Nokihiukkassuodatin – toiminta, puhdistus- ja korjauskustannukset

0
87
Nokihiukkassuodatin
© GettyImages / nikamata

Dieselautojen pakokaasuista valuvat paksut mustat nokipilvet ovat olleet historiaa jo muutaman vuoden ajan. Syynä tähän ovat nokihiukkassuodattimet. Jopa 90 prosenttia nokihiukkasista poistetaan pakokaasuista näillä pakokaasun suodattimilla. Seuraavassa oppaassa kerrotaan kaikki, mitä sinun pitäisi tietää nokisuodattimista, miten voit puhdistaa suodattimen itse ja mitä sen vaihto maksaa. 

Miten nokihiukkassuodatin toimii? 

Nykyaikaisiin dieselmoottorilla varustettuihin ajoneuvoihin asennetut hiukkassuodattimet ovat lähes aina seinävirtaussuodattimia. Suodattimen huokoiset seinämät johtavat moottorin pakokaasut näihin suodattimiin. Suodattimen seinämät ovat joko keraamisia tai metallisia. Suodatinmateriaalin ja hiukkasten väliset molekyyliset vetovoimat saavat nokihiukkaset tarttumaan seinämiin ja siten poistumaan pakokaasusta. Ajan myötä suodattimeen kasvaa nokikakku. Tämä suodatinkakku on poltettava säännöllisesti pois, jotta suodatin vapautuu uudelleen. Suodatin vapautuu yli 550 celsiusasteen lämpötilassa. Tällöin syntyy vettä ja hiilidioksidia. Suodattimeen jää vain pieni määrä tuhkaa, jota ei voida polttaa. 

Mitä hiukkassuodattimen puhdistaminen korjaamolla maksaa? 

Hiukkassuodattimen puhdistus korjaamolla maksaa noin 350-500 euroa ajoneuvosta ja suodattimesta riippuen. Korjaamo voi puhdistaa hiukkassuodattimen mekaanisesti, termisesti tai kemiallisesti. On syytä olla varovainen, jos korjaamo avaa suodattimen puhdistaakseen sen paremmin. Suodattimen avaaminen on tyyppimuutos. Tämä mitätöi rekisteröinnin. Seuraavassa yleisessä katsastuksessa ajoneuvosi voi tällöin epäonnistua testissä. 

Miten dieselhiukkassuodatin regeneroituu? 

Riippuen siitä, mikä hiukkassuodatin on asennettu ajoneuvoon, suodatin regeneroituu joko aktiivisesti tai passiivisesti. Passiivinen regenerointi tarkoittaa, että suodatin palaa vapaaksi heti, kun pakokaasun vaadittu lämpötila on saavutettu. Tämä tapahtuu riippumatta siitä, tarvitaanko regenerointia vai ei. Jos ajat paljon esimerkiksi moottoritiellä, näin käy säännöllisesti. 

Aktiivinen regenerointi tarkoittaa, että moottorinohjaus muuttaa esimerkiksi polttoaineen ruiskutuksen ajoitusta niin, että pakokaasun lämpötila, joka on noin 600 celsiusastetta, saavutetaan dieselhiukkassuodattimen puhdistamiseksi. Aktiivinen regenerointi käynnistetään aina vain silloin, kun regenerointia todella tarvitaan. 

Joissakin ajoneuvoissa aktiiviseen puhdistukseen käytetään myös polttoaineen lisäainetta. Tämä lisäaine on erillisessä säiliössä, ja sitä lisätään polttoaineeseen pieniä määriä tarpeen mukaan. ADAC:n mukaan tämä tuottaa kuitenkin enemmän tuhkaa ja tukkii suodattimen nopeammin. 

Milloin nokihiukkassuodatin on täynnä? 

Nokihiukkassuodatin on täynnä, kun siinä on liikaa tuhkaa. Regeneroinnin aikana jää aina hieman tuhkaa, jota ei voida polttaa ja joka kerääntyy hiukkassuodattimeen. Jos suodattimessa on liikaa tuhkaa, pakokaasuja ei enää puhdisteta kunnolla ja suodatin on vaihdettava. Nykyaikaisissa hiukkassuodattimissa kuljettaja ei huomaa tästä käytännössä mitään. Vasta tarkastuksen aikana voit todeta, onko suodattimen tuhkapitoisuus liian korkea ja onko suodatin vaihdettava. 

Miten voin puhdistaa hiukkassuodattimen itse? 

Nokihiukkassuodatin JMJ 1079
© motointegrator.fi / Nokihiukkassuodatin JMJ 1079

Voit puhdistaa ajoneuvosi hiukkassuodattimen suhteellisen helposti itse. Kun suodattimen merkkivalo syttyy, sinun on suoritettava niin sanottu regenerointiajo. Regenerointiajon aikana noudatat ajoneuvon valmistajan määrittelemää ajoprofiilia. Ohjekirjassa kerrotaan tarkkaan, miten ajoneuvosi regenerointiajo suoritetaan. 

Useimmissa ajoneuvoissa sinun on ajettava tietty aika vähimmäisnopeudella. Esimerkiksi 15-20 minuuttia suurella kuormituksella moottoritiellä. Näin saavutetaan nokipolton edellyttämä vähintään 550 asteen lämpötila, jolloin suodatin palaa vapaaksi. Markkinoilla on saatavilla myös erityisiä hiukkassuodattimien puhdistusaineita. Näiden aineiden käyttöä suositellaan kuitenkin vain kokeneille mekaanikoille. Jos suodatin on täysin tukkeutunut, hiukkassuodatin kannattaa puhdistaa erikoiskorjaamossa. 

Kuinka usein hiukkassuodatin on vaihdettava? 

Valmistajan mukaan vanhempiin ajoneuvoihin jälkiasennetut hiukkassuodattimet on vaihdettava tietyn ajokilometrimäärän jälkeen. Tämä on usein tarpeen 120 000-180 000 kilometrin jälkeen. Vaihto on riippumaton siitä, onko suodatin vielä kunnossa vai ei. Vaihto on kuitenkin tarpeen viimeistään silloin, kun nokihiukkassuodatinta ei voida enää uudistaa. Nykyaikaisemmissa ajoneuvoissa nokihiukkassuodattimen vaihto riippuu tuhkakuormituksesta. Tuhkan määrä hiukkassuodattimessa voidaan määrittää erikoiskorjaamossa osana tartuntaa. Nokihiukkassuodattimen hinta vaihtelee ajoneuvosta riippuen 1 000 eurosta runsaaseen 2 000 euroon. 

Mitä tapahtuu, kun hiukkassuodatin on tukossa? 

Kun hiukkassuodatin tukkeutuu, pakokaasun vastapaine kasvaa ja moottorin teho laskee. Ajoneuvo kiihtyy hitaammin ja polttoaineen kulutus kasvaa. Tukkeutunut hiukkassuodatin voi myös aiheuttaa moottorin sammumisen ajon aikana. Koska pakokaasut eivät enää pääse virtaamaan esteettä hiukkassuodattimen läpi, moottori kuumenee ajon aikana tavallista enemmän. Tämä voi aiheuttaa moottoriöljyn nesteytymisen siinä määrin, että se vaikuttaa moottorin voiteluun ja jäähdytykseen. Turboahtimen ja itse moottorin vaurioituminen ovat mahdollisia seurauksia. Jos moottori siirtyy hätäajotilaan hiukkassuodattimen lisääntyvän tukkeutumisen vuoksi, hiukkassuodatin on regeneroitava tai tarvittaessa vaihdettava korjaamolla. 

Voiko hiukkassuodatin hajota? 

Hiukkassuodattimet voivat hajota eri syistä. Väistämättä suodattimeen kertyy ajan mittaan liikaa tuhkaa, jota ei voida enää polttaa ja joka tukkii suodattimen. Toinen mahdollinen syy hiukkassuodattimen vikaantumiseen on ylikuumeneminen. Tämä voi johtua viasta polttoaineen ruiskutusjärjestelmässä. Jos polttoainetta ruiskutetaan liikaa, ylimääräinen polttoaine pääsee pakokaasuun. Korkeat palamislämpötilat voivat tuhota suodattimen. Sama voi tapahtua siruvirityksen yhteydessä. Jos virittämällä ruiskutetun polttoaineen määrää lisätään merkittävästi ilman, että polttoaine todella palaa moottorista, tämä johtaa myös ylikuumenemiseen ja sitä kautta hiukkassuodattimen täydelliseen vaurioitumiseen. 

Nokihiukkassuodatin voi vaurioitua myös mekaanisesti. Esimerkiksi laittamalla suodatin päälle. Myös voimakas tärinä voi vahingoittaa hiukkassuodatinta. Voimakkaat tärinät voivat aiheuttaa sen, että suodattimen keraaminen runko löystyy ja hajoaa ajan mittaan, jolloin suodatin ei voi enää täyttää tehtäväänsä. Kaikissa näissä tapauksissa vanha suodatin on vaihdettava uuteen. 

Miten voin selvittää, onko autossani hiukkassuodatin? 

Jos ajoneuvosi on rekisteröity ensimmäisen kerran 1. syyskuuta 2009 jälkeen, se on varustettu hiukkassuodattimella. Kaikki uudet dieselautot, jotka on rekisteröity EU:ssa tämän päivämäärän jälkeen, oli varustettava hiukkassuodattimella. Jos vanhempiin ajoneuvoihin on jälkiasennettu nokihiukkassuodatin, siitä on yleensä merkintä ajoneuvon rekisteröintitodistuksessa. Vanhojen ajoneuvojen omistajat ovat merkinneet hiukkassuodattimen, jotta he voivat hyötyä ajoneuvoveron alennuksesta.