Matkatavaroiden kuljetus

Sytytyspuolat

(löytyi 1638 tulosta)

Sytytyspuolat ovat moottoriajoneuvojen sytytysjärjestelmän välttämätön osa. Niitä käytetään jännitetasojen muuntajina. Akusta tulevan virran jännitetaso ei riitä sytyttämään moottoritilassa olevaa kaasuseosta. Tästä syystä sytytyspuolat nostavat jännitettä. Koska sytytypuolissa on tärkeä tehtävä, viat on havaittava ja korjattava välittömästi. Motointegratorista löydät oikeat varaosat ajoneuvoosi.

Varaosat TRW

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Sytytyspuolat.

Kaikki valmistajat

Miten se toimii: Sytytyskelat ovat muuntajia, joissa on magneettikenttä

Sytytyskelan käämien lukumäärä määrittää tason, jolle jännite voidaan muuntaa. Sytytyskeloilla tapahtuu huomattava muutos. Käynnistinakusta tuleva 12 voltin jännite on muunnettava jopa 40 000 voltiksi (!). Muutos tapahtuu johtamalla virta käynnistysakusta sytytyskelan läpi:

  1. Kelan primäärikäämityksen kautta syntyy magneettikenttä.
  2. Kun virran kulku ensiökäämin läpi keskeytyy, toisiokäämiin syntyy tarvittava korkea jännite.
  3. Toisiokäämi johtaa virtaa edelleen.

Toisiokäämityksen virran johtaminen vaihtelee eri sytytysjärjestelmissä. Joissakin järjestelmissä virta kulkee sytytysvirran jakajalle ja sieltä sytytysjohtimiin, jotka siirtävät sen sytytystulppaan. Muissa järjestelmissä virta kulkee suoraan sytytysvirran jakajalle. Uutta ovat myös sytytyskelat, jotka eivät ole yhteydessä sytytysjohtoihin. Nämä kelat on kytketty suoraan sytytystulppaan.

Erilaiset sytytyskelat

Sytytysvirran jakelijaa ei tarvita esimerkiksi sytytystulppien sytytyskelaa varten. Tämä on asennettu sytytystulppaan. Sytytyskelan nauhat ja lohkokelat asennetaan myös sytytystulppaan. Tilanne on erilainen sytytysjärjestelmissä, joissa on sytytysjakotukki: Tässä yhteydessä sytytyskelat liitetään jakelijaan, joka johtaa virran moottorilohkoon sytytyskaapeleita pitkin. Esimerkkejä tämäntyyppisistä sytytyskeloista ovat jakelusytytyskelat ja kuppisytytyskelat. Jälkimmäiset ovat erityisen yleisiä vanhemmissa ajoneuvoissa.

Vialliset sytytyskelat? Yleiskatsaus syihin ja merkkeihin

Tuhansien volttien jännite. Kolminumeroiset lämpötilat. Kun otetaan huomioon nämä moottoritilan käyttöolosuhteet, ei ole yllättävää, että sytytyskelan vikojen yleisin syy on kuluminen. Vanhemmissa ajoneuvoissa sytytysvirran sammuttamisen unohtaminen voi riittää aiheuttamaan vian. Nykyään näin ei tapahdu juuri koskaan, mutta on toinenkin ongelma: sytytyskelat altistuvat tärinälle, koska ne asennetaan yhä useammin suoraan moottorin sytytystulppien päälle. Nämä värähtelyt lisäävät kulumista.

Ehkäistävissä olevien syiden välttäminen

Nykyaikaisten autojen vikojen itsestään johtuvia syitä ovat vuotavat öljyputket ja moottorinpesut. Öljyputket on tarkistettava säännöllisesti. Moottoria ei saa missään tapauksessa pestä korkeapainepesuaineilla, koska tällöin sytytyskeloihin mahdollisesti tunkeutuvat nesteet vahingoittavat niitä. Oikosulkujen syntyminen on tässä tapauksessa todennäköisempää.

Virheen oireiden tunnistaminen ja nopea reagointi

Vian merkit ovat samanlaisia kuin sytytysjärjestelmän muiden osien merkit. Samoin kuin sytytyskaapeleiden vika, myös vialliset sytytyskelat aiheuttavat moottorin käynnistymisen huonosti tai ei ollenkaan. Moottorin täydellinen vikaantuminen on harvinaista uudemmissa ajoneuvoissa. Sen sijaan on tavallisempaa, että moottori tökkii, koska esimerkiksi yksi useista sytytyskeloista ei toimi.

Viallisilla sytytyskeloilla ajamisen mahdollinen kielteinen ja kallis seuraus on katalysaattorin tuhoutuminen. Kun palamaton bensiini pääsee katalysaattoriin, se vahingoittaa sylinterin seinämiä ja mäntää. Viallisen sytytyskelan vaihtaminen on halvempaa kuin katalysaattorin vaihtaminen. Siksi on epäviisasta jatkaa ajamista viallisella sytytyskelalla.

Sytytyskelan vaihto vaiheittainen yleiskatsaus

Sytytyskelan vaihtomenetelmät ovat yhtä erilaisia kuin sytytyskelatyypitkin. Ensimmäinen vaihe on valita sopiva varaosa tarvittavassa määrässä, ja me Motointegratorilla tarjoamme lukuisia tuotteita verkkosivuillamme. Varmista ennen varaosien ostamista, että vika on todella kelassa eikä esimerkiksi johdoissa tai sytytystulpassa.

Jos järjestelmässä on sytytysvirran jakelija, irrota ensin kaapelit sytytysvirran jakelijasta ja sytytyskelasta. Irrota sitten sytytyskela käynnistysakusta. Uuden kelan asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä.

Järjestelmissä, joissa ei ole sytytysvirran jakelijaa, se on vieläkin helpompaa: tällöin sytytyskela asennetaan jokaiseen sytytystulppaan. Jos sytytyskela on viallinen, on järkevää vaihtaa kaikki sytytyskelat. Tätä varten irrotat vanhat sytytyskelat jokaisesta sytytystulpasta ja kiinnität uudet - valmis.

Premium-valmistajien sytytyskelat

Motointegratorista löydät valtavan valikoiman sytytyskeloja. Varastossa olevat tuotteet toimitetaan sinulle 2-4 päivän kuluessa. Syötä ajoneuvosi tiedot verkkosivustomme hakutoimintojen avulla. Kun kirjoitat hakupalkkiin "sytytyskela", löydät suoraan oikean tuotteen, jolloin säästyt pitkältä etsinnältä. Valikoimastamme löydät muun muassa seuraavat tunnetut tuotemerkit:

  • BORGWARNER
  • BOSCH
  • DELPHI
  • DENSO
  • FEBI BILSTEIN
  • HELLA

Parhaat tuotteet kategoriasta Sytytyspuolat

Sijoituskriteerit

Mitä sytytyspuolia on olemassa ja miten ne toimivat?

Ne jaetaan yhden kipinän, kahden kipinän ja neljän kipinän sytytyspuoliin. Nelikipinäsytytypuolat ovat nelisylinterisissä ja V8-moottoreissa (yksi sytytyspuola per sylinteripankki), kaksikipinäsytytyspuolat moottoreissa, joissa on parillinen määrä sylintereitä (nelisylinteriset, kuusisylinteriset jne.). Yksittäisiä sytytyspuolia on kaikissa moottoreissa, kolmisylinterisistä alkaen.

Yksisytytyspuolassa jännitehäviö mitataan ja välitetään sytytyksen ohjausyksikölle. Muilla sytytyspuolilla tiedot siirretään muun muassa kampiakselin anturista ohjausyksikön lähtövaiheisiin ja sieltä kaksoissytytyskelaa kohti olevien kahden lähtövaiheen kyseiseen lähtövaiheeseen. Nelikipinäsytytyspuolissa on kaksi ensiökäämiä, jotka johtavat jännitteen vastakkaiseen suuntaan estodiodien avulla.

Ovatko sytytyspuolat alttiita ikääntymiskulumiselle?

Siksi sytytyspuolien ylikuumenemisen todennäköisyys kasvaa iän myötä. Tämä puolestaan vaikuttaa sytytyksen ohjausyksikön lähtövaiheeseen tai viallisen sytytysmoduulin muodossa. Myös johdotus heikkenee iän myötä. Koskettimien hapettuminen ja korroosio, rikkinäiset kaapelit tai liian heikko akku ovat silloin syynä riittämättömään jännitteensyöttöön. Tämä voi myös johtaa ylikuormitukseen tai viallisiin lähtövaiheisiin ohjausyksiköissä.

Mekaaniset vauriot johtavat hallitsemattomaan kipinöintiin. Venttiilikannesta sytytystulppakaivoon vuotava moottoriöljy voi aiheuttaa sytytyspuolalle pysyviä vaurioita. Myös kaapelikatkoksia esiintyy. Tähän vaikuttaa ratkaisevasti erityinen lämmönkehitys venttiilikannessa olevassa kaapelikanavassa. Ennen 1990-luvun loppua tätä ei pitkään aikaan otettu huomioon ja kaapeleissa oli PVC-eristys.

Vasta tällä hetkellä alettiin käyttää yhä enemmän silikonieristeitä. Silikonieristeiset kaapelit kestävät jopa 400 asteen lämpötiloja (PVC-eriste kestää vain noin 100 asteen lämpötiloja). Mutta iän myötä silikonieriste myös haurastuu ja rikkoutuu. Oikosulut kaapeleiden välillä ovat nyt mahdollisia. Tämä voi johtaa ohjausyksiköiden, sytytyspuolien ja muiden komponenttien vioittumiseen.

Miksi sytytyspuolaa ei voi korjata?

Rautasydämen ympärillä olevat käämit (ensiö- ja toisiokäämit) on laskettu tarkasti kierrosten lukumäärän ja niiden sijainnin osalta. Näitä käämejä on mahdotonta uusia manuaalisesti eli käsin. On myös mahdotonta poistaa viallisia ulostulovaiheita ja vastuksia kelasta. Lisäksi sytytyskpuolat on täysin suojattu vastaavalla tiivistenesteellä, joka kovettuu eikä sitä voi avata lainkaan aiheuttamatta vahinkoa.

Mitä vaikutuksia liiallisella vastustuksella on?

Liian suuri vastus aiheutuu esimerkiksi moottorin pesun aikana tunkeutuvasta kosteudesta. Tämä kasvattaa vastusta valtavasti ja aiheuttaa kosketusvikoja.

Miten sytytyspuola tarkastetaan?

Vaikka nykyaikaisten ajoneuvojen vikamuistiin on tallennettu lukuisia vikoja, joitakin mittauksia on silti tehtävä yleismittarilla. Vastusmittaukset on tehtävä. Se, kuinka monta ohmia vastusta on oltava, löytyy sytytyslaitteiden valmistajan ja auton valmistajan tiedoista. Lisäksi neljän kipinän sytytyspuolilla on tarkistettava, tukkiutuvatko diodit yhteen suuntaan kerrallaan. Tätä varten napaisuus on vaihdettava jokaisessa mittauskokeessa. Sytytyspuolan mittaaminen on kuitenkin työskentelyä suurella jännitteellä ja kuolemanvaara on suuri. Siksi vain asiantuntijoiden tulisi suorittaa nämä mittaukset.

Miten viallinen sytytyspuola ilmenee?

Sitä ei voida kuvata yhdenmukaisesti. Moottorissa voi olla syttymishäiriöitä tai se voi joutua hätäohjelmaan tärkeiden osien suojaamiseksi. Jos moottori käy epätasaisesti tai karkeasti, on otettava välittömästi yhteys erikoiskorjaamoon.

Voiko olla muita syitä?

Vaurion ei tarvitse tapahtua suoraan sytytyspuolissa. Myös sytytystulpat, sytytyskaapelit ja koskettimet on tarkistettava. Koskettimet tulisi rasvata säännöllisesti sopivalla suihkeella, joka suojaa myös korroosiolta. Tarkista myös sytytyksen ohjausyksiköt ja mahdollisesti anturit, kuten kampiakselin TDC-anturi. On myös tärkeää noudattaa valmistajan sytytystulppia koskevia hyväksyntöjä. Lisäksi jopa jotkin hyväksytyt sytytystulpat voivat aiheuttaa huonoa sytytyskäyttäytymistä, kun ne ovat uusia.