömagneettisen kentän, johon lähistöllä oleva sopiva transponderi reagoi.

Nykyaikaisten autojen avaimettomat järjestelmät toimivat tällä periaatteella. Heti kun lähestyt ajoneuvoa avaimen kanssa, avaimen ja ajoneuvon sisäisen järjestelmän väliset tiedot synkronoidaan. Jos tiedot täsmäävät, ovet avataan, ajonestolaite kytkeytyy pois päältä ja ajoneuvoa voi käyttää. Markkinoilla on nyt saatavilla elektronisia ajonestolaitteita, jotka voidaan aktivoida ja deaktivoida älypuhelimella ja vastaavalla sovelluksella. Näissä järjestelmissä ei enää tarvita avainta.

Mekaaniset ajonestolaitteet

Jokaiseen ajoneuvoon asennettu mekaaninen ajonestolaite on ohjauspyörän lukko. Muilla mekaanisilla ajonestolaitteilla voit antaa ajoneuvollesi lisäsuojaa luvattomalta käytöltä ja varkauksilta. Mekaanisia ajonestolaitteita on useita erilaisia. Ohjauspyörän lukko varmistaa ohjauspyörän. Toinen vaihtoehto on rengaslukko, joka asennetaan ajoneuvon mihin tahansa pyörään, jolloin ajoneuvoa ei voi enää ajaa.

Toinen, mutta harvoin käytetty vaihtoehto on vaihdekeppilukko. Tämä lukko estää vaihdekepin tai vaihdevivun liikuttamisen. Näiden lukkojen haittapuolena on, kuten polkimen lukon kohdalla, se, että ne on poistettava ennen jokaista matkaa ja asennettava uudelleen matkan jälkeen. Hieman kätevämpi mekaaninen lukituslaite on niin sanottu OBD-saver. OBD-saver estää pääsyn ajoneuvon sisäiseen diagnostiikkajärjestelmään niin, että sitä ei voida käyttää ajoneuvon elektroniikan manipulointiin ja moottori voidaan käynnistää ilman avainta. OBD-saveria ei tarvitse poistaa ennen jokaista matkaa.

Mikä on venttiilivalvoja?

Venttiilivalvoja on autonrenkaan venttiiliin kiinnitettävä lisälaite. Venttiilivalvontalaite ruuvataan kiinni venttiiliin. Kun auto ajaa nopeammin kuin 10 tai 15 km/h, venttiilivalvontalaite aktivoituu ja päästää ilman ulos renkaasta. Viranomaiset käyttivät 2000-luvun puoliväliin asti venttiilivalvontalaitteita muistuttamaan myöhästyneitä maksajia tieliikenneveron tai sakkojen maksamisesta.

Mikä on Alcohol-Interlock-System?

Alkolukkojärjestelmä on alkometri, joka on yhdistetty ajonestolaitteeseen. Nämä järjestelmät tunnetaan myös nimellä Alcolock. Ne on suunniteltu varmistamaan, että alkoholin vaikutuksen alaisena olevat kuljettajat eivät voi käynnistää autoaan ja lähteä liikkeelle. Ennen kuin ajoneuvo voidaan käynnistää, kuljettajan on puhallettava laitteeseen, aivan kuten poliisin tekemässä puhalluskokeessa. Jos tämä ylittää tietyn alkoholipitoisuuden, ajoneuvon ajonestolaite pysyy aktivoituna.

EU:n uusissa autoissa on vuodesta 2024 alkaen pakollinen vähintään yksi tämän järjestelmän liitäntä kaikissa uusissa tuotteissa. Jotkin näistä järjestelmistä ovat kuitenkin jo nyt käytössä. Esimerkiksi Alankomaissa. Siellä alkoholirikkomuksiin syyllistyneet voivat valita, haluavatko he vapaaehtoisesti asentaa tällaisen järjestelmän autoonsa kahdeksi vuodeksi tai luopua ajokortistaan viideksi vuodeksi. Myös Ruotsissa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa on jo asennettu alkolukkojärjestelmiä busseihin, takseihin ja kuorma-autoihin.

Ajonestolaitteen aktivointi
© GettyImages / baona

Milloin elektroninen ajonestolaite aktivoituu?

Järjestelmästä riippuen ajonestolaite aktivoituu automaattisesti, kun sammutat sytytysvirran. Vanhemmat järjestelmät aktivoituvat, kun lukitset auton ovet avaimella tai suljet auton keskuslukitusjärjestelmällä napin painalluksella.

Voiko ajonestimen kytkeä pois päältä?

Et voi itse poistaa ajoneuvosi ajonestolaitetta käytöstä. Tarvittaessa ammattikorjaamon on poistettava se käytöstä. Vaikka on olemassa elektronisia laitteita, joilla voit itse poistaa elektronisen ajonestolaitteen käytöstä, et saa omistaa tai pitää niitä mukanasi Suomessa. Ajoneuvon omistajana sinun on varmistettava, että ajoneuvosi elektroninen ajonestolaite on aina toiminnassa eikä sitä ole pysyvästi poistettu käytöstä. Pysyvästi pois päältä kytketystä ajonestolaitteesta voi seurata sakko ja ajoneuvon ajokortin ja vakuutusturvan menettäminen.

Kuinka paljon ajonestolaitteen korjaaminen maksaa?

Jos ajonestolaite on viallinen, voit odottaa maksavasi noin 150-250 euroa itse elektroniikasta. Sitten on vielä uuden ajonestolaitteen asennus. Asennus maksaa autosta ja siihen liittyvästä työstä riippuen 100-150 euroa.

Onko ajonestolaite pakollinen varkausvakuutuksessa?

Ennen 1. tammikuuta 1998 rekisteröidyissä ajoneuvoissa ei yleensä ole elektronista ajonestolaitetta. Vanhemman ajoneuvon vakuuttaminen ei edellytä ajonestolaitteen hankkimista. Vakuutusmaksut voivat kuitenkin olla korkeammat, koska on suurempi riski, että ajoneuvo varastetaan. Tämä koskee erityisesti arvokkaita klassisia ja vanhoja autoja. Vaikka käytössä olisi mekaaninen ajonestolaite, vakuutusmaksut ovat yleensä huomattavasti korkeammat.

Onko mahdollista asentaa elektroninen ajonestolaite jälkikäteen?

Markkinoilla on saatavilla jälkiasennussarjoja elektronisia ja sähkömekaanisia ajonestolaitteita varten. Elektronisten ajonestolaitteiden jälkiasennussarjat koostuvat yleensä yhdestä tai useammasta transponderista ja vastaanottimesta, jotka on asennettava ajoneuvoon ja liitettävä ajoneuvon elektroniikkaan. Jälkiasennettavat sähkömekaaniset ajonestolaitteet toimivat yleensä kolmipiirisen keskeytysperiaatteen mukaisesti.