Matkatavaroiden kuljetus

Lambda-anturit

(löytyi 1838 tulosta)

Lambda-anturit ovat osa pakojärjestelmää. Tämä komponentti on happipitoisuusanturi, joka on tarkoitettu bensiini-, diesel- ja kaasumoottoreiden pakokaasujen säätämiseen. Lambda-anturit mittaavat pakokaasun happipitoisuuden ja välittävät arvon sähköjännitteenä moottorin ohjausyksikköön. Ne ovat alttiina äärimmäisille rasituksille ja kuuluvat kuluviin osiin. Anturit on siksi vaihdettava säännöllisesti. Motointegratorista löydät lambda-anturit ajoneuvoosi noin viiden miljoonan autovaraosan ja tarvikkeen lisäksi kaikilta huippumerkeiltä ja -valmistajilta.

Varaosat TRW

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Lambda-anturit.

Kaikki valmistajat

Mitä ovat lambda-anturit?

Lambda-anturi on happipitoisuusanturi ja siten bensiini-, diesel- ja kaasumoottoreiden pakokaasujen valvontalaite. Anturi mittaa pakokaasun jäännöshappipitoisuuden ja varmistaa siten seoksen optimaalisen koostumuksen. Lambda-anturi välittää mitatun arvon sähköjännitteenä moottorin ohjausyksikköön. Tämän jännitteen perusteella ohjausyksikkö tunnistaa seoksen koostumuksen (laiha tai rikas). Jos seos on esimerkiksi liian rikas, polttoaineen määrää seossuhteessa vähennetään ohjausyksikön kautta. Jos seos on liian laiha, ohjausyksikkö lisää polttoaineen määrää seossuhteessa. Näin ohjausyksikkö luo ihanteelliset olosuhteet pakokaasun käsittelylle katalysaattorissa. Moottorin kuormitus otetaan huomioon.

On mahdollista käyttää toista lambda-anturia - diagnostiikka-anturia. Se havaitsee, toimiiko ohjausanturi edelleen optimaalisesti. Ohjausyksikkö voi kompensoida tällaisia poikkeamia laskennallisesti.

Lambda-anturityypit

Lambda-antureita on periaatteessa kahdenlaisia: hyppyanturi ja laajakaista-anturi.

Loikka-anturi

Hyppyanturi tuottaa sähköjännitteen muutoksen käyttölämpötilassa (350 °C:sta alkaen) pakokaasun happipitoisuuden mukaan. Siinä verrataan pakokaasun jäännöshappipitoisuutta ympäröivän ilman happipitoisuuteen. Tämän prosessin aikana se havaitsee siirtymisen rikkaasta seoksesta (ilman puute) laihaan seokseen (ylimääräinen ilma) ja päinvastoin.

Laajakaistaluotain

Laajakaistaisella anturilla on laajempi mittausalue, ja se mittaa erittäin tarkasti laihan ja rikkaan alueen. Se soveltuu käytettäväksi myös kaasu- ja dieselmoottoreissa.

Jotta lambda-anturit voisivat puuttua pakokaasun säätöön aikaisemmin, niiden on saavutettava käyttölämpötila nopeammin. Tähän tarkoitukseen käytetään lämmitettyjä lambda-antureita.

Lambda-anturin suunnittelu

Ensimmäiset lambda-anturit rakennettiin sormiantureiksi. Anturielementti on pienen hatun muotoinen - vertailuilma on sisällä ja pakokaasu ulkopuolella. Nykyään anturit rakennetaan yhä useammin useista kerroksista koostuvalla tasomaisella tekniikalla. Täällä anturin lämmitys on jo integroitu.

Sormianturi

Sormianturin ydin on sormenmuotoinen anturikeramiikka. Sitä lämmittää anturiin integroitu lämmityselementti. Pakokaasu virtaa anturielementin yhden elektrodin puolen ympäri. Toinen puoli toimii vertailuilmana jäännöshapen mittauksessa. Anturikotelon pakopuolella on suojaputki, joka suojaa anturielementtiä palamisjäännöksiltä ja pakokaasun tiivistymiseltä.

Planaarinen anturi

Planaarinen anturi on paksukalvotekniikalla valmistettu anturi. Tässä tapauksessa anturielementti on muodoltaan pitkänomainen levy, johon mittauskenno ja lämmityselementti on integroitu. Näin voidaan saavuttaa nopeampi toimintavalmius. Tässäkin tapauksessa anturielementti on suojattu kondenssivedeltä ja pakokaasun palamisjäämiltä sopivilla suojaputkilla.

Lambda-antureiden vikojen havaitseminen

Lambda-anturit altistuvat äärimmäisille kuormituksille. Koska lambda-anturit ovat edellytys moottorin moitteettomalle toiminnalle esimerkiksi alhaisen polttoaineenkulutuksen, vähäisten epäpuhtauspäästöjen ja oikeiden pakokaasuarvojen kannalta, ne on tarkastettava säännöllisesti ja vaihdettava, jos niissä on vikaa. Näin vältät kalliit katalysaattorivauriot ja saavutat paremman ajosuoritteen.

Vian sattuessa on erotettava toisistaan valvonta-anturi (ennen katalysaattoria) ja diagnostiikka-anturi (katalysaattorin jälkeen). Koska diagnostiikka-anturi valvoo vain katalysaattorin toimintaa, vian ilmetessä ei ilmene suoria oireita. Ohjausanturi vaikuttaa suoraan moottorin ohjaukseen. Jos ohjausanturi on viallinen, se ei enää toimita oikeita mittausarvoja ohjausyksikköön. Seurauksena on liian vähän tai liian paljon happea pakokaasussa. Nämä oireet viittaavat kuitenkin myös muihin vikoihin.

Mahdollisia oireita ovat

  • huono kiihtyvyys
  • moottorin tehon vähentäminen
  • Pakokaasun savu
  • Moottorin nykiminen, syttymishäiriöt
  • suuri polttoaineen kulutus
  • Moottorin merkkivalo syttyy
  • korkeat pakokaasupäästöt

Syynä voivat olla usein toistuvat lyhyet matkat, vakava moottorivaurio, rikkinäiset kaapeliliitännät tai huonot maadoitukset. Suuri kiristysmomentti voi myös aiheuttaa mekaanisia vaurioita. Myös väärä ilmanotto tai öljyn hiilijäämien aiheuttama tukkeutuminen voi heikentää toimintaa.

Lambda-anturien vaihtaminen on helppoa

Lambda-anturit ovat helposti saatavilla. Lambda-anturin vaihtaminen kestää yleensä enintään 30 minuuttia. Näin myös työvoimakustannukset pysyvät kohtuullisina. Tätä varten pakojärjestelmän on täytynyt jäähtyä hieman. Lambda-anturi on ruuvattava ulos lämpimänä ja uusi ruuvattava sisään kylmänä. Ennen asennusta kierteeseen on myös levitettävä korkean lämpötilan tahnaa kiinnittymisen estämiseksi.

Osta lambda-antureita verkossa kohtuulliseen hintaan

Lambda-anturit säätelevät bensiini-, kaasu- ja dieselmoottoreiden pakokaasuja. Jos ne ovat viallisia, ne on vaihdettava välittömästi. Tämän kustannukset vaihtelevat noin 30 eurosta 170 euroon. Lisäksi tulevat työ- ja vahinkodiagnoosikustannukset. Kaiken kaikkiaan tämä voi olla paljon rahaa. Voit vähentää korjauskustannuksia ostamalla uudet lambda-anturit edullisesti Motointegrator-verkkokaupastamme. Toimitamme oikean varaosan suoraan kotiisi 2-4 arkipäivän kuluessa.

Parhaat tuotteet kategoriasta Lambda-anturit

Sijoituskriteerit

Mitä vaikutuksia viallisella lambda-anturilla on kuljettajaan?

Viallisen lambda-anturin selvä määrittäminen ei ole aina helppoa. Lambda-anturin vika käsitellään perinteisesti moottorin ohjausyksikössä. Vian ilmetessä moottorin varoitusvalo aktivoituu. Viallisen lambda-anturin voi kuitenkin huomata myös epätavallisen korkeasta polttoaineenkulutuksesta. Huonompi palaminen ja merkittävästi heikentynyt suorituskyky ovat myös mahdollisia merkkejä. Dieselmoottoreissa musta savu voi siis olla merkki siitä, että lambda-anturi saattaa olla viallinen ("saattaa", koska se voi olla myös merkki muista vioista moottorissa).

Voitko jatkaa ajamista viallisen lambda-anturin kanssa?

Usein kuljettaja ei kuitenkaan edes huomaa, että lambda-anturi on viallinen. Ikävä yllätys tulee sitten auton kuntotarkastuksessa pakokaasupäästötestin yhteydessä. Myöskään katalysaattorin takana sijaitsevaa valvonta-anturia ei monissa ajoneuvoissa pidetä vian lähteenä. Tämä tarkoittaa, että jos tämä anturi on viallinen, kuljettaja ei useinkaan saa siitä mitään palautetta. Jos moottorin käyntikäyttäytyminen on kuitenkin vain hieman erilainen, on suositeltavaa kääntyä korjaamon puoleen. Lambda-anturin ei nimittäin aina tarvitse olla viallinen. Myös ilmamassavirta-anturi voi olla vikaantunut, sillä se mittaa imuilman happipitoisuutta.

Virheellinen laskenta johtaa vääränlaisiin paineisiin polttoainejärjestelmässä, eli tilanteesta riippuen liian matalaan tai liian korkeaan paineeseen, liian niukkaan tai liian rikkaaseen seosvalmistukseen. Tämä voi ajaa moottorin kuormitusrajoille ja edistää ennenaikaista kulumista. Lisäksi liian rikas seos voi päästä katalysaattoriin ja syttyä siellä. Tällöin hunajakennot sulavat ja katalysaattori "tukkeutuu". Tämä luo moottoriin korkean paineen, joka voi työntää moottoriöljyn ulos mittatikulle asti. Jopa tärkeät tiivisteet, kuten pään tiiviste, voivat tuhoutua, kun moottori kirjaimellisesti räjähtää.

Vaikuttaako siruviritys lambda-anturiin?

On olemassa yksinkertaista siruviritystä (virityslaatikot), jossa ohjausyksikköä "huijataan" luulemaan, että sillä on väärät arvot. Tämä vaikuttaa tietysti myös lambdan säätöön. Voi olla, että katalysaattoriin pääsee liian runsas seos, koska sitä ei voida polttaa kokonaan vääränlaisten tietojen vuoksi. Silloin seos voi myös syttyä katalysaattorissa ja aiheuttaa sen sulamisen. Ammattimainen siruviritys, jossa tärkeät parametrit säädetään yksilöllisesti, on tästä vapautettu.

Miten lambda-anturi puhdistetaan ja onko tässä mitään järkeä?

Lambda-anturi voi myös likaantua. Silloin se antaa virheellisiä arvoja. Puhdistus ei kuitenkaan aina onnistu, sillä pinta voi myös vaurioitua. Anturi on irrotettava puhdistusta varten. Koska Y-putki kuumenee erittäin nopeasti, anturi voi olla äärimmäisen tiukka. Sen vuoksi anturia saa aina irrottaa vain laadukkaalla rengasavaimella. Kiinto- tai lenkkiavaimella on vaara, että ruuvi kiertyy ympäri.

On myös järkevää nostaa moottori käyttölämpötilaan etukäteen, koska anturi irtoaa helpommin, kun Y-putki on kuuma. Ole kuitenkin varovainen palovammojen vaaran vuoksi! Lenkkiavainta käytettäessä anturi on tietenkin ensin irrotettava ja vedettävä avain kaapelin päälle. Kun anturi on irrotettu, se voidaan suihkuttaa jarrupuhdistusaineella ja puhdistaa huolellisesti lankaharjalla. Laita nyt hieman kuparitahnaa anturin kierteeseen (ei ole lämpöherkkä ja se on helpompi irrottaa myöhemmin). Mitään tahnaa ei saa joutua anturin päälle. Ruuvaa se nyt takaisin paikalleen.

Voiko muita vikoja syntyä, jotka voidaan mahdollisesti korjata?

Kyllä, myös muita vikoja voi syntyä. Mitä vanhempi ajoneuvo on, sitä suurempi on todennäköisyys, että kaapelin eristys huokoistuu ja haurastuu. Siksi myös syöttökaapeli on tutkittava tarkasti. Pistokkeessa saattaa esiintyä korroosiota. Vedä yksinkertaisesti pistoke irti ja puhdista se kosketussuihkeella, jarrupuhdistusaineella tai rasvalla.

Miten lambda-anturissa ilmenee vikoja?

Edelliset kysymykset vastaavat tähän osittain. Halpa virityslaatikko voi väärentää moottorin tietoja ja tehdä seoksesta rasvaisen. Tämä aiheuttaa sen, että anturi likaantuu liikaa. Myös viallisella ilmamassavirta-anturilla voi olla tämä vaikutus. Nykyaikaisissa antureissa lämmitin voi pettää, minkä vuoksi anturin optimaalinen toiminta tapahtuu vasta myöhemmin. Erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa johdotukseen (huokoisuus) tai liittimiin (korroosio) syntyy vaurioita materiaalin väsymisen tai korroosion vuoksi. Myös moottorin huoltovaje voi vaikuttaa lambda-anturiin. Vanha jakohihna ei ole vain riskialtis, vaan ylivenyminen muuttaa myös ajoitusta, mikä vaikuttaa myös pakokaasuihin, ja vanha ilmansuodatin ei ehkä enää päästä riittävästi happea moottoriin. Anturiin voi kertyä palamisjäänteitä.

Missä lambda-anturi sijaitsee?

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa lambda-anturi voi sijaita suoraan katalysaattorin edessä, koska se on nykyaikaisissa ajoneuvoissa lämmitetty. Vanhemmissa malleissa se sijaitsee lähellä pakosarjaa Y-putkessa, jotta se saavuttaa käyttölämpötilan mahdollisimman nopeasti. V-moottoreissa voi olla yksi lambda-anturi kutakin sylinteripankkia kohti, joissakin moottoreissa jopa kutakin sylinteriä kohti. Nykyaikaisissa moottoreissa (diesel- ja bensiinimoottorit) on toinen valvonta-anturi katalysaattorin takana.