- Pusty






Ilmansuodattimet
(löytyi 5352 tulosta)
Ilmansuodattimet puhdistavat imuilman ja ohjaavat sen moottoriin ja palotilaan. Happea tarvitaan kemiallisessa palamisprosessissa, jotta eksoterminen redox-reaktio voi syntyä. Tässä reaktiossa polttoaine reagoi hapen kanssa ja johtaa palamiseen sytytystulppien kipinän avulla.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ilmansuodattimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
Mihin ilmansuodattimia käytetään?
Syötettävän hapen tai polttoaineen määrä riippuu muun muassa palotilan koosta (ns. tilavuudesta). Moottori vetää 200-500 m³ tunnissa, riippuen sen tilavuuden koosta. Tämä ilma on puhdistettava ilmansuodattimella. Se, missä määrin tämä ilma on lika- ja pölyhiukkasten saastuttamaa, voi kuitenkin vaihdella suuresti ja riippuu useista tekijöistä:
- vuodenajasta
- säästä
- ympäristöstä
- tienpinnan kunnosta
Lisäksi ilmansuodatinta tarvitaan paljon enemmän, erityisesti kaupunkien keskustoissa. Täällä ilma on paljon saastuneempaa kuin maaseudulla. Ilmansuodattimet varmistavat, että imuilma suodattuu luotettavasti. Jos näin ei tapahdu, esimerkiksi jos ilmansuodatin on viallinen, moottorissa voi esiintyä epäpuhtauksia, jotka johtavat mekaanisten osien nopeaan kulumiseen. Tietyissä olosuhteissa ilmanottokanavassa sijaitsevat osat, ilman massavirtausanturi tai turboahdin voivat vaurioitua.
Ilmansuodattimet ovat polttomoottorin olennaisia osia. Täydellinen moottorin ilmansuodatin kaikkine elementteineen on erittäin tärkeässä asemassa. Ihanteellinen palamisprosessi on mahdollista vain, jos ilma puhdistetaan asianmukaisesti. Ilman puhdistaminen ei kuitenkaan ole ilmansuodattimen ainoa tehtävä. Muita tehtäviä ovat:
- se suojaa muita moottorin osia, kuten turboahdinta, hiukkasten aiheuttamalta likaantumiselta
- parantaa ilmavirtaa optimaalisen palamisen varmistamiseksi
- vaimentaa imuääniä
- suodattaa moottorin imuilmaa
Missä ilmansuodatin sijaitsee autossa?
Ajoneuvon ilmansuodatin asennetaan pääsääntöisesti aina niin sanottuun ilmansuodatinkoteloon. Tämän ilmansuodatinkotelon tehtävänä on pitää karkeimmat hiukkaset poissa ilmansuodattimesta. Samalla se kuitenkin suojaa myös roiskevedeltä. Toisin kuin vanhemmissa ajoneuvoissa, ilmansuodatinkotelo sijaitsee nykyään aivan moottorin vieressä tai se on naamioitu moottorin kanneksi. Vanhemmissa malleissa ilmansuodatin sijaitsi kuitenkin pyöreässä ilmansuodatinkotelossa. Tämän lisäksi siinä oli myös kaasutin. Tämä on jo kuitenkin menneisyyttä, ja tämä ilmansuodattimen paikka sijaitsee vain suhteellisen vanhoissa malleissa.
Onko jokaisessa autossa ilmansuodatin?
Jokaisessa autossa on ilmansuodatin. Ilmansuodattimien valmistajat suosittelevat, että ne vaihdetaan kerran vuodessa. Moottorin ajokilometreillä ei ole merkitystä. Voit teettää tämän joko paikallisella korjaamolla tai tehdä sen itse. Jos olet kokeneempi ja tiedät hieman autoista, voit yleensä vaihtaa ilmansuodattimen itse. Tarvitset vain ristipääruuvimeisselin ja imurin.
Ilmansuodattimien tyypit
Autoihin asennettavia vakioilmansuodattimia on vain kahdenlaisia. Selluloosakuituiset (paperiset) ilmansuodattimet ovat yleisimmin käytettyjä. Ne voidaan valmistaa suhteellisen edullisesti, ja niitä on myös helppo käsitellä asennettaessa tai vaihdettaessa. Hyvämaineiset valmistajat kyllästävät paperin edelleen osittain. Näin estetään ilmansuodattimen syttyminen tuleen. Toisena tyyppinä markkinoilla on myös öljyllä kyllästettyjä pysyviä ilmansuodattimia tai niin sanottuja pitkäaikaisia suodattimia. Useimmiten ne on kuitenkin valmistettu puuvillasta ja ovat siksi huomattavasti kalliimpia. Niiden etuna on kuitenkin se, että ne voivat saavuttaa jopa 100 000 kilometrin ajomäärän ennen kuin ne on vaihdettava.
Viallisen ilmansuodattimen vaihtaminen
Yleensä autonvalmistaja ilmoittaa, kuinka usein ilmansuodatin on vaihdettava. On kuitenkin olemassa myös ilmansuodattimia, joihin ulkoiset olosuhteet vaikuttavat erityisen paljon, esimerkiksi suurkaupungissa. Myös sää vaikuttaa suuresti ilmansuodattimeen. Jotkut valmistajat suosittelevat ilmansuodattimen vaihtamista kerran vuodessa juuri siksi, että se on suhteellisen helppo vaihtaa. Sinun tarvitsee vain avata ilmansuodatinkotelo, irrottaa vanha ilmansuodatin ja asettaa varovasti uusi Motointegratorin suodatin paikalleen.
Suosituimmat ilmansuodatinvalmistajat
Kuten monien muidenkin varaosien kohdalla, myös ilmansuodattimilla on joitakin tunnettuja ja suosittuja valmistajia. Nämä ovat seuraavat:
- Mann-suodatin
- Mahle
- Hengst
- Herth & Buss
- Bosch
- Knecht suodatin
- Corteco
Tilaa ilmansuodattimet verkossa Motointegratorilta
Jos etsit uutta ilmansuodatinta, löydät sen täältä. Motointegratorista löydät autoosi sopivan ilmansuodattimen yksinkertaisella haulla. Takaamme salamannopean toimituksen ja tarvittaessa ilmaisen palautuksen. Valitse ilmansuodatin viidestä miljoonasta varaosasta ja tarvikkeesta ja hyödy edullisista tuotteista lähes kaikkiin automerkkeihin.
Parhaat tuotteet kategoriasta Ilmansuodattimet
Toimintaperiaate
Mitä eroa on vakio- ja urheiluilmansuodattimilla?
Miksi ja miten öljytä ilmansuodatin?
Korkeissa ilman lämpötiloissa kyky imeä vettä eli kosteutta kasvaa. Kosteus puolestaan sitoo likapartikkeleita. Kylmä ilma taas ei juurikaan pysty imemään likapartikkeleita, koska se ei myöskään pysty imemään vettä. Tässä olisi siis jo täysin erilaiset olosuhteet. Tähän lisätään vielä käyttö esim. vilkkaasti liikennöidyillä teillä, sorateillä jne. Tällaisen urheiluilmansuodattimen omistajien tulisi aina lukea valmistajan käyttöohjeet. Niissä kerrotaan myös, miten ilmansuodatin voidellaan.
Mihin avoimissa ilmansuodattimissa kannattaa kiinnittää huomiota?
Vasta täydellä kuormituksella voidaan odottaa merkittävää parannusta suorituskykyyn. Tästä syystä urheiluilmansuodattimiin tarjotaan kylmän ilman imuputkia, joita on saatavana myös suljettuina. Tässäkin on kuitenkin otettava huomioon toinen ongelma. Ilma imetään sisään aaltomaisesti. Jos imuputken pituus ei ole optimaalinen, tällaisen ilman aallon "korkeus" ei myöskään saavuta palotilaa optimaalisesti, mikä tarkoittaa pienempää tehoa. Tästä syystä imuputket on laskettava viritystoimenpiteitä varten, ja on määriteltävä ensisijainen optimointialue.
Milloin ilmansuodatin on vaihdettava? Kilometrien määrän tai vuodenaikojen/sään mukaan?
Uutta paperisuodatinta tulisi pitää aurinkoa vasten ja antaa valon kulkea sen läpi hajanaisesti. Kun likaantumisaste kasvaa, suodatin muuttuu läpäisemättömäksi ja se on vaihdettava. Ajotyylistäsi riippuen suodatin olisi siis vaihdettava tarkistuksen jälkeen. Tai vaihtoehtoisesti, jos ajokilometrejä on vähän, tietyn ajan kuluttua tai tietyn kilometrimäärän jälkeen. Ajoneuvojen valmistajat määrittelevät kummankin erikseen.