Laturi – ajoneuvon elektroniikan voimanlähde

0
65
© Shutterstock / enterphoto

Mikä on laturin tehtävä?

Nykyaikana laturilla tarkoitetaan useimmiten kolmivaihegeneraattoria. Se tuottaa virtaa kaikille ajoneuvon sähkökuluttajille ajon aikana, jolloin takaikkunan lämmitys ja tuuletus ovat suurimpia kuluttajia. Mutta myös ruiskutussuuttimien magneettiventtiilit tai polttoaineen syöttöön tarkoitetut korkeapainepumput kuuluvat niihin. Jopa moottorin ohjausyksikkö tarvitsee toimiakseen virtapulsseja. Lisäksi latausgeneraattori vastaa siitä, että käynnistysakku on jatkuvasti täynnä tai ladattu matkan aikana. Lopuksi akku muodostaa ajoneuvon energiavarastona niin sanotusti laturin varavoiman, toisinaan jopa auton käynnistyksen aikana. Kun polttomoottori sammutetaan, akku tyhjenee, esimerkiksi kun lisälämmitystä käytetään vain lyhyillä matkoilla tai seisontavalot jätetään päälle. Generaattoreiden teho sovitetaan ajoneuvossa olevien kuluttajien mukaan. Se saa olla enintään 10 % pienempi kuin kaikkien ajoneuvossa olevien kuluttajien virrankulutus, jos ne ovat aktivoituna samanaikaisesti. Ajoneuvotyypistä riippuen laturi voi tuottaa 100-250 ampeeria.

Mitä tapahtuu, jos laturi on viallinen?

Kolmivaiheiset laturit ovat yleensä vähän kuluvia ja vähän huoltoa vaativia, ja ne kestävät usein auton koko käyttöiän. Jos latausgeneraattori kuitenkin hajoaa, akku imetään peräkkäin kuiviin. Laturin ympärillä on neljä tyypillistä heikkoa kohtaa. Yhtäältä itse vaihtovirtageneraattori vaurioituu usein suuremmilla ajokilometreillä. Sitten kiilahihna tai moniurahihna voi aiheuttaa ongelmia. Rikkinäinen hihnan kiristin riittää aiheuttamaan hihnan luistamisen kuormituksessa. Myös tulpat ja kaapelit voivat rikkoutua tai ruostua. Tähän liittyy kosketusongelmia ja jatkossa häiriöitä virransyötössä. Lopuksi jo mainittu säädin tai lataussäädin voi vaurioitua. Latausageneraattori – pieni, huomaamaton ja periaatteessa edullinen auton osa muodostaa ajoneuvon elektroniikan sydämen. Vika tässä johtaa nopeasti dominovaikutuksiin, jotka voivat sitten rasittaa lompakkoa huomattavasti.

Viallinen laturi
© Shutterstock / Evgrafova Svetlana

Mitä tarkoittaa, kun akku syttyy?

Tärkeä osoitus siitä, miten laturi toimii, on aivan silmiesi edessä. Löydät latauksen merkkivalon mittaristosta. Akun tai laturin symboli syttyy aina, kun olet kytkenyt sytytysvirran päälle. Jos se kuitenkin vilkkuu edelleen myös tyhjäkäynnillä ja siten moottorin ollessa toiminnassa, tämä voi olla merkki siitä, että yksittäisille kuluttajille ei ole saatavilla tarvittavaa virtaa ja että järjestelmä saa tällä hetkellä tukea akusta. Voit selvittää tämän yksinkertaisesti painamalla kaasupoljinta lyhyesti. Monissa tapauksissa valo sammuu äkillisesti ja voit ajaa rauhallisin mielin. Jos merkkivalo sen sijaan jää palamaan, se voi olla merkki siitä, että generaattorissa on vikaa.

Voidaanko laturi korjata?

Laturi
© Shutterstock / Sharomka

Koska starttimoottori ei voi käynnistää autoa ilman virtaa, on suositeltavaa korjata laturi välittömästi. Se, onko tämä mahdollista, riippuu vauriosta. Periaatteessa ei ole tarpeen käydä huoltoliikkeessä, varsinkin kun amatöörityöläiset ja autoasiantuntijat voivat tietyissä tapauksissa tehdä korjaukset itse. Ohjeita tähän löytyy myös netistä. Punnitse ensin, onko laturin vaihtaminen halvempaa kuin sen korjaaminen. Jälkimmäisessä tapauksessa saat kaikki tarvittavat kaikilta tunnetuilta autonvalmistajilta. Esimerkiksi liukurenkaat, hiiliharjat, säätimet, käämit ja diodit. Tarvittaessa voit myös tilata ja asentaa uuden laturin. Jos sinulla on kuitenkin epäilyksiä vian syystä, anna ajoneuvosi korjaamon tarkastettavaksi.

Mitä uusi laturi maksaa?

Jos laturi on rikki, uuden osan hinta on 150-400 euroa ajoneuvotyypistä, laturin valmistajasta ja tehosta riippuen. Tähän lisätään asennuskustannukset, jotka ovat noin 50-250 euroa. Ääritapauksissa vesijäähdytteisten ja tehokkaiden latureiden hinta voi olla yli 700 euroa. Varmista latausgeneraattoria ostaessasi, että kaikki tarvittavat osat (myös uusi säädin tarvittaessa) ovat saatavilla tai ne voi ostaa erikseen.