Jarrunesteen tehtävät

0
27
© Shutterstock / Casper1774 Studio

Oikea jarruneste takaa turvallisen jarrutuksen

Useimmissa nykyaikaisissa moottoriajoneuvoissa on hydraulinen jarrujärjestelmä. Näissä jarrujärjestelmissä jarruneste toimii hydraulinesteenä, joka siirtää kuljettajan jarrupolkimelle antaman voiman rumpujarruihin tai levyjarruihin. Tärkeän, turvallisuuteen liittyvän tehtävän vuoksi valmistajat, kuten ATE, TRW tai Bosch, optimoivat jarrunesteidensa ominaisuudet. Nesteellä ei esimerkiksi saa olla syövyttävää vaikutusta jarrujärjestelmän komponentteihin eikä aggressiivista vaikutusta niiden kumitiivisteisiin. Nesteen on tuettava kuljettajan apujärjestelmien, kuten ESP:n tai ABS:n, toimintoja esimerkiksi oikean viskositeetin avulla, ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä jarrunesteen on oltava lämpötilan kestävää.

Turvallisuus lämpötilan kestävyyden ansiosta

Jarrunesteet siirtävät suuria paineita, ja termodynamiikan lakien mukaan puristusenergia lämmittää jarrunestettä. Jos jarruneste kuumenee yli kiehumispisteen, jarrujärjestelmään muodostuu kaasukuplia. Nämä kuplat toimivat tällöin jarrujärjestelmässä ilmatyynyjen tavoin ja estävät suoran voimansiirron jarrupääsylinterin ja pyöräjarrun välillä. Tämä puolestaan heikentää jarrutustehoa ja voi johtaa jarrutoiminnon täydelliseen menetykseen. Tämän estämiseksi käytännössä vedettömän jarrunesteen niin sanottu kuivakiehumispiste on 240-280 celsiusastetta. Jarrunesteillä on kuitenkin hygroskooppisia ominaisuuksia. Siksi ne imevät aikaa myöten vettä ympäröivästä ilmasta, erityisesti jarruletkujen kautta, jotka ovat aina vain vähän huokoisia. Jarrunesteen sisältämä vesi alentaa sen kiehumispistettä, joten useimpien kaupallisesti saatavilla olevien jarrunesteiden niin sanottu märkäkiehumispiste on 140-180 celsiusastetta. Niin kauan kuin jarrunesteen vesipitoisuus ei kuitenkaan ylitä noin kolmen prosentin osuutta jarrunesteessä, vesi pysyy täysin liuenneena nesteeseen ja kuplien muodostuminen on poissuljettua. Vasta kun jarrunesteen vesipitoisuus nousee yli n. kolmen prosentin, muodostuu vesipisaroita, jotka jarrupaineen kuumentuessa muuttuvat vaarallisiksi kaasukupliksi.

Arvon säilyttäminen korroosiosuojauksen avulla

Nykyaikaiset jarrunesteet suojaavat jarrujärjestelmän metallisia osia korroosiolta. Jos nesteessä on kuitenkin liikaa vettä, korroosiovaikutus voimistuu. Jos korroosio on voimakasta, koko jarrujärjestelmä voidaan jopa joutua vaihtamaan. Paras tapa estää tällaiset korroosiovauriot on tarkistaa ja vaihtaa jarruneste säännöllisesti. Se olisi joka tapauksessa vaihdettava ajoneuvoon viimeistään kahden vuoden välein.

Jarruneste autossa
© Shutterstock / pryzmat

Jarruneste: merkinnät

Aikaisemmin jarrunesteet perustuivat lähes yksinomaan mineraaliöljyyn, mutta nykyaikaiset jarrunesteet koostuvat enimmäkseen polyglykoleista. Joissakin erikoissovelluksissa käytetään myös silikonipohjaisia jarrunesteitä. Erityisen yleisiä ovat glykolipohjaiset DOT 4 -jarrunesteet, kun taas DOT 5.1 -jarrunesteitä käytetään suuritehoisissa moottoreissa, esimerkiksi kilpaurheilussa. DOT 5 valmistetaan silikonipohjaisena. Mineraaliöljyyn perustuvia DOT 3 -jarrunesteitä käytetään vain vanhemmissa tai erikoistuneissa ajoneuvoissa.