Viallinen pääjarrusylinteri – kun jarruttaminen vaikeutuu

0
80
Jarrupoljin
© Shutterstock / Sarut Chaprasert

Tarvitseeko ajoneuvosi jarrupoljinta painaa tavallista kauemmin ja enemmän, ennen kuin haluttu jarrutusteho saavutetaan? Silloin todennäköinen syy on vaurioitunut jarrupääsylinteri. 

Mistä voit todeta, että jarrupääsylinteri on viallinen? 

Ensimmäinen merkki siitä, että se on viallinen, on se, että jarrupoljin voidaan painaa liian alas ilman havaittavaa vastusta. Tällöin syntyy niin sanottu tyhjäkäynti, mikä tarkoittaa, että jarruvoiman käynnistymiseen kuluu enemmän aikaa. 

Toinen vihje voi löytyä paikallaan ollessa, esimerkiksi liikennevaloissa. Silloin huomaat, että jarrupaine vähenee, kun seisot paikallasi pidemmän aikaa, mikä tarkoittaa, että sinun on siirrettävä poljinta yhä kauemmas kohti lattialaattaa. 

Jos tällaiset jarrujärjestelmän viat tarkastetaan ja kaikki holkit, letkut ja liitännät ovat ehjiä ja jos säiliössä ei ole jarrunestettä, jarrusylinterissä on vikaa. 

Missä viallinen osa sijaitsee ja mitä se tekee? 

© motointegrator.fi / Pääjarrusylinteri TRW PMA169
© motointegrator.fi / Pääjarrusylinteri TRW PMA169

Jarrupääsylinteri sijaitsee moottoritilassa ja on silmämääräisesti vain pieni, melko huomaamaton putki. Se on asennettu paisuntasäiliön alle jarrutehostimen välittömään läheisyyteen. 

Kun jarrupoljinta painetaan, tarvittava paine muodostuu sylinteriin jousen avulla. Periaate on samanlainen kuin polkupyöräpumpulla. Ilman sijasta jarruneste pakotetaan jarruletkujen läpi ja iskee sitten jarruihin. Siellä tapahtuu sitten haluttu jarrutusteho. 

Vaihdetaanko se itse vai viedäänkö se korjaamolle? 

Pääjarrusylinteri ATE 03.2126-0512.3
© motointegrator.fi / Pääjarrusylinteri ATE 03.2126-0512.3

Harjaantuneet ja kokeneet harrastemekaanikot voivat vaihtaa jarrupääsylinterin kaltaisen osan myös itse. Muutama asia on kuitenkin otettava huomioon. 

Ennen kuin aloitat purkamisen, sinun on varmistettava, että asennetaan uusi osa, joka on yhteensopiva ja vastaa valmistajan osaa. Alkuperäiset osat ovat tässä tapauksessa suositeltavia. 

Lisäksi ennen itse sylinterin irrottamista kaikki jarruneste on poistettava järjestelmästä. Jos näin ei tehdä, seurauksena voi olla ihmisen ja koneen vaurioituminen. 

Kun uusi varaosa on asennettu, on oltava varovainen. Kaikkien liitosten, tiivisteiden ja muhvien on istuttava tukevasti. Sitten voidaan lisätä uutta jarrunestettä. Tämän jälkeen on tärkeintä tyhjentää jarruneste. Jos erityisesti tätä viimeistä vaihetta ei suoriteta tarkasti, jarrujärjestelmään voi syntyä nopeasti uusia ongelmia ja se voi johtaa jopa hengenvaaralliseen vikaan. 

Koska kyseessä on korjaus, josta riippuu koko jarrujärjestelmän toiminta, se tulisi tehdä itse vain, jos tarvittavat tiedot ovat käytettävissä. Kaikissa muissa tapauksissa se on annettava erikoiskorjaamon tehtäväksi.