Rikkinäinen kytkin – säännöllinen testaus takaa turvallisuuden 

0
227
Kytkimen vaihto korjaamolla
© Shutterstock / wellphoto

Mikä kytkimessä voi rikkoutua? 

Koko kytkintä ei aina tarvitse vaihtaa. Hyvin usein ongelmat johtuvat kytkimen yksittäisistä osista. Hyvä esimerkki tästä on, kun irroitinlaakeri pitää ääntä. Tämä johtuu siitä, että irroitinlaakeri on tärkeä osa kytkintä, joka aktiivisesti pysäyttää voimansiirron moottorin ja vaihteiston välillä. Jos irroitinlaakerista kuuluu ääniä, se on merkki kulumisen alkuvaiheesta. Jos reagoit tarpeeksi ajoissa, kun irrotuslaakeri tuottaa ääniä, voit yleensä välttää erittäin kalliit ja laajat korjaukset. Loppujen lopuksi vain pieni osa kytkimestä on viallinen, joten se on usein helpompi vaihtaa. Periaatteessa monet varoitusmerkit viittaavat jo etukäteen komponenttien kulumiseen. Mitä nopeammin ryhdyt toimiin, sitä nopeammin voit välttää todella kalliit korjaukset tai jopa koko auton kytkimen vaihdon. Jos kytkin on rikki, kytkinsarja on vaihdettava kokonaan. Jos vain kytkimen osat ovat viallisia, voidaan usein tehdä vain valikoivia korjauksia. 

Miten kytkin toimii? 

Kytkin on käytännöllisesti katsoen keskeinen osa voimansiirtoa. Se erottaa moottorin vaihteistosta ja mahdollistaa siten eri vaihteiden vaihtamisen. Manuaalivaihteisissa ajoneuvoissa kytkin aktivoidaan painamalla kytkinpoljinta, kun taas automaattivaihteisissa ajoneuvoissa kytkintä ohjaa auton automaattivaihteisto. Jos kytkimessä on ongelmia, se voi johtaa esimerkiksi siihen, että vaihteita ei voi enää vaihtaa. Koska kytkin toimii hyvin usein, auton kytkin on todellinen kuluva osa, ja se voi siksi varmasti hajota auton käyttöiän aikana. Kytkimen perustehtävä on katkaista moottorin ja vaihteiston välinen kitkayhteys, jotta vaihteita voidaan vaihtaa. Lisäksi kytkin varmistaa, että moottorin ja vaihteiston väliset nopeuserot voidaan tasoittaa. Kytkin koostuu kitkapäällysteestä, niin sanotusta kytkinlevystä, painelevystä ja vauhtipyörästä. Kalvojousi huolehtii tarvittavasta kosketuspaineesta. Periaatteessa kytkin ei juuri kulu ajon aikana. Vaikka kytkinpäällyste hankaa hieman kytkinlevyä vasten kytkintä kytkettäessä, kuluminen on yleensä vähäistä. 

Mistä tunnistat kuluneen kytkimen? 

Kytkin on kuluva osa, joka ei yleensä lakkaa toimimasta yhdessä yössä. Kytkimessä on aina merkkejä vaurioista ja kulumisesta, jotka voidaan havaita varoitussignaaleina. Tästä syystä sinun on syytä olla erityisen tarkkaavainen joidenkin signaalien suhteen ja tarvittaessa tarkastuttaa kytkin asiantuntijan avulla tai erikoisliikkeessä. Kaikkiaan on kolme tärkeää oiretta, jotka voivat viitata kytkimen kulumiseen tai jopa vikaan: 

Kytkimen pehmeä kytkentä ei ole mahdollista 

Jos käynnistät normaalisti, kytkimen ensimmäinen vika ilmenee usein, kun kytkin ”päästetään ylös”. Tasaisen käynnistyksen sijasta kytkin kytkeytyy äkillisesti, jolloin käynnistys on nykivää ja epätasaista. 

Liukuva kytkin 

Liukuva kytkin on tila, jossa moottori ei käynnisty, kun kytkin vapautetaan. Moottorin kierrosluku nousee kuuluvasti, mutta ajoneuvo ei pysty välittämään tehoa. Tässä tapauksessa kytkin on ehdottomasti viallinen, ja se on vaihdettava. 

Vaikeudet vaihteita vaihdettaessa 

Toinen merkki auton kytkimen viasta on aina se, että vaihteet kytkeytyvät vain vaikeasti tai eivät ollenkaan. Tällöin vika ei aina ole koko kytkimessä, vaan usein myös irrotuslaakeri on suoraan vaurioitunut. 

Miten voit testata, onko kytkin vielä kunnossa? 

Periaatteessa ei ole täysin turvallista tapaa, jolla maallikot voisivat testata kytkintä. Näytämme, miten kytkimen toimintatesti tehdään, mutta huomautamme kuitenkin nimenomaisesti, että tämä testi voi pahimmassa tapauksessa vahingoittaa ehjää kytkintä. Tämän vuoksi teet tämän testin omalla vastuullasi. Helpompi ja ennen kaikkea turvallisempi tapa on aina mennä erikoiskorjaamoon, jossa testit ja tarkastukset voidaan suorittaa turvallisissa olosuhteissa. Kytke korkein vaihde päälle, kun auton käsijarru on tiukasti kytkettynä. Anna kytkimen tulla hitaasti. Jos kytkin on viallinen, moottori vain jatkaa käyntiä, eikä muutoksia näy. Jos kytkin on kunnossa ja vailla vaurioita, moottorin pitäisi kuitenkin pysähtyä välittömästi kytkimen irrottamisen jälkeen. 

Mikä vahingoittaa kytkintä? 

Kytkimen viat
© Shutterstock / Fusionstudio

Kytkimen vaihtaminen voi johtua useista eri syistä: 

– joissakin ajoneuvoissa kytkin on yksinkertaisesti liian heikosti mitoitettu, mikä johtaa ennenaikaisiin vioittumisiin 

– ajaminen perävaunun kanssa, raskaalla kuormalla tai kaupunkiliikenteessä aiheuttaa erityisen paljon kulumista 

– kuljettajan virheellinen käsittely, erityisesti kytkimen pitkäkestoinen laahaaminen suurilla nopeuseroilla, aiheuttaa nopeaa kulumista 

Mistä huomaat, että irroitinlaakeri on viallinen?

Koko kytkintä ei aina tarvitse vaihtaa. Hyvin usein ongelmia aiheuttavat kytkimen yksittäiset osat. Hyvä esimerkki tästä on, kun irroitinlaakeri pitää ääntä. Tämä johtuu siitä, että irroitinlaakeri on kytkimen tärkeä osa, joka aktiivisesti pysäyttää voimansiirron moottorin ja vaihteiston välillä. Jos irroitinlaakerista kuuluu ääniä, se on merkki alkavasta kulumisesta. Jos reagoit tarpeeksi ajoissa, kun irroitinlaakeri pitää ääntä, voit yleensä välttää erittäin kalliit ja laajat korjaukset.

Kytkimen vaihto
©Shutterstock / Visionsi

Paljonko kytkimen vaihto maksaa? 

Jos vaihto on tarpeen – ajoneuvosta ja kuljettajasta riippuen näin voi olla 50 000 kilometrin jälkeen, kuten myös kytkimen 200 000 km:n jälkeen – siitä aiheutuu yleensä suuria kustannuksia. Kustannuksia on vaikea määrittää yleisesti, kun kytkin on rikki. Tämä johtuu siitä, että kustannukset riippuvat paitsi vahingon laajuudesta myös ajoneuvon yleisestä rakenteesta. Joidenkin ajoneuvomallien ja -valmistajien kytkin on helppo saavuttaa, mutta toisissa ajoneuvoissa tilanne voi olla täysin erilainen. Näin ollen pelkät varaosakustannukset ovat usein vain toissijainen tekijä, kun kyseessä on viallinen kytkin tai jopa vaurioitunut kytkimen yksittäinen osa. Jopa 80 prosenttia tällaisten vahinkojen kokonaishinnasta on sisällytettävä itse ajoneuvoon tehtäviin töihin. Kytkimen tai esimerkiksi laakerin vaihtamiseen tarvitaan korjaamolla usein kolmesta viiteen tuntia. Siksi on usein parempi vaihtoehto vaihtaa koko kytkin suoraan ja välttää näin lisäkorjausten riski. Ajoneuvosta ja korjaamosta riippuen kustannukset ovat yleensä 250-1 500 euroa koko vaihdosta. 

Kytkin
©Shutterstock / JimAK_Photo