Jäähdytystehon parantaminen? Öljynjäähdyttimen vaihtaminen itse? Miten vuodot tulevat havaittaviksi?

0
59
Öljynjäähdyttimen vaihto
© Mr Twister / Shutterstock

Polttomoottoreita on jäähdytettävä, jotta ne eivät ylikuumene. Jäähdytyksessä käytetään erilaisia menetelmiä, ja öljynjäähdytys on yhä tärkeämpää. Monet ajoneuvojen omistajat kysyvätkin, olisiko öljynjäähdytin omassa autossaan hyvä tapa parantaa jäähdytystehoa. Mutta myös olemassa olevat öljynjäähdyttimet herättävät kysymyksiä: esimerkiksi voidaanko itse jäähdytin vaihtaa ja miten vuodot löydetään. Saat vastauksia seuraavasta oppaasta.

Miksi jäähdyttää polttomoottoria lainkaan?

Polttomoottorin jäähdyttäminen on välttämätöntä, koska muuten se voi ylikuumentua. Tyypillinen lämpövahinko olisi viallinen sylinterinkannen tiiviste, joka voi kasvaa suureksi moottorivaurioksi. Suurin osa viallisista tiivisteistä johtuu jäähdytysjärjestelmän vaurioista. Termostaatti ei enää aukea, vesipumppu on kulunut loppuun tai muista syistä jäähdytys ei enää ole riittävää (esimerkiksi järjestelmässä ei ole riittävästi jäähdytysvettä). Lisäksi myös muita moottorin osia on jäähdytettävä. Turboahtimia jäähdytetään, ja joissakin autoissa jopa laturit on varustettu jäähdytysnesteen kanavilla.

Pienemmät turboahtimilla varustetut moottorit vaativat enemmän jäähdytystä

Öljynjäähdyttimet ovat joskus välttämättömiä uuden sukupolven autoissa. Tämä johtuu siitä, että autonvalmistajat ovat jo vuosia pyrkineet pienentämään moottorin kokoa. Tämä tarkoittaa, että aiemmin menestyneet moottorit korvataan pienemmillä tehoyksiköillä. Vastineeksi nämä moottorit turboahdetaan, jotta saavutetaan vähintään sama suorituskyky kuin aiemmin suuremmalla moottorilla. Näiden pienempien moottoreiden on siis oltava suorituskykyisempiä ja siten myös kestettävä enemmän. Turboja ei voida jäähdyttää riittävästi vedellä tai ilmalla. Ilmajäähdytys on liian heikko, ja vesi ei sovellu turboahtimen erittäin korkeisiin lämpötiloihin. Siksi nykyaikaisissa turboahtimissa on öljykanavat. Jäähdytykseen käytetään moottoriöljyä, joka jäähdytetään öljynjäähdyttimen kautta.

Milloin öljynjäähdytin on asennettava jälkiasennuksena?

Tämä olisi tyypillinen esimerkki öljynjäähdyttimellä varustetusta moottorista. Mutta entä jälkiasennettu öljynjäähdytin? Tuottaako sekin etuja? Tähän kysymykseen on vastattava erikseen. Jos moottori viritetään, öljynjäähdytys voi todellakin auttaa suojaamaan moottoria ylikuumenemiselta. Tilanne on samanlainen ajoneuvoissa, jotka ovat usein liikenteessä lämpimissä maissa tai joita käytetään säännöllisesti raskaiden perävaunujen vetämiseen.

Jotta voidaan määrittää, onko öljynjäähdytys järkevää, on ensin määritettävä öljyn lämpötila. Älä luota halpoihin lämpötilamittareihin tai edes ajoneuvossa oleviin öljyn lämpötilamittareihin. Veden lämpötilamittarin tavoin lukema on yleensä hyvin epätarkka. Käytä sen sijaan ammattilaatuista mittalaitetta. Öljypohjan lämpötila mitataan. Se ei saisi ylittää 140 celsiusastetta. Jos tämä arvo ylittyy usein, öljyn jäähdytys voi auttaa suojaamaan moottoria.

Öljynjäähdytysjärjestelmän vaurioituminen – irrota öljynjäähdytin itse

 

Öljynjäähdytin NISSENS
Öljynjäähdytin, moottoriöljy NISSENS 90608

Koska öljynjäähdytin on kiinnitetty ajoneuvon etuosaan aivan kuten vedenjäähdytin, se voi vaurioitua yhtä helposti kiveniskemien vaikutuksesta. Öljynjäähdyttimen vaihtaminen ei periaatteessa ole vaikeaa. On kuitenkin erotettava toisistaan vakioöljyjäähdyttimet ja jälkimarkkinajäähdyttimet. Jälkimmäiset voidaan usein irrottaa muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä. Vakiomalliset öljynjäähdyttimet taas voidaan integroida koteloon, jossa on vedenjäähdytin ja/tai ilmastoinnin jäähdytin. Tämän vuoksi sinun on aina pidettävä käsilläsi asianmukainen korjaamokäsikirja. Irrottamisen jälkeen voi kuitenkin olla tärkeää tarkistaa, onko öljynjäähdytin vuotanut ja missä se on, sillä kyseessä on voinut olla vain liitoslaippa.

Öljynjäähdyttimen tarkastaminen vuotojen varalta

Jos sinulla ei ole öljynjäähdyttimien puristamiseen tarkoitettua erikoistyökalua, voit menetellä seuraavasti: ensin öljynjäähdytin huuhdellaan puhtaaksi (esimerkiksi bensiinillä), sitten se on kuivattava ja puhallettava. Ainoastaan ulostuloaukko suljetaan ilmatiiviisti ja jäähdyttimeen pumpataan ilmaa öljyn sisääntulon kohdalta. Sitten pidetään jäähdytintä veden alla. Jos näet ilmakuplia nousevan, olet löytänyt vuodon. Nykyaikaiset öljynjäähdyttimet on valmistettu alumiinista, joten niitä voi korjata vain rajoitetusti. Erityisesti vanhemmat öljynjäähdyttimet on valmistettu kuparista. Voit myös juottaa ja korjata vuodon itse kupariseoksesta (pronssista).

Huomioon otettavat seikat

Jos haluat jälkiasentaa öljynjäähdyttimen, varmista, että valitset sarjan, jossa on termostaatti. Muussa tapauksessa moottorilla on vaikeuksia saavuttaa käyttölämpötila, erityisesti talvella. Sinun on myös kiinnitettävä huomiota sopivaan viskositeettiin. Koska asennat öljynjäähdyttimen todennäköisesti vain, jos moottoriöljy on keskimääräistä kuumempaa, kannattaa öljyä valitessasi kiinnittää huomiota myös sopivaan lämmönkestävyyteen.