Moottoripyöräöljy testissä – mineraaliöljystä biogeeniseen moottoripyöräöljyyn 

0
83
Moottoripyöräöljy
© Shutterstock / Sorranop

Nykyään jokainen pyöräilijä tietää, että kaikki öljyt eivät ole samanlaisia. Mutta mitä eroja on mineraaliöljyn ja täyssynteettisen moottoripyöräöljyn välillä, ja onko kenties olemassa ympäristöystävällinen vaihtoehto? Moottoriöljyllä on useita tärkeitä tehtäviä jokaisessa polttomoottorissa, olipa kyseessä sitten auto tai moottoripyörä. Öljy antaa kulumissuojaa liikkuville osille, suojaa moottorin osia korroosiolta, sen on kyettävä siirtämään voimat hydraulisissa napaisuissa, se tiivistää palotilan, irrottaa saostumia ja jäähdyttää moottoria. Koska moottoriöljyssä on niin paljon yhtäläisyyksiä, moottoripyöräilijät pohtivat aina, eikö olisi mahdollista käyttää samaa moottoriöljyä autoissa ja moottoripyörissä. 

Voiko henkilöauton moottoriöljyä käyttää myös moottoripyörässä? 

Vastaus tähän kysymykseen on selvä – ei. Moottoripyörän moottorin käyttöolosuhteet ovat erilaiset kuin henkilöauton moottorin. Moottorin kierrosluvut ja siten myös männän kierrosluvut ovat huomattavasti korkeammat. Myös moottorin lämpötila on korkeampi. Moottoripyörän öljypohjassa oleva moottoriöljy kuumenee jopa 160 asteeseen. Joissakin moottoripyörissä moottoripyöräöljy voitelee myös vaihteiston ja kytkimen. Moottoripyöräöljy sisältää siksi muita tehokkaita lisäaineita ja sen tuhkapitoisuus on pienempi. Autojen moottoriöljyjen tuhkapitoisuus on osittain vastuussa pakoventtiileihin muodostuneista saostumista, ja se voi aiheuttaa moottoripyörän moottorissa palovammoja männänrenkaisiin tai mäntien halkeamia. 

Mitä eroa on mineraaliöljyllä ja osittain tai täysin synteettisillä moottoripyöräöljyillä? 

Mineraaliöljypohjaiset moottoripyöräöljyt saadaan öljystä, ja ne ovat yksinkertaisimpia moottoripyöräöljyjä. Erilaisia lisäaineita lisäämällä mineraaliöljyjen ominaisuudet voidaan mukauttaa moottoripyörän moottorin vaatimusten mukaisiksi. Tämä tarkoittaa sitä, että jopa edulliset mineraaliöljyt, kuten MOTUL 3000 4T 10W40, hoitavat tehtävänsä erittäin hyvin, ja niitä suositellaan vanhempiin moottoripyöriin. Nykyaikaiset tehokkaat moottoripyöräöljyt voivat myös vaikuttaa vanhempien moottoreiden tiivisteisiin. 

Puoli-synteettinen ja täyssynteettinen moottoripyöräöljy 

Puoli-synteettiset moottoripyöräöljyt ovat mineraalisten ja täyssynteettisten öljyjen yhdistelmä. Pohjana on mineraaliöljy, johon lisätään tietty osuus täyssynteettisiä öljyjä käyttötarkoituksesta riippuen. Seos voi parantaa perusöljyn voiteluominaisuuksia, leikkauslujuutta ja lämpötilakestävyyttä. CASTROL POWER1 10W40 4T:n kaltaisten puolisynteettisten öljyjen etuna on alhaisempi hinta verrattuna täyssynteettisiin moottoripyöräöljyihin.  

Moottoripyöräöljy testissa
© Chai-sri-sa / Shutterstock

Täyssynteettistä moottoripyöräöljyä ei valmisteta mineraaliöljyn pohjalta, vaan kemiallisilla prosesseilla. Tämä tarkoittaa, että täyssynteettisten öljyjen ominaisuuksia voidaan säätää tarkasti. Voiteluominaisuudet, lämpökuormituskyky ja muut tärkeät ominaisuudet ovat paljon paremmat kuin puolisynteettisillä öljyillä tai mineraaliöljyillä. Nykyaikaisissa moottoripyörien moottoreissa suositellaan käytettäväksi täyssynteettistä moottoriöljyä, kuten moottoriöljyä 4T MOTUL Snowpower 0W40. Vaikka nämä öljyt ovat jonkin verran kalliimpia kuin puolisynteettiset tai mineraaliöljyt, niiden suorituskyky on kaikissa olosuhteissa ylittämätön. 

Biogeeninen moottoripyöräöljy ympäristöystävällisenä vaihtoehtona? 

Maakaasulla tai pistorasiasta saatavalla sähköllä toimivat vaihtoehtoiset käyttövoimat eivät ole vain yleistymässä. Myös moottoripyöräöljyn alalla on syntymässä ympäristöystävällinen vaihtoehto perinteisille mineraaliöljypohjaisille moottoriöljyille. Jos kehittäjät saavat tahtonsa läpi, kasviöljyyn, erityisesti soija-, rypsi- ja auringonkukkaöljyyn, perustuvat moottoripyöräöljyt korvaavat perinteiset öljyt lähitulevaisuudessa. Eräiden lisäaineiden puuttumisen vuoksi biogeenisen öljyn yhtenä etuna on oletettavasti pidempi katalysaattorin käyttöikä ja öljyn nopeampi jakautuminen käynnistyksen jälkeen. Kasviöljyt on kuitenkin myös käsiteltävä ja jalostettava kemiallisesti, jotta niitä voidaan käyttää polttomoottorissa. Muita haittoja ovat korkea hinta ja edelleen riittämättömät ominaisuudet matalissa ja korkeissa lämpötiloissa.