Vankka raidetangon pää: kun vaihto on vielä edessä

0
45
Raidetangon pää
© Shutterstock / Boot Worrarong

Raidetanko varmistaa, että auton etuakselia voidaan liikuttaa halutulla tavalla – ohjaaminen ei olisi mahdollista ilman tätä komponenttia. Suuri ohjausliike osoittaa, että nivel eli raidetangon pää on auki. Vaihto on harvoin tarpeen, mutta se on annettava ammattikorjaamon tehtäväksi.

Miten nykyaikainen ajoneuvon ohjaus toimii

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yleensä niin sanottu akseliston ohjaaminen. Akselitanko vastaa ohjausliikkeiden välittämisestä ohjausvaihteelta etupyörille. Tämän raidetangon lopussa on raidetangon pää, joka on muotoiltu niveleksi ja joka on tärkeä osa liitosta. Jäykkä kiinnitys ei loogisesti ottaen olisi mahdollista ohjauskulman vuoksi, ja liikkeitä kompensoidaan myös puristuksella. Tämä tarkoittaa myös sitä, että raidetangon pää altistuu lisääntyneelle kulumiselle: Erityisesti nopeasta ajamisesta epätasaisilla pinnoilla johtuvat suuret kuormitukset aiheuttavat vastaavaa kulumista. Ajoneuvon ohjaaminen voi myös rasittaa raidetangon päätä huomattavasti, jos pyörät eivät pyöri.

Raidetangon päiden vaihtaminen on harvoin tarpeen

Yleisesti ottaen sinun ei pitäisi olla huolissasi raidetankojen käyttöiästä. Nämä osat on yleensä suunniteltu ajoneuvon normaalin käyttöiän ajaksi. Lisäksi osat on suunniteltu huoltovapaiksi; nykyaikaisissa ajoneuvoissa palloniveliä ei enää tarvitse voidella. Joissakin tapauksissa ennenaikainen vikaantuminen voi kuitenkin johtua kahdesta pääsyystä:

  1. Vanhemmissa ajoneuvoissa suojaholkit huokostuvat ja vuotavat. Tämän seurauksena lika pääsee tunkeutumaan raidetangon päähän, mutta erityisesti tunkeutuva vesi huuhtoo voiteluaineen pois. Siksi kannattaa pitää silmällä vanhempien ajoneuvojen tiivisteholkkia ja vaihtaa ne tarvittaessa.
  2. Jotkin ajoneuvovalmistajat ovat tunnettuja siitä, että ne eivät mitoita raidetangon päätä riittävän vahvaksi. On siis jossain määrin suunnitteluvirhe, että raidetankoja ei ole suunniteltu kestämään kuormitusta. Tämän seurauksena ennenaikainen vaihto on usein tarpeen.

Miten tunnistaa vika raidetangon päässä?

Yksi tällaisen vian tyypillisistä piirteistä on ohjauksen liikkumavaran lisääntyminen. Jos ohjauspyörää voidaan liikuttaa muutaman sormen leveyden verran ilman, että pyörät liikkuvat sen mukana, voidaan olettaa, että kyseessä on vika. Viime kädessä myös ohjauksen tärinä voi johtua komponenttien liiallisesta pelivarasta. Pitkälle edenneessä kulumisessa voidaan kuulla jopa kolinaa. Kulunut raidetangon pää on vaihdettava välittömästi, muuten ajoneuvoa ei voi enää ohjata tarkasti. Tässä tapauksessa korjausta ei voi enää lykätä – jos ohjauksessa on liikaa pelivaraa, uutta katsastustodistusta ei myönnetä. On myös olemassa vaara, että lisääntynyt tärinä aiheuttaa ennemmin tai myöhemmin raidetankojen päiden katkeamisen. Tästä olisi kohtalokas seuraus, että ajoneuvo ei olisi enää ohjattavissa.

On parempi vaihtaa se korjaamossa

Periaatteessa olisi täysin mahdollista vaihtaa raidetangon pää tai mahdollisesti koko raidetanko itse. Huomaa kuitenkin, että nostolava on ehdottoman välttämätön. Tarvitset myös erityisen vetimen pallonivelen irrottamiseen. Jos tätä työtä ei ole tarkoitus tehdä usein, työkalua tuskin kannattaa ostaa. Lisäksi vaihdon jälkeen on suoritettava pyöränsuuntaus, jotta auto saadaan takaisin raiteilleen – useimmilla harrastemekaanikoilla ei ole näitäkään mahdollisuuksia. Tästä syystä on suositeltavaa teettää tämä työ ammattikorjaamolla. Osien hinta vaihtelee tietenkin automallikohtaisesti, mutta yleensä on laskettava korjaamon laskun olevan 300-600 euroa. Tämä sisältää kaikki varaosakustannukset sekä maksettavan työn.

Raidetangon pää MEYLE

Raidetangon pää MEYLE-37-16-020-0038
© motointegrator.fi / Raidetangon pää MEYLE 37-16 020 0038/HD

Raidetanko pitää ajoneuvon etuakselin raiteillaan raidetangon pään avulla. Tämä on osa ohjausjärjestelmää, ja sen avulla autoa liikutetaan mihin tahansa haluttuun suuntaan. Jos raidetanko on viallinen, ohjaus voi lukkiutua ja aiheuttaa vakavia onnettomuuksia. Toimitamme raidetangon päät vasemmalle ja oikealle ohjattaviin ajoneuvoihin. Kierremitta 1 on M18x1,5, kierremitta 2 on M20x1,5. 70 mm:n pituisen raidetangon pään kartiomitta on 21,5 mm ja siinä on oikeakätinen kierre. Pää voidaan asentaa oikeaan ja vasempaan etuakseliin. Tarjoamme myös raidetangonpäitä esimerkiksi Mercedes-Benzin kaltaisiin ajoneuvoihin. Tämän pituus on 174 mm. Tässä kierteiden mitta 1 on 14X1,5 ja kierteiden mitta 2 on 14X1,5. Raidetangon pää voidaan asentaa myös vasemmalle ja oikealle. Toimitamme myös muiden merkkien, kuten VW:n, Opelin ja Daewoon, raidetangon päitä. Miksi valmistajalta MEYLE? Valmistaja on osa Wulf Gaertner Autoparts AG:tä ja on houkutteleva kumppani, kun on kyse korkealaatuisista low-end-osista henkilö- ja hyötyajoneuvoihin.

Tilaa tarvitsemasi MEYLE-osat ja hyödy valmistajan laadukkaista tuotteista. Odotamme innolla tilaustasi!