Moottorin merkkivalo syttyy – yleisimmät syyt

0
2387
Moottorin merkkivalo
© GettyImages / vchal

Moottorin merkkivalo on asennettu useimpiin autoihin 1990-luvun lopulta lähtien. Kun se syttyy, se osoittaa, että ajoneuvon sisäinen diagnostiikka on havainnut virheen. Valotyypistä riippuen jopa asiaan perehtymätön voi tehdä tiettyjä johtopäätöksiä vian tyypistä. Lopullisen diagnoosin tekee ammattilainen, jotta vika voidaan korjata oikein. 

Mikä on moottorin merkkivalo?

Moottorin merkkivalo on moottorilohkon muotoinen, ja se on yksi keltaisista tai oransseista varoitusvaloista. Jos se syttyy, voit ajaa itse korjaamolle edellyttäen, että autosi voidaan käynnistää ja että et huomaa ajon aikana mitään epätavallista. Ongelma on kuitenkin hoidettava pian. Yleensä kyseessä ei ole vakava vika, mutta moottorivaurioita ei voida sulkea pois. 

Jokainen kuski on nähnyt moottorin merkkivalon: se syttyy heti, kun moottorin sytytysvirta kytketään päälle. Tämä syttyminen on ajoneuvon valvontatoiminto. Jos moottorin merkkivalo ei syty, kun sytytysvirta kytketään päälle, se on viallinen ja se on vaihdettava. Käynnistyksen jälkeen merkkivalon pitäisi sammua itsestään. Jos näin ei tapahdu, kyseessä on vika. 

Vian tyyppi on määritettävä diagnostiikkalaitteella. Mahdollisuuksia on monia, sillä moottorin tarkastusvalo liittyy eri toimintoihin. Luettu virhe voidaan myös poistaa autosi vikamuistista diagnostiikkalaitteen avulla.   

Muiden kuin ammattilaisten on suositeltavaa jättää diagnoosi asiantuntijan tehtäväksi. Vikamuistissa olevat tiedot ovat lyhyitä ja vaativat ammattimaisen tulkinnan. Jos sinulla on vain vähän tietoa voimansiirron tekniikasta, et voi tehdä virheilmoitukselle mitään – varsinkaan, kun pelkkä virhe ei kerro, miten se voidaan korjata. 

Kun virhe on korjattu, moottorin merkkivalon pitäisi lakata palamasta. Jos näin ei tapahdu, on suositeltavaa käydä korjaamolla uudelleen tarkistamassa, onko ongelma lopullisesti ratkaistu ja onko virhe poistettu ajoneuvon muistista. 

Joissakin tapauksissa moottorin merkkivalo voi vilkkua nopeasti sen sijaan, että se palaisi jatkuvasti. Tällöin kyseessä on vakava ongelma, kuten virheellinen sytytys tai sytytyskatko. Tällainen vika voi aiheuttaa moottorille seurauksellisia vaurioita. Ammattilaisen on korjattava vika välittömästi. 

Itsediagnostiikkajärjestelmä

Check Engine -valo on kaikissa nykyaikaisissa autoissa. Tämä järjestelmä, joka koostuu lukuisista antureista, valvoo jatkuvasti voimansiirron toimintaa ja lähettää tietoja keskustietokoneelle. Tästä poikkeaminen on syy siihen, miksi Check Engine -valo ilmestyy kojelautaan. Tällä tavoin lainsäätäjä varmistaa yhtäältä turvallisuutemme ja toisaalta ympäristönsuojelun. Mahdolliset viat voivat olla syynä siihen, että ajoneuvo ei käyttäydy kunnolla tiellä, mutta ne voivat myös lisätä polttoaineen kulutusta tai päästää enemmän epäpuhtauksia ilmakehään. 

Kun otetaan huomioon, että moottorin tarkastusvalo on kaikissa autoissa (lukuun ottamatta hyvin vanhoja ajoneuvoja), kannattaa käytettyä autoa ostaessa tarkistaa, onko valo edes päällä. Kun avain on käännetty ensimmäiseen asentoon, kaikkien valojen pitäisi syttyä mittaristossa (joidenkin valojen pitäisi syttyä hetkeksi, joidenkin valojen pitäisi syttyä, kunnes moottori käynnistyy). Valon puuttumisen pitäisi herättää huolta. Sitten meidän pitäisi peruuttaa osto – valon puuttuminen voi tarkoittaa, että auton edellinen omistaja (tai hänen mekaanikkonsa), joka ei pystynyt korjaamaan vikaa, yksinkertaisesti irrotti sen. Se on myös merkki siitä, että auto on ollut osallisena vakavassa törmäyksessä eikä sen kaikkia seurauksia ole korjattu. 

Moottorin merkkivalo palaa – mitä tehdä?

Moottorin merkkivalo syttyy
© GettyImages / Yaraslau Mikheyeu

Moottorin merkkivalon syttyminen ei välttämättä tarkoita vakavaa toimintahäiriötä. Jos kyseessä on väliaikainen tai kertaluonteinen vika, jonka anturit havaitsevat, moottorin tarkastusvalo sammuu todennäköisesti jonkin ajan kuluttua. Jos olet tien päällä, kannattaa pysähtyä parkkipaikalle, sammuttaa moottori ja käynnistää se uudelleen. Jos kyseessä on vähäinen vika, merkkivalon ei pitäisi syttyä uudelleen. 

Jos tilanne kuitenkin toistuu (valo palaa jonkin aikaa ja sammuu taas jonkin ajan kuluttua tai moottorin käynnistämisen jälkeen), on parempi käydä huoltopisteessä ja tarkistaa tällaisen tilan syy. 

Muita syitä moottorin merkkivalon tilapäiseen syttymiseen voivat olla: yksittäinen virhetuli, sähköjärjestelmän riittämätön jännite käynnistyksen aikana, likaiset koskettimet, kosteuden pääsy järjestelmään ja anturin virheelliset lukemat. 

Jos valo palaa pitkään eikä sammu, vaikka moottori käynnistetään uudelleen, ota yhteyttä mekaanikkoon. Ei ole suositeltavaa ajaa pitkiä aikoja valon ollessa päällä. Vaikka et tuntisi mitään eroa ja moottori toimisi normaalisti, se kehittää täyttä tehoaan. Saattaa käydä ilmi, että poltto on lisääntynyt tai epäpuhtauspäästöt ovat suuremmat. Jos jätät varoitusmerkit huomiotta, saatat joutua vakavampaan vikaan, jonka korjaaminen maksaa paljon enemmän. 

Mahdolliset toimintahäiriöt, jotka aiheuttavat valon syttymisen

Lambda-anturin toimintahäiriö, jonkin sytytyspuolan vaurio, ruiskutusjärjestelmän toimintahäiriö, hiukkassuodattimen tai katalysaattorin vaurio – nämä ovat vain muutamia tyypillisiä toimintahäiriöitä, joista moottorin merkkivalo ilmoittaa. Näiden vikojen vaikutukset voivat olla hyvin erilaisia – polttoaineen korkeammasta kulutuksesta pakokaasujen väärään koostumukseen, heikentyneeseen suorituskykyyn ja moottorin toimintahäiriöihin. 

Yleinen syy on myös kaasujärjestelmän virheellinen asennus. Tällöin voi riittää, että asennusta säädetään uudelleen, mutta joskus on tarpeen vaihtaa väärin käytetyt osat. 

Useat mahdolliset moottorin merkkivaloon liittyvät viat on diagnosoitava mekaanikolla, jolla on asianmukaiset laitteet. Kun laite on kytketty, on mahdollista määrittää paitsi itse vian sijainti myös tarkka vika. 

Vaikka mekaanikko voi poistaa vian hyvin helposti tyhjentämällä tietokoneen muistin, tämä ei ole hyvä ratkaisu. Vaikka moottorin tarkastusvalo ei syttyisikään, se ei tarkoita, että ongelma olisi ratkaistu. Lisäksi jatkuva ajaminen voi hyvin nopeasti johtaa vakaviin moottorivaurioihin, jolloin ajoneuvo on poissa käytöstä pitkäksi aikaa. 

Moottorin merkkivalot
© GettyImages / Ihor Kashurin

Onko moottorin tarkastusvalolla merkitystä ajoneuvon katsastuksen kannalta?

Sytytetty moottorin merkkivalo on syy jättää ajoneuvo tarkastamatta. Moottorin merkkivalo on kytketty moottorin ohjausjärjestelmään. Syttymällä ilmoitetut viat liittyvät ajoneuvon moottoritoimintoihin, joiden on oltava kunnossa, jotta ajoneuvolle voidaan myöntää katsastustarra. 

Esimerkki mahdollisesta viasta, jonka moottorin merkkivalo voi ilmoittaa, on lambda-anturin toimintahäiriö. Tämä voi johtaa saastepäästöjen ja polttoaineen kulutuksen lisääntymiseen, koska ruiskutusseosta ei ole säädetty oikein. Tämä merkitsisi sitä, että ajoneuvo ei täyttäisi tieliikenteeseen osallistumiselle asetettuja vaatimuksia ympäristösyistä. Toisin sanoen tarkastaja ei voi hyväksyä sitä. 

Lambda-anturin lisäksi myös katalysaattorissa voi olla vika. Näin myös ympäristönsuojelu olisi ratkaiseva tekijä siinä, miksi auto ei läpäise testiä. 

Toinen mahdollisuus moottorin tarkastusvalon osoittamaan vikaantuneeseen osaan on ilmavirtausmittari. Jos tässä on ongelma, se voi johtaa moottorin ylikuormittumiseen, koska ruiskutusmäärää ei säädellä. Pitkällä aikavälillä tämä voi tehdä ajoneuvon toimintakyvyttömäksi. Tämä tarkoittaa, että tarkastustarraa ei myönnetä. 

Moottorin palamisprosessin kannalta tärkeitä ovat myös nokka- ja kampiakseli. Palamisprosessi tarkistetaan vikaosien varalta akselissa olevien antureiden avulla. Toimintahäiriö voi aiheuttaa vakavia moottorivaurioita. Tästä syystä katsastuslaitos ei voi hyväksyä kyseistä ajoneuvoa. 

Imu- ja pakosarjat on myös kytketty moottorin ohjausyksikköön ja sen kautta moottorin merkkivaloon. Jos tässä on jokin vika, esimerkiksi vuoto tai vika pörrölamellien säätömekanismissa, siitä ilmoittaa moottorin merkkivalon hehku. Vian tyypistä riippuen voi aiheutua ympäristön pilaantumista tai moottorin ylikuormittumista. Molemmat ovat syy katsauksen hylkäämiseen. 

Lueteltujen esimerkkien perusteella voidaan todeta, että moottorin merkkivalo liittyy moottorin tärkeimpien toimintojen valvontaan. Pitkällä aikavälillä vika, joka aiheuttaa merkkivalon syttymisen, merkitsee vahinkoa ajoneuvolle tai ympäristölle. Tällainen vika on korjattava, jotta auto voidaan hyväksyä tarkastuksessa.