Auton vedenjäähdytin – oikeanlainen hoito takaa pitkän käyttöiän

0
57
Vedenjäähdyttimen vaihto
© Shutterstock / CHIEW

Oikealla hoidolla vedenjäähdytin kestää auton koko käyttöiän. Mutta korjaus on usein myös mahdollista tehdä pienellä vaivalla ja ilman jäähdyttimen vaihtoa.

Moottoriajoneuvon vedenjäähdyttimen rakenne on suhteellisen yksinkertainen. Rungossa, jossa on pohja, kansi ja kaksi sivupaneelia, on säleikkö ohuiden putkien ja vielä ohuempien lamellien päällä. Jäähdytysvesi virtaa ohuiden putkien läpi. Jäähdytysveden lämpö vapautuu lamellien kautta ympäristöön. Ruoste ja ulkoiset vauriot, kuten kivenisku, voivat aiheuttaa vedenjäähdyttimien vuotoja. Käynti korjaamolla ei kuitenkaan aina ole ehdottoman välttämätöntä, jos jäähdytin vuotaa vettä. Ainakin voit itse nopeasti selvittää, vuotaako jäähdytysjärjestelmä ja onko vedenjäähdytin siitä vastuussa.

Vuotavan vedenjäähdyttimen merkit

© motointegrator.fi / Jäähdytin MAGNETI MARELLI 350213707003
© motointegrator.fi / Jäähdytin MAGNETI MARELLI 350213707003

Jos vedenjäähdytin vuotaa, jäähdytysvesi häviää kierrosta, eikä sitä ole enää käytettävissä moottorin jäähdyttämiseen. Ensimmäinen merkki liian alhaisesta jäähdytysnestetasosta on moottorin lämpötilan epätavallinen nousu normaaliolosuhteissa. Paisuntasäiliön jäähdytysveden taso tarkistetaan aina, kun moottori on jäähtynyt. Vasta moottorin ollessa kylmä näytetään järjestelmän todellinen jäähdytysveden taso paisuntasäiliössä. Kun moottori on lämmin, kuva on väärä, koska jäähdytysvesi laajenee lämpenemisen vuoksi ja jäähdytysjärjestelmän paine kasvaa.

Vuoto näkyy myös, jos ajoneuvo on pysäköity käyttölämpötilassa. Jos vuoto on olemassa, ajoneuvon alle muodostuu ainakin yksi märkä kohta. Jos jäähdytysveteen on sekoitettu pakkasnestettä, vesipiste voidaan useimmissa tapauksissa tunnistaa jäähdytysvedeksi vihertävän värin perusteella, ja sekaannus ilmastointijärjestelmän kondenssiveteen voidaan luotettavasti sulkea pois.

Vedenjäähdyttimen korjaaminen itse

Jos jäähdyttimessä on pieni vuoto ja vain pieni määrä vettä häviää, vedenjäähdytin voidaan monissa tapauksissa korjata edullisesti ja ilman suurempaa vaivaa, ainakin pidemmäksi aikaa. Näihin tapauksiin on saatavilla nestemäisiä jäähdyttimen tiivistysmassoja. Valmistajan antamia käyttöohjeita on huomioitava ja noudatettava huolellisesti. Nestemäinen jäähdyttimen tiiviste lisätään jäähdytysveteen. Moottori on sen jälkeen saatettava käyttölämpötilaan ja pidettävä siinä yleensä tietyn ajan. Sen jälkeen jäähdytysvesi, jossa on tiivistysainetta, voidaan tyhjentää ja jäähdytyspiiri voidaan täyttää uudelleen normaalisti.

Jos korjaus jäähdyttimen tiivisteaineella ei johda toivottuun tulokseen, ainoa vaihtoehto on vaihtaa vedenjäähdytin uuteen tai teettää korjaus erikoiskorjaamolla. Erityisesti vanhempien ajoneuvojen ja klassikkoautojen kohdalla erikoiskorjaamolla käynti on usein edullisempi vaihtoehto ja joissakin tapauksissa ainoa tapa saada ajoneuvo jälleen liikennekelpoiseksi. Jäähdyttimen korjaaminen itse on suositeltavaa vain puhalluslampun käytön asiantuntijoille. Ilman kokemusta näistä korjauksista vaurio yleensä vain pahenee.

Oikea hoito pitkää jäähdyttimen käyttöikää varten

© motointegrator.fi / Jäähdytin, moottorin jäähdytys NISSENS 63818A
© © motointegrator.fi / Jäähdytin, moottorin jäähdytys NISSENS 63818AA

Jos noudatat muutamaa yksinkertaista asiaa, vedenjäähdytin kestää koko auton käyttöiän aiheuttamatta mitään ongelmia. Useimmat auton omistajat täyttävät jäähdytyspiirin tavallisella hanavedellä. Hanavesi sisältää kuitenkin alueesta riippuen enemmän tai vähemmän kalkkia. Vedestä peräisin oleva kalkki laskeutuu vedenjäähdyttimeen ja muodostaa eristävän kerroksen, joka heikentää lämmön siirtymistä jäähdytysvedestä jäähdyttimen metalliin ja siten jäähdytystehoa. On parempi täyttää jäähdytin tislatulla vedellä. Jos kalkkisaostumia on jo olemassa, erityiset jäähdyttimen puhdistusaineet takaavat jälleen puhtaat pinnat ja optimaalisen jäähdytystehon. Jäähdytysvedessä oleva pakkasneste ei lisäksi suojaa jäähdytysvettä jäätymiseltä talvella. Jäätymisenestoaine estää kemiallisten ominaisuuksiensa ansiosta ruosteen muodostumisen vedenjäähdyttimen sisälle. Kun jäähdytysvesi vaihdetaan tai täytetään uudelleen, on siksi suositeltavaa uusia samalla myös jäätymisenestoaine.