Hehkutulpat – toiminta, viat ja seurannaisvahingot

0
205
Hehkutulpan vaihto
© Shutterstock / Farr Studios

Mikä on hehkutulppien tehtävä dieselmoottorissa? 

Hehkutulpat ovat välttämättömiä dieselmoottoreissa, koska polttoaine syttyy huonosti, kun moottori käynnistyy kylmänä. Erityisesti alle 0 asteen ulkolämpötiloissa hehkutulppa on korvaamaton nykyaikaisten moottoreiden käynnistyksen kannalta. Ne ovat sähköisesti lämmitettyjä hehkutulppia, jotka työnnetään palotilaan. Ne ovat osa esihehkutusjärjestelmää. Käynnistysvaiheessa hehkutulpat esilämmittävät ja tukevat käynnistysprosessia. Lue, mitä tapahtuu, jos hehkutulpat ovat viallisia, ja voitko tällöin jatkaa ajamista vai onko korjaus pakollinen. 

Mitä hehkutulppa tekee? 

Kaasuseos syttyy palotilassa olevan hehkutulpan avulla. Tällainen seos syntyy hapen ja polttoaineen yhdistelmästä – seos sytytetään sitten hehkutulpalla, joka saadaan ensin hehkumaan hehkutulpan liittimellä. Kun moottori käynnistetään, hehkutulppa sytytetään joko vetolankakäynnistimellä tai sähkökäynnistimellä. On kuitenkin tärkeää, että käytetään oikeaa hehkutulppaa, jotta käynnistys onnistuisi huomattavasti paremmin. Se, mikä hehkutulppa sopii mihinkin moottoriin, riippuu ennen kaikkea moottorin tilavuudesta, polttoaineen sisältämästä metanolista ja ilman lämpötilasta. Erittäin kylmät, kylmät, keskikylmät, lämpimät ja erittäin lämpimät hehkutulpat erotetaan toisistaan. 

Voiko hehkutulppa kulua loppuun? 

Vialliset hehkutulpat on vaihdettava, osia ei voi korjata. Koska ne ovat kuluvia osia, jotka ovat suhteellisen halpoja, kaikki moottorissa olevat hehkutulpat on syytä vaihtaa. Usein ensimmäisen viallisen hehkutulpan jälkeen ilmenee nopeasti toinen vika, ja hehkutulpat luopuvat toiminnastaan yksi toisensa jälkeen. Kun irrotat hehkutulppia, varmista, että ne eivät katkea. 

Mistä huomaat, että hehkutulpat ovat viallisia? 

Jos huomaat, että moottori käynnistyy huonommin, koputtaa tai savuaa, sinun on aloitettava vianetsintä. Vialliset hehkutulpat ovat yksi monista mahdollisuuksista. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on usein itsediagnostiikkajärjestelmä, joka valvoo hehkutusjärjestelmää. Tällöin vika voidaan löytää nopeasti. Vaihtoehtoisesti voidaan tarkistaa virrankulutus esihehkutuksen aikana. Tätä tarkistusta varten tarvitaan puristin-ampeerimittari. Erikoismyyjiltä on saatavana erityisiä hehkutulppatestereitä, jotka helpottavat menettelyä. Auton omistajat voivat käyttää näitä laitteita hehkutulpan toimivuuden testaamiseen ilman, että osia tarvitsee irrottaa tai moottoria käynnistää.

Hehkutulpan merkkivalo
© Shutterstock / vchal

Mitä tapahtuu, kun hehkutulppa on viallinen? 

Palaminen on epäpuhdasta, epäpuhtauspäästöt lisääntyvät, mikä lisää ympäristön pilaantumista ja polttoaineen kulutus on epäedullista. Epätasaisesti käyvä ja huonosti käynnistyvä moottori rasittaa autoa paljon. Akku, käynnistysmoottori ja polttojärjestelmä joutuvat kovalle rasitukselle. Keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä on olemassa vaara, että moottori vaurioituu lisää, mikä lisää korjauskustannuksia. 

Kuinka usein hehkutulpat on vaihdettava? 

Hehkutulppa
© Shutterstock / LEVCHENKO HANNA

Jos sinulla on kuitenkin jo jonkin verran kokemusta siitä, miten moottori reagoi eri hehkutulppiin, voit usein luottaa siihen, kun on aika vaihtaa hehkutulppa. Hehkutulpan vaihtamisajankohtaa ei kuitenkaan missään tapauksessa voida määrittää moottorin ajokilometrien perusteella. Voidaan pikemminkin sanoa, että vaihdon aika on silloin, kun moottorilla on vaikeuksia käynnistyä kylmänä ja kylmässä ympäristössä tai kun se ylikuumenee nopeasti korkeissa lämpötiloissa.