- Pusty

Raidetangon päät
(löytyi 4130 tulosta)
Vetotangot pitävät ajoneuvon raiteillaan ajon aikana ja ovat tärkeä osa ohjausjärjestelmää. Vetotangon päät sijaitsevat vetotangon molemmissa päissä. Nämä on ruuvattu kiinnitystankoon liitoselementtinä muuhun ohjauslaitteistoon. Vaikka vetotanko itsessään on lähes tuhoutumaton, vikoja ja kulumista vetotangon päissä esiintyy useammin. Motointegratorista löydät oikeat varaosat nopealla toimituksella. Voit myös selvittää kaiken tarvittavan vioista ja vetopään päiden vaihdosta.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Raidetangon päät.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
Mihin sidontatangon päitä käytetään?
Kun ajoneuvoa ohjataan, ohjaustanko vetää ohjausvipua tai työntää sitä vasten. Se, vetääkö vai työntääkö se, riippuu valitusta kulkusuunnasta. Ohjausvipu vaikuttaa raidevipuihin, jotka on liitetty raidetankoon raidetangon päiden kautta. Kun raidevivut painavat pyöriä ja liikuttavat niitä, syntyy ohjausliikkeitä. Näiden ohjausliikkeiden keskellä on raidetanko. Se pitää molemmat pyörät radalla.
Sidontatangon päiden liitäntöjä koskevat vaatimukset
Vetotangon ja raidevivun välisenä liitoselementtinä vetotangon päiden on oltava liikuteltavissa kolmeen suuntaan tila-akseleilla. Jos tämä vaatimus täyttyy, ne toimivat pallonivelenä. Telatangon päät ovat liitosholkin sisällä, joka puolestaan on osa telavipua. Raidevipu on siis asennettu vetotangon päihin. Tämä takaa tukevan suoran yhteyden raidetangon ja raidevivun välille.
Jakautuneissa sidontatangoissa on useita sidontatangon päitä
Ajoneuvojen ohjausjärjestelmissä on yleensä kaksi vetotangon päätä, koska niissä on yksi vetotanko, jossa on kaksi päätä. Näin on useimmissa nykyisissä kaksiraiteisissa moottoriajoneuvoissa. Joskus päitä on enemmän haljenneen vetotangon vuoksi. Esimerkki laitteesta, jossa on neljä vetotangon päätä, on Opel Astra G:ssä käytetty hammastanko-ohjausjärjestelmä: koska vetotanko on jaettu kahteen osaan, siinä on neljä vetotangon päätä.
Ajoneuvon asiakirjoissa on tietoja nykyisestä ohjauslaitteesta ja ohjaustyypistä. Näiden tietojen avulla on mahdollista ostaa oikeat varaosat oikeassa määrässä vian sattuessa.
Vetotangon päiden tarkastaminen ja vian tunnistaminen
Toisin kuin vetotanko, vetotangon päät ovat kuluvia osia. Tämä johtuu siitä, että pyöriin ja ohjaukseen vaikuttavat mekaaniset voimat eivät kulje jälkiä jättämättä vetotankojen päiden ohi. Iskut, tärinät, äkilliset liikkeet - kaikki tämä ja paljon muuta vaikuttaa myös vetopäähän. Tämä tarkoittaa sitä, että pelkästään ajamisen luonnolliset olosuhteet voivat olla syynä vikoihin vetotangon päissä.
Jos otat asian kirjaimellisesti, vetotangon päät kuluvat harvoin. Sen sijaan ne ovat useammin kuluneet - tila, joka paljastaa epäilyttävät ensimmäiset viasta kertovat merkit; esimerkiksi selvästi kuultavissa oleva naksahteleva ääni ohjauksen yhteydessä tulee havaittavaksi, kun vetotangon päät ovat kuluneet. Rikkinäiset rystyset osoittavat myös heikentynyttä yhteyttä pyörään, mikä huonontaa ohjauskäyttäytymistä. Kaiken kaikkiaan vian vakavuuden kasvaessa ilmenevät seuraavat merkit:
- lisääntynyt ohjauspelti
- kovat äänet ohjauksen aikana
- ajoneuvon huonot ohjattavuusominaisuudet
- tärisevä ohjauspyörä
- vaikeus ajaa suoraan eteenpäin
Merkkien vakavuudesta riippumatta ajoneuvo on tarkistettava välittömästi kotitallissa tai korjaamossa, johon luotat. Koska vetotangon päitä ei voi vaihtaa itse, ajoneuvo kuuluu joka tapauksessa ammattilaisten käsiin. Tarkasta vetotanko korjaamolla tai moottoriajoneuvoasentajalla. Useimmissa tapauksissa et löydä selvää kulumista. Lähes aina ongelman syy on suoraan päissä.
Viallisen sidontatangon pään vaihtaminen
Jos autoalan ammattilainen on todennut, että vetotangon päät ovat viallisia, päät vaihdetaan suoraan. Vaihto alkaa aikaisempien vetotangon päiden purkamisella. Koska molempiin vetotangon päihin kohdistuu samat rasitukset, molemmat on aina vaihdettava vian sattuessa. Vaihtomenettely on seuraava:
- Irrota vanha ja paljaana oleva vetotanko
- Päiden irrottaminen raidevivuista ja raidetangosta
- Uusien vetotangon päiden asentaminen raidevipuihin ja raidetankoon
- Olka-akselin raiteen uudelleensäätö ja raidetangon säätö yhdessä uusien päiden kanssa
Neljäs vaihe on tärkein vaihe, jonka vuoksi vaihto on suoritettava korjaamolla. Radan säätö edellyttää hienoja mittauksia. Se on olennaisen tärkeää ajoneuvon ajo-ominaisuuksien ja liikenneturvallisuuden kannalta. Vetopään vaihtaminen ilman pyörän suuntausta ei siis ole suositeltavaa.
Suosittuja merkkejä sidontatangon päille
Motointegratorin vetopäämerkkivalikoima perustuu erilaisiin ajoneuvoihin. Tuotteistamme löydät ajoneuvoosi ja malliisi sopivat vetotangonpäät. Voit vapaasti käyttää käteviä hakuvaihtoehtoja ajoneuvon merkin, mallin ja tyypin syöttämiseen. Toimitamme tuotteemme 2-4 arkipäivän kuluessa, jotta saat nopeasti takaisin turvallisen liikkuvuuden ajoneuvosi kanssa. Varastoimme seuraavien merkkien vetotangonpäitä:
- MOOG (esim. Land Rover, Volvo, Chrysler)
- Fortune Line (esim. Ford)
- LEMFÖRDER (muun muassa BMW:lle)
- YAMATO (esim. Lexus, Toyota, KIA) ja monet muut tuotteet
Parhaat tuotteet kategoriasta Raidetangon päät
Raidetatangon pään tehtävä ja toiminta
Sitä käytetään ohjauspyörän kääntämiseen. Kääntymisliike välittyy ohjauspyörään ohjauspylvään kautta. Ohjausvaihteiston tekniikasta riippuen vain yksi liike tapahtuu ohjauspylvään vivun (kellokampi) kautta moniosaiselle raidetankorakenteelle tai suoraan ohjausvaihteiston ulommista päistä raidetankoihin. Tässä rakenteessa raidetanko on ruuvattu ohjausvaihteessa olevaan kierteeseen, kun taas ulkopuolella on joustava liitos vetotangon pään avulla. Jos kyseessä on moniosainen raidetanko, jossa on ohjauspylväsvipu, raidetankojen päädyt voivat sijaita kaikissa raidetankopäissä.
Kyseessä on pallotappi, joka painetaan vastakappaleeseen. Sen päälle asennetaan pölyholkki. Tämä estää likahiukkasten ja roiskeveden pääsyn palloniveleen. Lisäksi sisällä oleva rasva on pysyvästi suojattu. Liikuteltava liitos raidetangonpään muodossa on toisaalta tarpeen, jotta pyöriä voidaan kääntää. Toisaalta ohjausvaihde on yleensä kiinnitetty laipioon eli koriin eli alustan kautta ripustettuun massaan. Raidetangonpää taas on kiinnitetty jousituksen alapuolella olevaan olka-akseliin eli jousittamattomaan massaan. Näistä syistä raideangonpään on kompensoitava aksiaali- ja pystysuuntaiset liikkeet yhtä lailla.
Mikä on yleisin raidetangonpään vaurio?
Monissa tapauksissa kulunut raidetangonpää on seurausta haljenneesta pölykotelosta. Voitelurasva on huuhtoutunut pois, likahiukkaset voivat tunkeutua sisään ja pahentaa kulumista. Raidetangonpää, joka on kulunut ehjästä kumiholkista huolimatta, esiintyy yleensä vain erityisen ankarissa käyttöolosuhteissa.
Mitä seurauksia viallisista raidetangonpäistä on - mitä tapahtuu?
Jos raidetangonpää on kulunut, pyörässä on pelivaraa. Tämä heikentää ohjaustarkkuutta, ja rengas kirjaimellisesti työntyy ulos raidastaan, kun sen pito maassa heikkenee. Tämä aiheuttaa renkaiden kulumista toiselta puolelta. Lisäksi pyörän laakerit joutuvat paljon suuremman rasituksen kohteeksi. Vaarallisissa tilanteissa, kuten liukkailla teillä tai vesiliirto, ajoneuvo voi äkillisesti väistää. Silloin vaarassa ovat ajoneuvon matkustajat ja muut tienkäyttäjät.
Mitä tehdä, jos raidetangonpää pettää?
Näistä syistä raidetangonpäät on tarkistettava säännöllisesti. Jos raidetangonpää on kulunut, se on vaihdettava välittömästi.
Raiddetaanko vain toinen vai molemmat raidetangon päät?
Vaikka vain yksi raidetangonpää olisi kulunut, molemmat raidetangonpäät olisi vaihdettava samalla kertaa. Molempien puolten kuormitukset ovat lähes samat. Siksi on vain ajan kysymys, milloin myös toinen pää pettää. Silloin ajoneuvo on vietävä takaisin korjaamolle ja raideväliä on säädettävä uudelleen. Lopputulos on, että molempien pallonivelten vaihtaminen säästää vältettävissä olevia kustannuksia.
Miten raidetangonpäät tarkistetaan?
Ensin tehdään silmämääräinen tarkastus ja tarkastetaan pölysuojus tarkasti. Ei kuitenkaan voida sulkea pois sitä mahdollisuutta, että hienoja halkeamia jää huomaamatta. On myös otettava huomioon, että pölykengät on valmistettu kumista. Tämä tarkoittaa, että pehmittimet karkaavat ajan myötä ja kumiholkki kovettuu ja huokostuu. Tämä lisää vaurioitumisriskiä.
Silmämääräisen tarkastuksen jälkeen avustajan on liikutettava ohjauspyörää nopeasti edestakaisin lyhyin liikkein. Näin saadaan nopeasti selville vetotangon pään pelti. Varmuuden vuoksi kokenut mekaanikko tarttuu vetotangon päähän samalla, kun ohjausta liikutetaan edestakaisin, jotta hän voi myös tuntea, että se on kulunut.
Huomioitava, jos renkaat ovat kuluneet väsyneiden raidetangonpäiden vuoksi
Kuten jo mainittiin, renkaiden kulutuspinnat kuluvat toiselta puolelta, kun raidetangonpäät ovat kuluneet. Kun raidetangonpäät on vaihdettu, rengasraide on säädettävä uudelleen, kuten on myös kuvattu. Tätä varten on kuitenkin vaihdettava myös kuluneet renkaat.
Tilaa laadukkaat ja edulliset raidetangonpäät netistä
Laadukkaat tuotteet ovat erityisen tärkeitä raidetangon päissä, jotta ne eivät voi yhtäkkiä deformoitua tai jopa rikkoutua - mikä vaarantaisi hengen. Lisäksi laadukkaat raidetangonpäät pidentävät käyttöikää huomattavasti, joten ne ovat keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä joka tapauksessa edullisempi vaihtoehto. Siksi tarjoamme vain tunnettujen valmistajien raidetangonpäitä. Voimme kuitenkin tarjota tavanomaiset edulliset hintamme. Kun tilausprosessi on saatettu onnistuneesti päätökseen ja se on turvattu nykyisten standardien mukaisesti, lähetys tapahtuu välittömästi.