Renkaiden korjaus – mikä on mahdollista ja mikä ei? 

0
218
Autorenkaan paikkaus
© GettyImages / Ziga Plahutar

ADAC:n (Saksan yleisen autokerhon) tilastojen mukaan jokaiselle autoilijalle sattuu rengasrikko noin 150 000 kilometrin välein. Se ei tapahdu kovin usein, mutta kun näin käy, sinun on hyvä tietää, mitä voit tehdä, jotta pääset nopeasti takaisin liikkeelle. Tässä oppaassa kerrotaan, mitä puhkeamisia voidaan korjata ja mitä ei, milloin rengas kannattaa paikata ja paljonko rengaskorjaus maksaa. 

Miksi rengas voi menettää ilmaa? 

Renkaasta voi kadota ilmaa useista eri syistä. Yleisin syy on terävän esineen, kuten naulan tai ruuvin, aiheuttama vaurio. Ilman menetys voi tapahtua myös, jos renkaan sivuseinämä on vaurioitunut esimerkiksi kiven takia. Toinen mahdollinen syy on venttiili. Jos esimerkiksi suojakorkki puuttuu, venttiiliin voi päästä likaa. Lika voi tällöin estää venttiiliä sulkeutumasta tiiviisti seuraavan ilmanpainetarkastuksen aikana. Toinen syy, vaikkakin hyvin harvinainen, on ohut halkeama vanteessa, jonka kautta ilma hitaasti poistuu kierukasta. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä ikääntyvä rengas voi menettää ilmaa, koska kumi on muuttunut huokoiseksi. 

Mitä tehdä, jos rengas puhkeaa? 

Jos huomaat, että rengas on tyhjä, ennen kuin lähdet, jätä auto, asenna varapyörä tai soita vikapalveluun. Jos huomaat, että ajaminen muuttuu ajon aikana pehmeäksi, pysähdy mahdollisimman pian ja tarkista renkaat. Jos rengas on tyhjä, ajamista ei saa jatkaa. Vaihda puhjennut rengas varapyörään. Jos rengas on käytettävissä, voit täyttää renkaan uudelleen puhkaisusuihkeella, jotta voit ajaa seuraavaan korjaamoon. Jos mahdollista, älä aja tyhjällä renkaalla, sillä vaurioitat rengasta niin paljon, ettei sitä voi enää korjata. 

Voiko auton renkaassa olevan reiän korjata? 

Renkaiden korjaus
© GettyImages / GoodLifeStudio

Auton renkaassa oleva reikä voidaan tietyin edellytyksin korjata suhteellisen helposti ja edullisesti. Jos reikä on kulutuspinnan alueella ja pienempi kuin 6 mm, voit paikata autonrenkaan. Tällaiset pienet vauriot johtuvat yleensä sisään lyötyjen naulojen tai ruuvien aiheuttamista vaurioista. Muita vaurioita, kuten halkeamaa renkaan sivuseinässä tai osittain irronnutta kulutuspintaa, ei voi eikä saa korjata. 

Mitä tehdä, jos renkaassa on naula? 

Jos renkaan kulutuspinnassa on naula, älä missään nimessä vedä naulaa ulos. Jätä naula siihen paikkaan, missä se on. Jos renkaasta ei ole vielä mennyt ilmaa, voit ajaa suoraan lähimpään rengasliikkeeseen tai korjaamoon. Älä kuitenkaan aja moottoritietä, äläkä mahdollisuuksien mukaan yli 50 km/h. Jos rengas menettää ilmaa matkalla, et saa missään tapauksessa ajaa eteenpäin, jotta rengas ei vaurioidu. Jos matka korjaamolle tai lähimmälle rengasliikkeelle on liian pitkä, soita hinauspalveluun tai liikennekerhoon, jonka jäsen olet. Varmuuden vuoksi voit myös kiinnittää vararenkaan tai, jos sellainen on saatavilla, varapyörän. Vie sitten vaurioitunut rengas korjaamolle korjattavaksi tai vaihdettavaksi. 

Onko renkaiden korjaaminen sallittua? 

Tieliikennesäännösten mukaan korjaaminen on sallittua vain edellä mainittujen pienten kulutuspinnan puhkeamisten osalta. Renkaan sivuseinien vaurioita ei saa korjata. Myöskään niin sanottuja suurnopeusrenkaita ei välttämättä korjata. Nämä ovat renkaita, joiden nopeusindeksi on V, W ja Y ja jotka on hyväksytty 240, 270 ja 300 km/h nopeuksille. Kun kulutuspinta puhkaistaan, myös renkaan rungon nailon- ja/tai metallikangas vaurioituu. Tämän vuoksi on olemassa vaara, että nämä renkaat puhkeavat suurissa nopeuksissa. 

Vaikka tekisitkin tilapäiskorjauksen puhjenneen renkaan jälkeen puhkaisusuihkeella, et saa paikata renkaassa olevaa reikää. Ei siksi, että se ei olisi mahdollista, vaan siksi, että tieliikennesäännöissä niin määrätään. 

Voitko korjata renkaan itse? 

Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Jotta renkaassa oleva reikä voidaan tiivistää pysyvästi, rengas on irrotettava vanteesta. Korjaus tehdään sisäpuolelta ja se vaatii kokemusta ja asianmukaisia laitteita. Korjaussarjat, joissa luvataan, että renkaan voi helposti paikata itse omassa autotallissa, ovat parhaimmillaan hätäratkaisu, mutta useimmiten pelkkää rahan tuhlausta. Ne eivät sovellu renkaan pysyvään ja tieliikennekelpoiseen korjaukseen. 

Renkaiden paikkaaminen: milloin renkaiden korjaus on järkevää? 

Renkaan paikkaus
© GettyImages / gilaxia

Asiantuntijan kanssa on selvitettävä, voidaanko rengas periaatteessa korjata, mutta myös se, kannattaako rengas ylipäätään korjata. Yleensä rengaskorjaus on järkevää, jos: 

  • renkaassa on vielä riittävä kulutuspinnan syvyys 
  • lomamatkalla ei ole vararengasta käytettävissä 
  • Jos ajoneuvo on varustettu epäsuorasti mittaavalla rengaspaineiden valvontajärjestelmällä (TPMS), korjaus voi olla myös järkevää. Näissä rengaspaineiden valvontajärjestelmissä akselien molemmin puolin olevien pyörien ympärysmittojen on oltava mahdollisimman samansuuruiset. Jos vaihdat vain yhden renkaan, uusien ja vanhojen renkaiden väliset ympärysmittaerot voivat aiheuttaa ongelmia. Tällaisilla rengaspaineiden valvontajärjestelmillä varustetuissa ajoneuvoissa rengaskorjaus voi siis olla kannattavaa. Muussa tapauksessa useimmissa ajoneuvoissa joudut vaihtamaan akselin molemmat renkaat. Joissakin maastoajoneuvoissa ja maastureissa voi olla jopa tarpeen vaihtaa kaikki renkaat. Kysy joka tapauksessa neuvoa asiantuntijalta. 

Kuinka kauan renkaan paikkaaminen kestää? 

Ensin rengas irrotetaan vanteesta ja vaurio tarkastetaan sisäpuolelta. Jos vaurio on korjattavissa, vaurioitunut alue puhdistetaan, tarvittaessa sitä leveytetään hieman ja reunat tasoitetaan. Tämän jälkeen voidaan asentaa kumitulppa, joka liitetään lujasti renkaan muuhun osaan vulkanointiaineen avulla. Menetelmästä riippuen tulppa vulkanoidaan kylmänä tai kuumana. Kun vulkanointi on valmis, rengas voidaan asentaa uudelleen vanteelle ja koko pyörä tasapainottaa uudelleen ennen asennusta ajoneuvoon. Rengaskorjaus erikoiskorjaamossa kestää yhteensä noin kaksi tuntia. 

Mitä rengaskorjaus maksaa? 

Ammattitaitoisen rengaskorjauksen kustannukset vaihtelevat 25 eurosta noin 40 euroon riippuen siitä, vulkanoitko laastarin kylmänä vai lämpimänä. 

Kuka maksaa rengasrikon? 

Rengas
© GettyImages / dardespot

Jos lyöt naulan tai ruuvin renkaaseen, joudut yleensä itse maksamaan korjauksen tai uuden renkaan. Osittainen tai täyskaskovakuutus ei kata rengasvaurioita. Tilanne on hieman erilainen, jos renkaat ovat puhjenneet. Ilkivallan aiheuttamat vahingot korvataan kaskovakuutuksesta. Erityisesti jos omavastuu on korkea, kannattaa kuitenkin harkita, kannattaako rengasvauriosta ilmoittaa vakuutusyhtiölle. Ei ole harvinaista, että omavastuu on suurempi kuin uuden renkaan hinta. Lisäksi useimmissa tapauksissa vahinkovakuutusbonus pienenee. 

Kannattaako rengasvakuutukseen sijoittaa? 

Voit vakuuttaa rengasvahingot erillisellä rengasvakuutuksella. Se kattaa naulojen, lasinsirujen ja muiden terävien esineiden aiheuttamat niin sanotut sisäänajovahingot. Myös rengasrikko ja ilkivalta on vakuutettu. Jos korvausvaatimus esitetään, vakuutusyhtiö maksaa renkaan korjaus- tai vaihtokustannukset. Kuluttajansuojelijat kuitenkin varoittavat näistä vakuutuksista. Kattavuus on yleensä rajoitettu. Lisäksi on olemassa jopa 50 prosentin ylitys. Kaikkien, jotka haluavat hankkia rengasvakuutuksen, pitää ensin tutustua vakuutusehtoihin huolellisesti.