Mielenkiintoisia tietoja vetokoukuista

0
28
© Shutterstock / MakDill

Millaisia vetokoukkutyyppejä on olemassa?

Kuulan, joka on tärkein osa autojen vetokoukussa, halkaisija on täsmälleen vakioitu viisi senttimetriä. Tämä niin sanottu kuulapääliitäntä on kohta, jossa perävaunut ja muut lisävarusteet voidaan kiinnittää autoon. Vaikka autossasi olisikin jo tehtaalta lähtien vetokoukku, on kuitenkin muutama asia otettava huomioon, kun sitä käytetään käytännössä. Erityisen tärkeitä ovat vetokoukun maksimikuormaa koskevat tiedot, eli painoa, joka vaikuttaa pystysuoraan vetokoukkuun ja nostaa pahimmassa tapauksessa auton etupyörät ylös ja pois tieltä. Tätä riskiä ei pidä jättää huomiotta, varsinkaan suosittujen taakse asennettavien pyörätelineiden kohdalla. On myös tärkeää huomata, että kytketty perävaunu voi muuttaa suurinta sallittua nopeutta. Tämä johtuu siitä, että tyypillisissä perävaunuissa, joiden kokonaiskuorma on enintään 750 kiloa, ei ole omia jarruja, joten auto jarruttaa niitä. Tällaisia perävaunuja saa ajaa tavallisella B-luokan auton ajokortilla. Raskaampien perävaunujen – kuten asuntovaunujen tai hevoskärryjen – kuljettamiseen on vuodesta 2013 lähtien vaadittu BE-ajokortti tai B 96 -ajokoulutus.

Kaikki ajoneuvot eivät sovellu perävaunun kytkentään. Pienten autojen luokkaan kuuluva ajoneuvo ei voi vetää hevosten perävaunua. Myöskään superurheiluauto ei ole oikea valinta. Jo tästä käy ilmi, että ajoneuvossa on oltava joitakin erityisominaisuuksia, jotta se ylipäätään soveltuu perävaunukäyttöön. Siksi on niin tärkeää, että ostat vain laadukkaita merkkivetokoukkuja, kuten Steinhofin perävaunukytkimiä. Tunnetuilla valmistajilla, kuten Steinhofilla, on suoritettu monimutkaisia teknisiä menettelyjä, joiden tuloksena on ABE (yleinen liikennelupa). Näin varmistetaan, että voit todella käyttää ajoneuvomallisi vetokoukkua. Myös muut tärkeät tunnusluvut, kuten perävaunun kuorma ja vetoaisan kuorma, saadaan ajoneuvon koon ja sen teknisten varusteiden perusteella. Ajoneuvon valmistaja antaa yleensä jo valmiiksi vastaavat tiedot kyseistä mallia varten.

Milloin sinulla on oltava perävaunun ajokortti?

Kaikki ajokortit eivät oikeuta vetämään kaikkia perävaunuja. Tähän on viime vuosina tehty lukuisia merkittäviä muutoksia. Vuodesta 2013 lähtien perinteisellä B-luokan auton ajokortilla on saanut vetää vain jarruttomia perävaunuja, joiden paino on enintään 750 kg. Yhdistelmä ei kuitenkaan saa ylittää 3 500 kg:n kokonaismassaa. BE-luokassa saa vetää perävaunuja, joiden paino on enintään 3 500 kg, mutta yhdistelmän massa saa olla enintään 7 tonnia. Ennen vuotta 1999 myönnetyillä ajokorteilla saa siirtää myös kuorma-autoja 7,49 tonniin asti ja sen jälkeen siirtää perävaunukuormia niin, että yhdistelmän massa on 12 tonnia. Varmista siis ennen vetokoukun ostamista, että sinulla on lupa siirtää aiottua perävaunua.

Mikä on paras vetokoukku?

Erotetaan toisistaan jäykät, irrotettavat, sisäänvedettävät ja kääntyvät vetokoukut. Jäykällä vetokoukulla on merkittävä etu: vetokoukun ja vetoaisan runkokannattimen välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Tämä poistaa myös ongelman lisääntyneestä kulumisesta. Vetokoukku on kuitenkin pysyvästi näkyvissä ajoneuvon takaosassa. Kiinteiden vetokoukkujen käyttö voi olla jopa kielletty joissakin ajoneuvomalleissa. Vetokoukku on käytännössä kiinnitetty ajoneuvon alustaan alarungon avulla. Autoissa, joissa ei ole itsekantavaa koria (yleensä pakettiautot, maastoajoneuvot ja jotkut maasturit), kiinnityspisteet sijaitsevat tikapuurungossa. Itsekantavien korien tapauksessa aluskehikko on usein takana korin alla. Siihen on valittava turvalliset kiinnityspisteet, minkä vuoksi vetokoukun ulkonäkö voi vaihdella. Vetokoukku voi olla valmistettu kevytmetallista tai terässeoksesta. Alumiini on tietenkin kevyempi, mutta myös kalliimpi.

Tässä yhteydessä on otettava huomioon useita tekijöitä. Irrotettaviin ja kääntyviin vetokoukkuihin kannattaa valita hyvämaineisten valmistajien tuotteita. Steinhofin kaltaiset valmistajat takaavat laadukkaan maalipinnan, joka suojaa korroosiolta. Hyvämaineisten valmistajien käyttämä maali on riittävän paksua ja kestävää. Lisäksi irrotettavan vetokoukun tulpat sopivat täydellisesti, jotta mekaniikka pysyy ehjänä pitkään.

Vetokoukku autossa
© Shutterstock / Oleksandr Berezko

Miten vetokoukku voidaan asentaa jälkikäteen?

Käytettynä ostetussa autossa ei useinkaan ole vetokoukkua. Onneksi se voidaan lähes aina asentaa jälkiasennuksena. Asiantuntijat erottavat toisistaan kolme tyyppiä: Jäykät, irrotettavat tai kääntyvät vetokoukut. Kiinteä vetokoukku on halvin ratkaisu, mutta sen haittapuolena on, että se lisää polttoaineen kulutusta lisäpainon vuoksi myös silloin, kun sitä ei käytetä, se haittaa auton lastaamista ja aiheuttaa nopeasti lisävahinkoja onnettomuuden sattuessa. Nämä haitat voidaan välttää irrotettavalla vetokoukulla. Kääntyvä vetokoukku voidaan yksinkertaisesti kääntää rekisterikilven alle, kun sitä ei käytetä. Jälkiasennettavaa vetokoukkua valittaessa on tärkeää, että se on hyväksytty kyseiselle autolle. Tämä todistetaan jälkiasennussarjan mukana toimitetulla asiantuntijalausunnolla ja EY-tyyppihyväksynnällä. Näiden asiakirjojen ansiosta ei tarvitse erinomaista katsastusta, mutta koukku on oltava hyväksytty malli. Sinun on myös hyvä tietää ennen ostamista, käytetäänkö perävaunussasi 7- vai 13-napaista perävaunupistorasiaa. Tämä johtuu siitä, että vilkkujen, jarru- ja sumuvalojen sekä tarvittaessa jarrujen signaalit välitetään perävaunuun tämän pistorasian kautta. Uudemmissa autoissa, joissa on monimutkaista elektroniikkaa, tämä toiminto on ehkä otettava käyttöön. Muuten kokeneille harrastajamekaanikoille ei oikeastaan ole ongelma jälkiasentaa vetokoukkua itse. Varaa tähän kaksi tai kolme tuntia.