Polttoainepumppu – suorita nämä testit ennen vaihtoa

0
361
polttoainepumppu

Polttoainepumppu varmistaa, että ruiskutusjärjestelmään syötetään bensiiniä tai dieseliä. Miten voit tunnistaa vian tässä tärkeässä osassa? 

Vaikka autoista on tulossa yhä luotettavampia ja mekaaniset syyt harvoin ovat rikkoutumisen syynä, kun polttoainepumppu ei toimi, ajoneuvo pysähtyy aina. Voit itse testata suhteellisen yksinkertaisin keinoin, onko pumppu syypää vikaantumiseen. 

Polttoainepumpun vikaantumiseen on periaatteessa kaksi mahdollista syytä: 

        1. polttoainepumppu ei saa enää jännitettä
        1. polttoainepumppu itse on viallinen

Ensinnäkin sähköjärjestelmän toimivuus on tarkistettava. Vikojen etsiminen alkaa sulakkeen tarkistamisella. Löydät sulakkeiden numerot auton omistajan käsikirjasta, joten polttoainepumpun sulakkeen pitäisi löytyä nopeasti. Jos sulake on palanut, se on vaihdettava uuteen, jonka ampeeriluku on sama. Vahvempaa sulaketta ei saa missään tapauksessa asentaa. Muussa tapauksessa on olemassa vaara, että sulake ei enää ole virtapiirin ennalta määrätty katkaisupiste. Jos myös uusi sulake räjähtää nopeasti, syy on tutkittava erikoiskorjaamossa. Kaapelin eristyksen, releen tai itse pumpun vaurioituminen voi olla syynä liialliseen virrankulutukseen. 

Tarkista pumpun jännite 

Lisäksi on tarkistettava yleismittarilla, onko pumpussa lainkaan jännitettä. Varmista, että voit mitata pumpusta yli 12 voltin jännitteen – alhaisemmat arvot viittaavat korrodoituneista kaapeleista tai liitännöistä johtuvaan häviöön. Huom! Jännitehäviö voi johtua myös miinusjohdosta; siksi jännitemittarin on mitattava molemmilla mittauskärjillä polttoainepumpun kohdalla. Jos mittaukset eivät tuota tuloksia eikä pumppu toimi, vaihda osa itse. Vaikka polttoainepumppu toimii vielä, vika voi olla edelleen olemassa. Keskeytykset suurten kuormitusten, kuten kiihdytyksen tai ylämäkeen ajamisen aikana, viittaavat kuitenkin siihen, että syöttöpaine voi olla liian alhainen. Ennen kuin teet tässä yhteydessä muita testejä, sinun on vaihdettava polttoainesuodatin, jotta vian muu syy voidaan sulkea pois. 

Painetesti paljastaa polttoainepumpun heikkenemisen 

Tämän jälkeen on tehtävä painekoe. Tätä varten tarvitset testerin, jonka voit ostaa kaupasta noin 20-30 eurolla. Vaihtoehtoisesti voit myös lainata painetesteri korjaamolta. Tässä tapauksessa laite liitetään polttoainesuodattimen koteloon. Tätä testiä varten tarvitaan toinen henkilö, joka käynnistää moottorin, mikä tapahtuu yksinomaan käynnistysmoottorin avulla, jos ajoneuvo ei käynnisty. Pumpun paine riippuu kuitenkin kierrosluvusta, joten alhaisemman arvon ei pitäisi tulla yllätyksenää, kun testataan käynnistysmoottorin kautta. Tässä tapauksessa riittää, että mittauslaite ylipäätään antaa arvon. Voit myös tarkistaa virtausnopeuden. Karkeana ohjeena voidaan todeta, että pumpun pitäisi pystyä pumppaamaan noin 375 cm³ eli 0,375 litraa polttoainetta polttoaineenkestävään astiaan 15 sekunnin käytön jälkeen. Jos näin ei ole, syynä voi olla vika.