Erikoistarjous - pakettiauto

Ilmansuodattimet

(löytyi 5352 tulosta)

Ilmansuodattimet puhdistavat imuilman ja ohjaavat sen moottoriin ja palotilaan. Happea tarvitaan kemiallisessa palamisprosessissa, jotta eksoterminen redox-reaktio voi syntyä. Tässä reaktiossa polttoaine reagoi hapen kanssa ja johtaa palamiseen sytytystulppien kipinän avulla.

10% alennusta MP-vaatteista ADRENALINE

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ilmansuodattimet.

Kaikki valmistajat

Mihin ilmansuodattimia käytetään?

Syötettävän hapen tai polttoaineen määrä riippuu muun muassa palotilan koosta (ns. tilavuudesta). Moottori vetää 200-500 m³ tunnissa, riippuen sen tilavuuden koosta. Tämä ilma on puhdistettava ilmansuodattimella. Se, missä määrin tämä ilma on lika- ja pölyhiukkasten saastuttamaa, voi kuitenkin vaihdella suuresti ja riippuu useista tekijöistä:

  • vuodenajasta
  • säästä
  • ympäristöstä
  • tienpinnan kunnosta

Lisäksi ilmansuodatinta tarvitaan paljon enemmän, erityisesti kaupunkien keskustoissa. Täällä ilma on paljon saastuneempaa kuin maaseudulla. Ilmansuodattimet varmistavat, että imuilma suodattuu luotettavasti. Jos näin ei tapahdu, esimerkiksi jos ilmansuodatin on viallinen, moottorissa voi esiintyä epäpuhtauksia, jotka johtavat mekaanisten osien nopeaan kulumiseen. Tietyissä olosuhteissa ilmanottokanavassa sijaitsevat osat, ilman massavirtausanturi tai turboahdin voivat vaurioitua.

Ilmansuodattimet ovat polttomoottorin olennaisia osia. Täydellinen moottorin ilmansuodatin kaikkine elementteineen on erittäin tärkeässä asemassa. Ihanteellinen palamisprosessi on mahdollista vain, jos ilma puhdistetaan asianmukaisesti. Ilman puhdistaminen ei kuitenkaan ole ilmansuodattimen ainoa tehtävä. Muita tehtäviä ovat:

  • se suojaa muita moottorin osia, kuten turboahdinta, hiukkasten aiheuttamalta likaantumiselta
  • parantaa ilmavirtaa optimaalisen palamisen varmistamiseksi
  • vaimentaa imuääniä
  • suodattaa moottorin imuilmaa

Missä ilmansuodatin sijaitsee autossa?

Ajoneuvon ilmansuodatin asennetaan pääsääntöisesti aina niin sanottuun ilmansuodatinkoteloon. Tämän ilmansuodatinkotelon tehtävänä on pitää karkeimmat hiukkaset poissa ilmansuodattimesta. Samalla se kuitenkin suojaa myös roiskevedeltä. Toisin kuin vanhemmissa ajoneuvoissa, ilmansuodatinkotelo sijaitsee nykyään aivan moottorin vieressä tai se on naamioitu moottorin kanneksi. Vanhemmissa malleissa ilmansuodatin sijaitsi kuitenkin pyöreässä ilmansuodatinkotelossa. Tämän lisäksi siinä oli myös kaasutin. Tämä on jo kuitenkin menneisyyttä, ja tämä ilmansuodattimen paikka sijaitsee vain suhteellisen vanhoissa malleissa.

Onko jokaisessa autossa ilmansuodatin?

Jokaisessa autossa on ilmansuodatin. Ilmansuodattimien valmistajat suosittelevat, että ne vaihdetaan kerran vuodessa. Moottorin ajokilometreillä ei ole merkitystä. Voit teettää tämän joko paikallisella korjaamolla tai tehdä sen itse. Jos olet kokeneempi ja tiedät hieman autoista, voit yleensä vaihtaa ilmansuodattimen itse. Tarvitset vain ristipääruuvimeisselin ja imurin.

Ilmansuodattimien tyypit

Autoihin asennettavia vakioilmansuodattimia on vain kahdenlaisia. Selluloosakuituiset (paperiset) ilmansuodattimet ovat yleisimmin käytettyjä. Ne voidaan valmistaa suhteellisen edullisesti, ja niitä on myös helppo käsitellä asennettaessa tai vaihdettaessa. Hyvämaineiset valmistajat kyllästävät paperin edelleen osittain. Näin estetään ilmansuodattimen syttyminen tuleen. Toisena tyyppinä markkinoilla on myös öljyllä kyllästettyjä pysyviä ilmansuodattimia tai niin sanottuja pitkäaikaisia suodattimia. Useimmiten ne on kuitenkin valmistettu puuvillasta ja ovat siksi huomattavasti kalliimpia. Niiden etuna on kuitenkin se, että ne voivat saavuttaa jopa 100 000 kilometrin ajomäärän ennen kuin ne on vaihdettava.

Viallisen ilmansuodattimen vaihtaminen

Yleensä autonvalmistaja ilmoittaa, kuinka usein ilmansuodatin on vaihdettava. On kuitenkin olemassa myös ilmansuodattimia, joihin ulkoiset olosuhteet vaikuttavat erityisen paljon, esimerkiksi suurkaupungissa. Myös sää vaikuttaa suuresti ilmansuodattimeen. Jotkut valmistajat suosittelevat ilmansuodattimen vaihtamista kerran vuodessa juuri siksi, että se on suhteellisen helppo vaihtaa. Sinun tarvitsee vain avata ilmansuodatinkotelo, irrottaa vanha ilmansuodatin ja asettaa varovasti uusi Motointegratorin suodatin paikalleen.

Suosituimmat ilmansuodatinvalmistajat

Kuten monien muidenkin varaosien kohdalla, myös ilmansuodattimilla on joitakin tunnettuja ja suosittuja valmistajia. Nämä ovat seuraavat:

  • Mann-suodatin
  • Mahle
  • Hengst
  • Herth & Buss
  • Bosch
  • Knecht suodatin
  • Corteco

Tilaa ilmansuodattimet verkossa Motointegratorilta

Jos etsit uutta ilmansuodatinta, löydät sen täältä. Motointegratorista löydät autoosi sopivan ilmansuodattimen yksinkertaisella haulla. Takaamme salamannopean toimituksen ja tarvittaessa ilmaisen palautuksen. Valitse ilmansuodatin viidestä miljoonasta varaosasta ja tarvikkeesta ja hyödy edullisista tuotteista lähes kaikkiin automerkkeihin.

Parhaat tuotteet kategoriasta Ilmansuodattimet

Sijoituskriteerit

Toimintaperiaate

Raikasta ilmaa imetään moottorista imukanavan kautta. Imuputki asennetaan siten, että ilma voidaan mahdollisuuksien mukaan imeä ulkopuolelta. Tämän jälkeen ilma virtaa ilmansuodatinkotelon läpi ja tulee imusarjaan. Siellä ilma virtaa ilmamassamittarin läpi ja pääsee palotilaan kaasuläpän kautta.

Mitä eroa on vakio- ja urheiluilmansuodattimilla?

Vakioilmansuodattimet ovat useimmiten paperisuodattimia, harvoin myös tekstiilisuodattimia. Huokoset ovat hyvin pieniä. Tämä tarkoittaa, että useimmat hiukkaset suodatetaan pois imuilmasta. Suodatin toimii kuitenkin myös vastuksen tavoin, joten ilma virtaa sisään pienemmällä tilavuudella. Urheiluilmansuodattimet on suunniteltu estämään tämä ongelma. Niissä on suuremmat huokoset ja ilma virtaa moottoriin paljon paremmin. Mutta: vastapainoksi moottoriin pääsee myös suurempia hiukkasia. Lika voi kerääntyä ilmamassavirta-anturiin. Monet moottorit ovat turboahdettuja ja tässäkin tapauksessa suuremmat likapartikkelit törmäävät juoksupyöriin, jotka pyörivät jopa 100 000 kierrosta minuutissa. Johtopäätös: mitä suuremmat huokoset ilmansuodattimessa ovat, sitä suuremmat ovat tunkeutuvat likahiukkaset. Tämän seurauksena tiettyjen komponenttien, kuten ilmamassan virtaustunnistimien tai ahtimien, kuluminen on suurempaa ja nopeampaa.

Miksi ja miten öljytä ilmansuodatin?

Tästä syystä urheilusuodattimiin ruiskutetaan myös öljyä. Tämä auttaa, mutta paljon öljyä joutuu imuilmaan sumuna, joka taas voi aiheuttaa ilmamassamittarin johtojen ja muiden komponenttien jumiutumista. Lisäksi öljytty urheiluilmansuodatin tietysti kumittuu ajan myötä, jonka seurauksena myös ilman läpivienti heikkenee. Ei ole mahdollista antaa yleistä vastausta siihen, milloin urheiluilmansuodatin on öljyttävä uudelleen, koska likaantuminen riippuu ulkoisista vaikutuksista.

Korkeissa ilman lämpötiloissa kyky imeä vettä eli kosteutta kasvaa. Kosteus puolestaan sitoo likapartikkeleita. Kylmä ilma taas ei juurikaan pysty imemään likapartikkeleita, koska se ei myöskään pysty imemään vettä. Tässä olisi siis jo täysin erilaiset olosuhteet. Tähän lisätään vielä käyttö esim. vilkkaasti liikennöidyillä teillä, sorateillä jne. Tällaisen urheiluilmansuodattimen omistajien tulisi aina lukea valmistajan käyttöohjeet. Niissä kerrotaan myös, miten ilmansuodatin voidellaan.

Mihin avoimissa ilmansuodattimissa kannattaa kiinnittää huomiota?

Ilman lämpötilalla on merkitystä myös muilla tavoin. Mitä lämpimämpi ilma on, sitä enemmän ilman tiheys pienenee. Tämä tarkoittaa, että lämmin ilma sisältää myös vähemmän happea, kaasua, joka on ratkaisevan tärkeää optimaalisen palamisen kannalta. Niinpä ilmanottoaukko valitaan siten, että ilma imetään mahdollisuuksien mukaan moottoritilan ulkopuolelta. Avoimien urheiluilmansuodattimien on siis imettävä hyvin lämmintä ilmaa moottoritilasta. Alemmalla ja keskinopeusalueella vaikutus tasoittuu.

Vasta täydellä kuormituksella voidaan odottaa merkittävää parannusta suorituskykyyn. Tästä syystä urheiluilmansuodattimiin tarjotaan kylmän ilman imuputkia, joita on saatavana myös suljettuina. Tässäkin on kuitenkin otettava huomioon toinen ongelma. Ilma imetään sisään aaltomaisesti. Jos imuputken pituus ei ole optimaalinen, tällaisen ilman aallon "korkeus" ei myöskään saavuta palotilaa optimaalisesti, mikä tarkoittaa pienempää tehoa. Tästä syystä imuputket on laskettava viritystoimenpiteitä varten, ja on määriteltävä ensisijainen optimointialue.

Milloin ilmansuodatin on vaihdettava? Kilometrien määrän tai vuodenaikojen/sään mukaan?

Vakioilmansuodattimen kanssa tehdään myös kompromissi. Pienemmät huokoset merkitsevät vähemmän likapartikkeleita, mikä merkitsisi suurempaa kulumista yksittäisissä komponenteissa. Toisaalta likaisen ilmansuodattimen säännöllinen puhdistaminen tai vaihtaminen säännöllisin väliajoin on tärkeää. Pienempien huokosten vuoksi vakiosuodatin tietenkin likaantuu nopeammin. Määräaika riippuu kuitenkin myös yksittäisistä olosuhteista.

Uutta paperisuodatinta tulisi pitää aurinkoa vasten ja antaa valon kulkea sen läpi hajanaisesti. Kun likaantumisaste kasvaa, suodatin muuttuu läpäisemättömäksi ja se on vaihdettava. Ajotyylistäsi riippuen suodatin olisi siis vaihdettava tarkistuksen jälkeen. Tai vaihtoehtoisesti, jos ajokilometrejä on vähän, tietyn ajan kuluttua tai tietyn kilometrimäärän jälkeen. Ajoneuvojen valmistajat määrittelevät kummankin erikseen.

Ovatko ilmansuodattimet järkeviä ja hyödyllisiä allergikoille?

Tämä kysymys esitetään yhä uudelleen. Siihen voidaan kuitenkin vastata selvällä ei, koska moottorin imusäleikön kautta tulevaa ilmaa ei suodateta täällä matkustamoon. Tästä vastaa matkustamon raitisilmasuodatin. Raitisilmasuodatin puolestaan olisi yleensä vaihdettava säännöllisesti. Tämä johtuu siitä, että matkustamon raitisilmasuodatin ei ainoastaan suodata likaisia hiukkasia, kuten itiöitä ja siitepölyä. Monet näistä suodattimista on varustettu aktiivihiilellä, jolla on paljon kauaskantoisemmat suodatusominaisuudet. Myös ilmastointijärjestelmän jäähdytetty ilma johdetaan ajoneuvon sisätiloihin suodattimen kautta. Kun ilmaa jäähdytetään täällä, siitä on poistettava kondenssia, joka myös kerääntyy suodattimeen. Sieni-itiöt ja bakteerit voivat tällöin muodostua tänne. Siksi on tärkeää vaihtaa myös tämä suodatin säännöllisesti.