Auton rele – mitä tapahtuu, kun rele on viallinen?

0
622
Rele autossa
© Shutterstock / sociologas

Releiden tehtävänä on kytkeä suuri toimintavirta pienellä ohjausvirralla. Relekomponentti koostuu periaatteessa vähintään yhdestä sähkömagneettisesta kelasta, ohjausjännitteen liitännästä, käyttövirran liitännästä ja ankkurista. 

Pahimmassa tapauksessa voi syntyä kytevä tulipalo. Tämä on erittäin harvinaista, mutta sitä ei pidä aliarvioida. Syynä on yleensä kuluminen. Koskettimet kuluvat, koska ne kytketään jatkuvasti päälle ja pois päältä. Asiantuntijat puhuvat silloin palaneista tai jumittuneista koskettimista. Tämä johtaa suurempaan resistanssiin ja siten suurempaan lämpöön. Normaalisti sulake kuitenkin räjähtää, jos rele on viallinen. 

Tietenkin auto voi myös näyttää itsenäistyvän, jos rele on rikki. Tämä on kuitenkin epätodennäköistä nykyaikaisissa autoissa. Vaikka releitä käytetään nykyäänkin suurissa virtapiireissä, monimutkaiset ohjauselementit korvaavat yleensä nämä toiminnot. 

Aikaisemmin autoissa oli seuraavat toiminnot (luettelo ei ole tyhjentävä): 

Polttoainepumppu: termi ”rele” ei tarkoita tässä yhteydessä sitä, että polttoainepumppua ohjataan, vaan sitä, että on olemassa rele, joka aktivoi tämän piirin. 

EGR-rele: tässä ohjataan pakokaasujen takaisinkierrätystä, joka riippuu ilmanpaineesta ja moottorin kierrosluvusta. 

Hehkutusaikareleet: Näitä on dieselautoissa; ne vastaavat virran kulun ja ajoituksen eli hehkutulppien ajoituksen valvonnasta. 

Intervalli- tai pulssireleet huolehtivat esimerkiksi tuulilasinpyyhkimen toiminnasta. 

Lisäksi on releitä, jotka vastaavat myös esimerkiksi ulkopeilien ja reunakivitoimintojen ohjauksesta. 

Tunnetuin lienee vilkkurele. Hauska sanonta ”vilkku toimii, vilkku ei toimi” kuvaa hyvin tätä toimintaa. Kaikki tietävät, milloin ääni (merkkireleen koskettimien sulkeutuminen) muuttuu. Silloin tiedämme, että indikaattori on todennäköisesti rikki. 

Auton rele
© Shutterstock / Enki Photo

Nykyisissä autoissa vilkku toimii ilman releitä ja siten äänettömästi. Äänet lähetetään kuitenkin nimenomaan kaiuttimien kautta. Olemme vain jo tottuneet siihen. 

Jos rele on rikki, voit yksinkertaisesti vaihtaa sen. Jopa maallikoilla on mahdollisuus säästää paljon rahaa korjauksissa, koska markkinoilla on laaja valikoima varaosia. 

On kuitenkin tärkeää, että nämä osat tarkistetaan säännöllisesti. Sillä vaikka tuulilasinpyyhin tai vireettömäksi mennyt merkkivalo vaikuttaisi hassulta, palanut jälki ei ole sitä. Sama koskee oikosulkua. 

On tärkeää pitää mielessä, että viat toimivat molempiin suuntiin. Tämä tarkoittaa, että on myös mahdollista, että oikosulku tapahtuu tai että auto ei yksinkertaisesti käynnisty.