Kiinnostavia faktoja ilmamassamittarista

0
108
© Shutterstock / FEV

Muutama vuosi sitten Volkswagen teki tarvittavat ohjelmistomuutokset, jotta manipuloitu versio saatiin korvattua. Monet ajoneuvot saivat päivityksen, ja skandaali muuttui vihdoinkin hieman helpommin hallittavaksi. Mutta kyseisillä moottoreilla varustetut dieselajoneuvot olivat jälleen otsikoissa. Jotkut kyseisten ajoneuvojen omistajat raportoivat tehon ja väännön menettämisestä keskialueella tai dieselmoottorinsa naulaamisesta ja nykimisestä päivityksen myötä. Joissakin moottoreissa tarvitiin myös virtaussäleikkö ilmamassamittarin eteen. Täältä voit lukea, miksi ilmamassamittarilla on keskeinen rooli.

Ilmamassamittari antaa tietoja, joita ohjausyksikkö arvioi

Ilmamassamittari on usein Volkswagenin vauriokorjausten kohteena. Jopa moottoreiden käyttäytyminen ohjelmistopäivityksen jälkeen viittaa siihen, että ilmamassamittarin antamia arvoja ei vielä hyödynnetä asianmukaisesti. Tämän ymmärtämiseksi käsittelemme tässä yhteydessä ilmamassamittarin toimintaperiaatetta ja sen muita tehtäviä nykyaikaisissa moottoreissa.

Mielenkiintoisia faktoja ilmamassamittarista: toimintaperiaate

Optimaaliseen palamiseen tarvitaan polttoaineen lisäksi happea. Oikea suhde määrittää palamisen laadun – periaatteessa samalla tavalla kuin puuhellan ilmaläpän avulla säädetään palamista manuaalisesti. Ainoa ero on, että vaadituilla pakokaasuarvoilla palamisen on oltava todella täydellistä, mikä vastaa lambda-arvoa 1.

Ilmamassamittari on integroitu ilmanottoaukkoon ilmansuodattimen taakse ja edessä kaasuläppää. Joissakin malleissa on ylimääräinen lämpötila-anturi, muut ilmamassamittarit mittaavat lämpötilan suoraan. Ilmamassamittarin anturi koostuu levyvastuksesta tai kahdesta ohuesta platinajohdosta. Toinen johtimista on suojattu, toinen ulottuu ilmavirtaan. Tämä aiheuttaa lämpötilaeron ja siten erilaisen vastuksen.

Ilmamassamittarin tehtävä pakokaasujen puhdistuksessa

© motointegrator.fi / Ilmamassamittari MAGNETI MARELLI 213719624019
© motointegrator.fi / Ilmamassamittari MAGNETI MARELLI 213719624019

Tämä tarkoittaa, että voidaan mitata todellista ilmamassaa eli ottaa huomioon myös eri lämpötiloissa esiintyvät tiheyserot. Tämä on ero aiemmin käytettyihin ilmamassamittareihin, joilla voitiin mitata vain puhdas tilavuus, mutta ei hapen tiheyttä. Lisäksi pakokaasun puhdistuksen määrittämiseksi tarvitaan sisäänvirtaavan ilman massaa. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on lambda-anturi paitsi katalysaattorin yläpuolella myös sen alapuolella. Tämä katalysaattorin jälkeinen lambda-anturi mittaa hapen määrää katalysoinnin jälkeen. Käytetyt arvot perustuvat ilmamassamittarilla aiemmin määritettyyn ilmamäärään.

Viallisen ilmamassamittarin oireet

Virtaussäleikkö, joka on nyt asennettu ilmamassamittarin eteen joissakin moottoreissa (1.6 TDi), on vakiovarusteena myös monissa muissa moottoreissa. Kennomainen säleikkö rauhoittaa ilman turbulenssia imuilmanvaihdossa, jotta ilma virtaa tasaisemmin ilman masilmamassamittarin mittausjohdon ohi. Jos ilmamassamittari ei toimi oikein, eli jos siinä on vaurio, asiantuntijankin voi olla suhteellisen vaikeaa tunnistaa vika. Tämä johtuu siitä, että oireet voivat ilmetä täysin eri tavoin. Tyypillistä virheellisesti toimivalle ilmamassamittarille olisi tehon lasku keskialueella, moottorin nalkutus tai nykiminen. Puhutaan todellisesta vetoreiästä, jonka seurauksena myös vääntömomentti putoaa jyrkästi.

Ilmamassamittarin testaus ilman muita apuvälineitä

© motointegrator.fi / Ilmamassamittari BOSCH 0 280 218 094
© motointegrator.fi / Ilmamassamittari BOSCH 0 280 218 094

Ajoneuvoissa, jotka on vielä varustettu polttoaineen kulutusmittarilla, kuten 1990-luvulla oli yleistä, vika voi ilmetä myös täysin epäloogisena polttoaineen kulutuksena mittarin mukaan, koska näyttöä varten käytetään ilmamassamittaria. Ilmamassamittari on myös itsepuhdistuva.

Ennen jokaista moottorin käynnistystä se kuumenee noin 1 000 celsiusasteeseen, jolloin likapartikkelit kirjaimellisesti haihtuvat. Jos luulet, että ilmamassamittari on viallinen, voit irrottaa sen ja puhdistaa sen varovasti moottori- tai jarrupuhdistusaineella. Sen jälkeen ilmamassamittarin pitäisi taas toimia hetken aikaa. Se ei kuitenkaan toimi pysyvästi, koska se ei enää puhdista vastusjohtoa vian vuoksi.

Uuden ohjelmiston myötä ilmamassamittari ja ohjausyksikkö eivät näytä kommunikoivan kunnolla

Kun uusi ECU-ohjelmisto asennetaan, kaikki viittaa kuitenkin siihen, että ilmamassamittarin määrittämät tiedot eivät vastaa ohjelmiston ominaiskaavioita. Aivan kuin ilmamassamittari ei toimisi, koska siinä ilmenee täsmälleen samat oireet kuin viallisessa ilmamassamittarissa. Toisaalta on edelleen mahdollista, että ilmamassamittarin olemassa oleva vika tulee näkyviin uuden ohjelmiston asennuksen jälkeen.