Mäntä jumissa – vaara koko moottorille 

0
77
Mäntä jumiutuu
© Shutterstock / APTX4869

Jos moottori pysähtyy yllättäen täydellä kierrosluvulla, syynä voi olla männän jumiutuminen. Epäsuotuisissa olosuhteissa tämä johtaa korjaamattomiin moottorivaurioihin, jotka edellyttävät moottorin täydellistä vaihtoa. Männän jumiutuminen on yksi polttomoottorin vakavimmista vaurioista, ja se johtaa usein moottorin korjaamattomaan tuhoutumiseen. Se tapahtuu, kun yksi männistä ”juuttuu” ympäröivään sylinteriin. Tämä aiheuttaa sen, että nämä kaksi osaa kiinnittyvät pysyvästi ja lujasti toisiinsa, jolloin moottori pysähtyy iskun yhteydessä. 

Miten mäntä jumiutuu?

Polttomoottorissa syntyy paljon lämpöä, joka jakautuu epätasaisesti, koska mäntä ja sylinteri on valmistettu eri materiaaleista, ja jälkimmäinen pystyy johtamaan lämpöä paremmin ulospäin. Tämän seurauksena mäntä laajenee ja kitka lisääntyy, jolloin molemmat osat kuumenevat entisestään. Männän kiinnijuuttumisessa lämpötila on niin korkea, että liikkuvat osat liittyvät toisiinsa kitkahitsaamalla. 

Männän jumiutumisella voi olla erilaisia syitä

Jotta kitka pysyisi alhaisena ja syntyvä lämpö haihtuisi pysyvästi, mäntä on voideltava moottoriöljyllä. Kaksitahtimoottorissa se lisätään polttoaineeseen, kun taas nelitahtimoottoreissa on yleensä erillinen öljypumppu. Useimmissa tapauksissa riittämätön voitelu on syynä männän jumiutumiseen. Se voi johtua siitä, että öljyä on liian vähän tai sitä ei ole lainkaan tai että käytetään väärää voiteluainetta. Myös ylimääräinen öljy on vaarallista. Tällöin kampiakseli iskeytyy öljyyn, jolloin siihen jää paljon ilmakuplia ja se vaahtoaa. Tämä seos voi absorboida paljon vähemmän lämpöä ja heikentää voitelutehoa. 

Toinen syy ovat epäpuhtaudet tai vieraat aineet. Ne johtavat joko suureen kulumiseen tai kerrostumiin tietyissä kohdissa. Näistä kohdista öljykalvo repeää, jolloin riittävä voitelu ei ole enää taattu. Tämän seurauksena ne kuumenevat suhteettoman paljon, ja niistä tulee männän juuttumisen lähtökohta. Kaksitahtimoottorilla myös pitkä alamäki voi olla laukaiseva tekijä. Tällöin moottori pyörii suurella nopeudella, mutta saa voiteluainetta vain tyhjäkäyntinopeuden kautta. Tämä johtaa riittämättömään voiteluun, mikä johtaa taas vaarallisen korkeaan lämpötilaan pitkän ajan kuluessa. Sama vaikutus ilmenee, jos nelitahtimoottorin öljynsyöttö loppuu vian vuoksi. Näin tapahtuu esimerkiksi viallisen öljypumpun tai syöttölinjojen tai venttiilien tukkeutumisen yhteydessä. äntä, männ

Joissakin tapauksissa korjaus on mahdollista 

Mäntä jumissa
© Shutterstock / underworld

Periaatteessa männän jumiutuminen voidaan korjata. Jos sylinterin ontelon halkaisija kasvaa työn vuoksi, on asennettava ylisuuri mäntä. Moottorin suurin vaara ei kuitenkaan ole mäntä vaan kaikki siihen liittyvät liikkuvat osat. Nämä voidaan pysäyttää yhdellä iskulla, jolloin vapautuu erittäin suuri liike-energia. Tämän seurauksena kiertokanki voi murtua tai irrota kokonaan ja tunkeutua kampikammioon. Kampiakseli ja akselin laakeri vääntyvät joskus valtavan voiman vaikutuksesta. Vaurioiden moninaisuuden ja vakavuuden vuoksi tällaista moottoria ei voida enää korjata, vaan se on vaihdettava kokonaan uuteen. Suotuisissa olosuhteissa tarkkaavainen kuljettaja voi tunnistaa ja välttää uhkaavan männänpuristuksen varhaisessa vaiheessa. Usein mäntä jumiutuu, ennen kuin moottoria voidaan liikuttaa kovemmalla voimalla. Kolina tai ”naulaava” ääni voi olla merkki männän luistosta, jolloin männän liikaa pelivaraa sylinterissä. Tämä ääni häviää yleensä, kun moottori lämpenee.