Suodatetut pakokaasut auton katalysaattorin ansiosta

0
46
Auton katalysaattori
© Shutterstock / taro911 Photographer

Mitä sinun tulee tietää katalysaattorista?

1980-luvun puolivälissä kävi ilmeiseksi, että autojen haisevien autojen aika oli päättynyt myös Euroopassa. Katalysaattori otettiin käyttöön bensiinimoottoristen autojen konepellin alla myös Euroopassa. Nykyään emme voi enää kuvitellakaan, millaisille pakokaasujen hajuille altistuimme tieliikenteessä. Lisäksi hyvin harva meistä tietää, miten pakokaasujen puhdistus katalysaattorin avulla oikeastaan toimii. Vaikka autojen pakokaasujen puhdistus tapahtui ensin laajamittaisesti Yhdysvalloissa, katalysaattorin keksi ranskalainen. Eugene Houdry onnistui vähentämään haitalliset pakokaasut minimiin pakoputkeen asennettavan laitteen avulla. Hän patentoi keksintönsä vuonna 1956 ja tuli siten nykyaikaisen autojen pakokaasujen katalysaattorin isäksi. Tätä pakokaasujen puhdistusjärjestelmää ei kuitenkaan käytetty laajalti pitkään aikaan. Yksi syy oli se, että auton katalysaattori toimi kunnolla vain lyijyttömän bensiinin kanssa, eivätkä lyijykertymät tuhonneet sitä. Lyijyä lisättiin silloisiin polttoaineisiin niiden nakutuksenesto-ominaisuuksien lisäämiseksi ja hallitsemattomien palamisprosessien estämiseksi. Vasta 1970-luvulla keksintö muistettiin Yhdysvalloissa, erityisesti Kaliforniassa, jossa autojen pakokaasut olivat aiheuttaneet todellisen savusumuongelman. Lyijyttömän bensiinin käyttöönotto merkitsi myös katalysaattorin voittokulun alkua.

Mikä voi vahingoittaa katalysaattoreita?

Sytytysjärjestelmän ongelmat ovat yleisimpiä katalysaattorivaurioiden syitä. Jos palamatonta polttoainetta pääsee pakojärjestelmään sytytysvirheiden vuoksi, polttoaine voi syttyä katalysaattoriin. Useimmissa tapauksissa tämä tuhoaa katalysaattorin pinnoitteen ja tekee katalysaattorista tehottoman. Joskus tämä menee niin pitkälle, että metalliset katalysaattorit sulavat osittain. Kun katalysaattori vaurioituu tällä tavoin, sitä harvoin huomataan heti. Ajoneuvoissa, joissa on ajoneuvon sisäinen diagnostiikka (OBD), katalysaattorin toimintahäiriö ilmoitetaan merkkivalolla. Jos merkkivalo syttyy, se ei tarkoita, että katalysaattori on jo viallinen. Merkkivaloa ei saa missään tapauksessa jättää huomiotta. On parempi käydä lähimmässä korjaamossa ja selvittää vian syy. Vaikka keltainen moottorin varoitusvalo syttyisi ajon aikana, syy kannattaa selvittää nopeasti, jotta vältytään suuremmilta vaurioilta.

Erityisesti matalammilla ajoneuvoilla voi aina käydä niin, että ajoneuvo osuu puskureihin tai reunakiviin. Jos katalysaattori osuu maahan, se voi vaurioitua. Katalysaattoria ei ole suunniteltu kestämään voimakkaita iskuja. Jos keraaminen katalysaattori osuu kovaa, voit melkein olettaa, että sen sisällä oleva hauras keraaminen runko on vaurioitunut. Jos rungossa näkyy vaurioita, katalysaattori on todennäköisesti vaurioitunut myös sisältä. Keraaminen runko hajoaa ajan mittaan yhä useammaksi palaseksi tärinän ja iskujen aiheuttamien alkuvaurioiden jälkeen. Pahimmassa tapauksessa keraamiset osat voivat tukkia pakokaasun kokonaan. Tästä ilmoitetaan yleensä etukäteen moottorin tehon laskuna ja kolisevina ääninä käynnistettäessä ja kiihdytettäessä. Siksi katalysaattoria on vältettävä kaikin keinoin ajon aikana.

Katalysaattori
© JakubD / Shutterstock

Miten katalysaattoria voidaan huoltaa?

Nykyaikaiset katalysaattorit ovat periaatteessa huoltovapaita. Jos epäpuhtauksien vähentäminen vähenee tai katalysaattori vikaantuu, se saattaa näkyä kojelaudassa Check Engine -valon syttymisenä, mutta sillä ei yleensä ole vaikutusta ajokäyttäytymiseen. Mekaaniset viat, kuten ulkopuolelta tulevat vauriot tai katalysaattorin sisällä olevan keraamisen lohkon hajoaminen ja poikittainen asettuminen, joita ei voi nähdä silmämääräisesti, voivat kuitenkin vaikuttaa pakokaasuvirtaan. Kuljettajan pitäisi havaita tämä moottorin suorituskyvyn heikkenemisenä ja polttoaineen kulutuksen kasvuna. Myös ylikuumenemisvaurioihin, erityisesti turboahtimessa ja moottorissa, on taipumusta. Tällöin on erityisen tärkeää käydä välittömästi korjaamolla vaurioiden minimoimiseksi.