Kiilahihna – vaihto oikeaan aikaan

0
66
Kiilahihna
© Shutterstock / Nadezda Murmakova

Mitä tapahtuu, jos kiilahihna katkeaa? 

Ainoastaan ehjä ja oikein kiristetty kiilahihna voi ohjata luotettavasti eri lisäyksiköitä. Jos se on liian löysällä, se aiheuttaa usein ilmastoinnin tai ohjaustehostimen huonon toiminnan. Jos se ei pysty käyttämään laturia kunnolla, akku latautuu huonosti tai epäsäännöllisesti, mikä aiheuttaa käynnistysongelmia erityisesti kylminä vuodenaikoina. Jos se on kulunut tai vaurioitunut, se yleensä rikkoutuu ilman suurempaa varoitusta ajon aikana. Silloin ajamista voi jatkaa vain lyhyen aikaa, koska vesipumppu ei enää saa käyttövoimaa ja moottori ylikuumenee nopeasti. Lisäksi akku joutuu tällaisessa tapauksessa ottamaan hoitaakseen ajoneuvon lukuisten sähköisten kuluttajien virransyötön, mihin se ei pysty pitkään. 

Voitko vaihtaa kiilahihnan itse? 

Seuraavassa artikkelissa kerrotaan, mihin sinun on kiinnitettävä huomiota kiilahihnaa vaihtaessasi. Vaihtovirtalaturi, jäähdytysvesipumppu ja yleensä myös ohjaustehostimen pumppu ja ilmastoinnin kompressori – näitä apulaitteita ohjataan kiilahihnalla. Hihnaa ei pidä vaihtaa vain, jos sen kireys on liian alhainen eikä hihnaa voi kiristää uudelleen. Tarkista kiilahihna säännöllisesti halkeamien, katkeamien, huokoisten kohtien tai muiden vaurioiden varalta, jotka voivat nopeasti aiheuttaa hihnan pettämisen ajon aikana. Vaihda kiilahihna ensimmäisten vaurioiden, voimakkaan vanhenemisen ja kulumisen merkkien ilmaantuessa. 

Mistä tiedän, onko kiilahihna rikki? 

Moottoritilasta kuuluva kova vinkuminen on varma merkki siitä, että kiilahihna on tarkistettava ja tarvittaessa vaihdettava. Kun kumi vanhenee, suuri osa alkuperäisestä pidosta katoaa, joten vanhat kiilahihnat voivat vinkua jopa kesälämpötiloissa. Tarvikekaupassa myytävät suihkeet poistavat ärsyttävän vinkumisen yleensä vain hetkeksi, jos ollenkaan. Vinkuminen palaa nopeasti. On parempi vaihtaa vanha hihna uuteen mahdollisimman pian. 

Kiilahihnan vaihto
© Shutterstock / Alexander Raths

Vinkuminen – miksi? 

Monet kuljettajat ovat jo huomanneet sen – kun lämpötila laskee, kiilahihna alkaa vinkua. Pakkaslämpötilat eivät ainoastaan aiheuta veden jäätymistä tai sormien sinistymistä. Kumi kovettuu alhaisissa lämpötiloissa. Mitä alhaisempi lämpötila on, sitä kovemmaksi kumi muuttuu ja sitä vähemmän kitkaa kiilahihnan ja rullien välillä on. Hihna luistaa ja vinkuu. Alhaiset lämpötilat tehostavat tätä prosessia entisestään. Vinkuva kiilahihna voi ajaa vesipumppua tai laturia riittämättömästi. Moottoria ei enää jäähdytetä kunnolla ja akku ei lataudu riittävästi. Tämän seurauksena auto käynnistyy huonosti ja moottori voi ylikuumentua ajon aikana. Jos ilmastointilaitteen kompressoria pyörittää vinkuva kiilahihna, jäähdytysletku löystyy selvästi, koska jäähdytysnestettä ei enää puristeta riittävästi. 

Kuinka kireällä kiilahihnan on oltava? 

Autosi kiilahihnaa käytetään erilaisten apuyksiköiden, kuten laturin – niin sanotun vaihtovirtageneraattorin – ja vesipumpun käyttämiseen, ja se on myös alttiina suurelle lämpörasitukselle. Jos se on kulunut, syntyy epämiellyttävä vinkuva ääni, ja se kannattaa tarkastuttaa. Kiilahihnaa ei kuitenkaan aina tarvitse vaihtaa, sillä useimmissa tapauksissa se voidaan kiristää helposti uudelleen. Jos kiilahihna ei kuitenkaan ole enää ehjä, eli jos se on rikki, se on ehdottomasti vaihdettava, jotta vältetään lisävahingot, jotka johtuvat esimerkiksi moottorin ylikuumenemisesta. Kiilahihnan kireyden voi helposti tarkistaa itse sormella tai peukalolla. Paina sitä vasten pisimmässä vapaassa kohdassa. Hihnaa ei saisi voida työntää irti enempää kuin 1-2 cm. Silloin kireys on kunnossa. Jos kiilahihna voi siirtyä kauemmas suorasta linjasta, hihna on kiristettävä uudelleen. Jos tämä ei ole mahdollista, kiilahihna on vaihdettava uuteen. 

Kiilahihnan vaihto – paljonko se maksaa?

Kiilahihna autossa
© Shutterstock / Grandpa

Kiilahihnan vaihtaminen varmuuden vuoksi on erittäin suositeltavaa. Valmistajat ilmoittavat, että hihnan käyttöikä on 80 000-100 000 kilometriä. Kiilahihna itsessään on edullinen tuote; esimerkiksi Motointegratorin verkkokaupasta saat laadukkaita kiilahihnoja. Varsinaiset kustannukset aiheutuvat hihnan asentamiseen liittyvästä työstä; korjaamon tuntihinnasta riippuen hinnat vaihtelevat 50-150 euron työstä. 

CONTITECHin kiilahihnat 

Moniurahihna CONTITECH 7PK1920
Moniurahihna CONTITECH 7PK1920

Kiilahihna vastaa monista toiminnoista. Esimerkiksi ajoneuvon sisäisen lämpötilan säätelystä. Tästä huolehtii ilmastointikompressorin käyttövoima. Se myös avustaa kuljettajaa ohjauksessa ohjaustehostimen avulla. Lisäksi kiilahihna vastaa jäähdytysnesteen kierrättämisestä moottorissa, sillä se käyttää vesipumppua. Tämä pieni mutta hieno osa on siis välttämätön ajoneuvon moitteettoman toiminnan kannalta. Tarjoamme sinulle CONTITECHin kiilahihnan. Kiilahihnan paino vaihtelee ajoneuvon mukaan. Tarjoamme kaikkea 0,239 kg:sta 0,463 kg:aan. Lisäksi hihnaa on saatavana myös normipituudella 1090 mm ja sisäpituudella 1060 mm. 

Profiili on tässä tapauksessa A/13. Kiilahihna on saatavana meiltä useisiin eri merkkeihin. Syötä vain autosi rekisterinumero hakukenttään ja löydä sinulle sopiva kiilahihna. Mutta miksi juuri CONTITECH-merkki? ContiTech AG on yksi maailman suurimmista kumi- ja muovituotteiden valmistajista. Continental AG:n tytäryhtiö toimii 112 tuotanto- ja kehityspaikassa 30 maassa. Tuotannossaan yhtiö keskittyy ympäristönsuojeluun, innovatiivisiin kevyisiin tuotteisiin ja luotettavuuteen päivittäisessä toimitusketjussa. 

Tilaa haluamasi CONTITECH-osat ja hyödy valmistajan laadukkaista tuotteista. Odotamme innolla tilaustasi!