Miksi tasauspyörästö ulisee?

0
305
Tasauspyörästön viat
© Shutterstock / Oleksandr Kostiuchenko

Tasauspyörästö on mekanismi, joka toimii pääasiassa takavetoisissa ajoneuvoissa taka-akselin tasauspyörästönä. Maastoajoneuvoissa ja nelivetoisten ajoneuvojen etuakseleissa on kuitenkin myös tasauspyörästöt. Useimmissa ajoneuvoissa tasauspyörästö ei koskaan anna aihetta korjauksiin. Sitä ei kuitenkaan pidä jättää huomiotta. Jos vahinkoa tapahtuu, asiantuntijan on suhteellisen helppo tunnistaa se. Maallikoille tasauspyörästön vaurioiden määrittäminen voi sen sijaan olla vaikeaa. 

Tasauspyörästön tehtävä 

Tasaus- tai akselipyörästöä tarvitaan, kun akselia käytetään kardaaniakselilla. Myös etuvetoisissa ajoneuvoissa tarvitaan tasauspyörästö, mutta tässä tapauksessa se sisältyy manuaalivaihteistoon tai automaattivaihteistoon, koska voima siirretään etupyörille suoraan vaihteistosta vetoakselien kautta. Akselitasauspyörästöjä on kahta erilaista mallia: 

– ulkoisilla vetoakseleilla   

– joissa on sisemmät vetoakselit (akselipylväät) 

Sisäpuolisilla vetoakseleilla tai akselipylväillä tasauspyörästön kotelo koostuu myös sivuttaisista ”jatkoksista”, joissa akselipylväät pyörivät. Näin varmistetaan, että myös irrotettavat akselit saavat öljyä voitelua varten. 

Tarvitseeko tasauspyörästö huoltoa? 

Viimeistään 1990-luvulta lähtien on ollut olemassa akselivetoöljytäytteitä, joiden valmistajat ilmoittavat, että ne ovat elinikäisiä täytteitä. Autonvalmistajien näkökulmasta tämä voi pitää paikkansa, sillä viallisen vaihteiston käyttöikä on myös ohi, ja öljy olisi silloin ”kestänyt” siihen asti. Toisaalta autonvalmistajat olettavat, että ajoneuvon keskimääräinen enimmäisikä on noin kahdeksasta kymmeneen vuotta. Lisäksi autojen ajokilometrit ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosikymmeninä. 

Kun noin 10-15 vuotta sitten oli tavallisempaa, että edellä mainitun ikäisten ajoneuvojen ajokilometrit olivat yli 200 000 km, nykyään tämä saavutetaan usein jo muutaman vuoden kuluttua. Tämä lisää myös öljyjen kulumista. Sen vuoksi akselivaihteiden öljytaso on tarkistettava säännöllisesti. Jos vaatimuksia ei ole, öljyt on vaihdettava tietyn iän tai tietyn ajokilometrimäärän jälkeen. Monissa vanhemmissa ajoneuvoissa riittää pelkkä hypoidiöljy (hydrauliöljy), jonka viskositeetti on välillä SAE 75 ja SAE 90. ASD:llä varustetuissa akselien tasauspyörästöissä on käytettävä erityistä hypoidiöljyä. Öljyn on joka tapauksessa oltava ajoneuvon valmistajan myöntämä vapautus. 

Miksi tasauspyörästön vaihde ulisee tai ääntelee? 

Akselivedossa voidaan erottaa kolme erilaista ääntä: 

– jyrinä 

– ulinaa tai laulua 

–  narskuttelu 

Akselivaihteen jyrinä viittaa hammaspyörien viallisiin laakereihin. Laulu tai ulina on helpompi tunnistaa. Siihen voi kuitenkin olla useita syitä. Se voi olla taas yksi laakereista. Syynä voi olla myös akselin tasauspyörästön kotelon sisällä olevan planeettavaihteen takaisku. On jopa mahdollista, että vaihdelaatikko käy kuivana tai lähes kuivana. 

Silloin on mahdollista, että vaihdelaatikkoa ei ole säädetty oikein. Todella vaikeaksi asian tekee se, että syy voi johtua myös viallisesta pyöränlaakerista ja huonoista renkaista akselilla. Jos jälkimmäiset syyt voidaan sulkea pois, ajoneuvon iällä, mahdollisilla huoltohäiriöillä ja käyttöolosuhteilla on tärkeä merkitys. Jos tasauspyörästö alkaa laulaa tai ulista öljynvaihdon jälkeen, syynä voi olla väärä öljy tai öljyn viskositeetti. 

Vaarallisin on narskutteleva ääni, sillä se voi tarkoittaa, että hammaspyörien väliin on päässyt metallilastuja. Tämä puolestaan viittaa melko suureen kulumisasteeseen. Tämä tarkoittaisi planeettavaihteen hammaspyörien vaihtamista. 

Mitä seurauksia näistä vioista on? 

Tasauspyörästö
© Shutterstock / Aerodim

Tätä on yhtä vaikea ennustaa samoin kuin erottaa vika selvästi ilman asiantuntemusta ja pätevän mekaanikon suorittamaa koeajoa. On syytä huomauttaa, että jotkut akselivaihteet alkavat jo ulvoa uusissa ajoneuvoissa. Vaihdelaatikkoa yritetään usein säätää uudelleen, mutta se ei onnistu kerta toisensa jälkeen. Tällainen ulvominen tai laulaminen voi kestää satoja tuhansia kilometrejä aiheuttamatta suurempia vahinkoja tasauspyörästölle. Joka tapauksessa akselivedon kireys ja laakerit (laakeripelti) on tarkistettava. 

Tiivisteitä (öljytiivisteitä) ei tarvitse vaihtaa välittömästi, jos vaihteisto vain ”hikoilee”. Jos kuitenkin muodostuu suuria öljypisaroita ja öljyhäviö on suuri, myös tiivisteet on vaihdettava välittömästi. Jos välys on liian suuri, hammaspyörät on vaihdettava. Tämä on kuitenkin suhteellisen kallista. Jos tämä viive kasvaa, käynnistettäessä tai kuormaa vaihdettaessa voi kuulua kolahteleva ääni. Yleensä vinkuva, laulava tai jauhava ääni voidaan helposti paikallistaa kuormitusta muuttamalla. Jos öljytaso on oikea ja lauluun lisätään edellä mainittu vasaranisku, jommankumman hammaspyörän tai laakerin pelti on kasvanut. 

Tasauspyörästön korjaus 

Korjaukseen tarvitaan erilaisia erikoistyökaluja. Näihin kuuluvat työkalut laakereiden irrottamiseen ja mittarit laakeripelin säätöön. Kuten vaihdelaatikonkin korjaus on jätettävä asiantuntijan tehtäväksi. Edulliset varaosat, tiivistesarjat ja muut ajoneuvosi akselivälin osat voit sen sijaan hankkia edullisesti ja alkuperäislaadulla laajasta autovaraosien verkkokaupastamme.