Sytytyspuola – korjaus vai vaihto?

0
91
Sytytyspuola
© Shutterstock / Irina55

Jos auto kiihtyy huomattavasti heikommin, moottori ei toimi oikein tai ajoneuvo ei käynnisty, syynä voi olla viallinen sytytyspuola. Vianetsintä tai tarkistaminen on maallikon vaikea tehdä itse. Jos vika löytyy, viallinen osa on vaihdettava. Korjaus ei oikein kannata, koska siihen kuluva aika olisi liian suuri.

Sytytyspuola: vianmääritys

Ensimmäiset merkit tämän osan viasta ovat syttymishäiriöt, ajoneuvon huomattavasti heikompi kiihtyvyys tai jos auto ei käynnisty lainkaan. Joissakin autoissa moottorin merkkivalo syttyy, moottorinohjausjärjestelmä siirtyy hätätilaan ja näyttää virhekoodin. Vian paikantamiseen tarvitaan nykyaikaisia mittalaitteita. Diagnostiikka- ja erikoistestilaitteet antavat tarkan lausunnon siitä, mikä sytytyspuola on viallinen. Tarkastus on yleensä mahdollista tehdä asennettuna tai irrotettuna.

Syyt

© motointegrator.fi / Sytytyspuola MAGNETI MARELLI 060717036012
© motointegrator.fi / Sytytyspuola MAGNETI MARELLI 060717036012

Ajoneuvo altistuu monenlaisille rasituksille ja kuormituksille, joten kulumisen ja vanhenemisen merkkejä ilmenee materiaalin väsymisenä. Muiden osien tavoin sytytyspuola ei ole immuuni vaurioille. Puolan sisällä voi syntyä oikosulku, jonka seurauksena sytytystulpat eivät enää toimi. On myös muita syitä, kuten vikoja ensiö- tai toisiokäämityksessä ja liitännöissä.

Korjataanko vai vaihdetaanko?

Vika sytytyspuolassa voi aiheuttaa syttymishäiriöitä ja vaikuttaa muihin sylintereihin. On suositeltavaa vaihtaa se mahdollisimman pian. Ei ole järkevää jatkaa ajamista viallisella komponentilla; kalliita seurannaisvahinkoja voi syntyä nopeasti. Seitsemänkymmentäluvulla näiden puolien käämitys kuului automekaanikon koulutukseen, mutta nykyään se ei ole enää taloudellisesti kannattavaa. Tämä voi edelleen tulla kyseeseen klassikkoautoa kunnostettaessa, mutta nykyaikaisissa autoissa on täysin elektroninen sytytysjärjestelmä. Viallisen puolan vaihtaminen on nopeampaa, helpompaa ja ennen kaikkea halvempaa. Auton sytytysjärjestelmä on aina suurjännitteinen. Sytytyspuolan saa vaihtaa vain sytytysvirran ollessa sammutettuna, sillä muuten voi aiheutua hengenvaarallisia vammoja. Yksittäiset puolat on mahdollista vaihtaa, mutta sytytystulpat on aina vaihdettava samalla kertaa. On tärkeää varmistaa, että varaosa sopii moottoriin. Jos asennetaan väärää tyyppiä, se voi vaurioittaa elektroniikkaa tai vaikuttaa negatiivisesti moottorin tasaisuuteen.

Sytytyspuolan tarkistaminen

© motointegrator.fi / Sytytyspuola BOSCH 0 986 221 047
© motointegrator.fi / Sytytyspuola BOSCH 0 986 221 047

Tarkista vianetsinnässä ensin, ettei kyseinen komponentti ole mekaanisesti vaurioitunut, joskus kotelossa on hiushalkeamia. Toinen virhelähde voivat olla pistokeliitännät ja sähköjohdot, joissa on hapettumia ja vaurioita. Lisäksi virtalähde on tarkistettava, minkä jälkeen vikamuisti on luettava diagnostiikkalaitteella. Kaikkia puolia ei saa missään tapauksessa vaihtaa epäilyksen perusteella ilman oikeaa mittausta. Samalla on suositeltavaa tarkistaa sytytystulpat ja sytytystulppakaapelit.