Viallinen pakoputki: ongelmat, seuraukset ja kustannukset

0
127
Auspuff
© Shutterstock / Orlando_Stocker

Voitko vaihtaa pakoputken itse? 

Pakosarjan vaihtaminen korjaamolla ei ole halpaa. Olet nopeasti useita satoja euroja köyhempi, jos teet autosi pakojärjestelmän vaihdon ammattilaisilla. Niinpä herää luonnollisesti kysymys, voitko tehdä sen itse pienellä ammattitaidolla. Ja todellakin, jos tiedät hieman autoista ja tekniikasta, voit vaihtaa pakoputken itse. Tämä on kuitenkin erittäin vaikeaa ilman nostolavaa – on suositeltavaa vuokrata nostolava itsepalvelukorjaamosta. Kun olet irrottanut ruuvit, voit vaihtaa pakoputken äänenvaimentimet ja putket – mahdollisesti myös pakosarjan. Pakosarja on koukutettava auton alla oleviin asianmukaisiin kumeihin – tässä yhteydessä on tärkeää kohdistaa se oikein ennen ruuvaamista. 

Mitä tapahtuu, kun pakoputki on liian äänekäs? 

Ajoneuvoihin, jotka eivät ole aivan uusia, voi syntyä pieniä halkeamia tai reikiä eri osiin, joita ei aluksi huomaa. Kyse voi olla pakosarjasta (jolloin kova ääni tulee yleensä moottoritilasta) tai katalysaattoreista. Korkeilla kierrosluvuilla äänekkään pakokaasun ensimmäinen vianetsintä olisi siis suoritettava auton alla: jos siellä on silmiinpistäviä nokisia kohtia, tässä kohdassa on vuoto ja halkeama on löydetty. Peili riittää usein kohtien paikantamiseen. Kaikkea ei kuitenkaan tietenkään löydy kotona, vaan joissakin asioissa korjaamon on puututtava asiaan. Tämä johtuu siitä, että vaurioituneet osat eivät välttämättä ole näkyvissä, vaan ne voivat sijaita vaikeasti havaittavissa paikoissa, verhoilun alla tai sisällä. 

Mitä tapahtuu, kun pakoputki rikkoutuu? 

Pakokaasut
© Shutterstock / LanaElcova

Kuljettajat eivät saa ajaa eteenpäin viallisella pakoputkella. Ensinnäkin melusaaste lisääntyy, kun pakoputki jyrisee ja pauhaa. Tieliikenteessä on huolehdittava siitä, että ei aiheuta haittaa muille tienkäyttäjille, mikä koskee myös melua. Toinen riski on pakoputken osien repeäminen. Ne sinkoutuvat seuraavaan liikenteeseen, mikä voi johtaa onnettomuuksiin. Jos pakokaasun osat jäävät kiinni maahan, suurempia osia pakojärjestelmästä voi irrota, mikä lisää korjauskustannuksia. Viallisesta pakoputkesta voi tulla tappava vaara. Pahimmassa tapauksessa repeytyneet osat tai reiät voivat aiheuttaa pakokaasujen pääsyn sisätiloihin. Jos nämä ovat pakokaasun hajuttomia osia, eikä vaaraa huomaa ennen kuin on liian myöhäistä, elimistö väsyy ja myrkytys on uhkaava. 

Kuinka paljon korjaus maksaa? 

Katalysaattorin korjauskustannukset ovat 650-1000 euroa. Puhtaiden materiaalikustannusten kulut ovat vähintään 250 euroa. Jos joudut vaihtamaan lambda-anturin, kulut ovat noin 200-250 euroa. Jos haluat vaihtaa takavaimentimen tai päävaimentimen, joudut laskemaan noin 300-500 euron kustannuksiin. Kustannukset riippuvat muun muassa ajoneuvoluokasta tai ajoneuvomallista. Jos esimerkiksi Mercedes E -sarjan takaiskunvaimennin halutaan korjata, kuluja syntyy jopa 1 000 euroa. Jos koko pakoputki vaihdetaan, korjaus maksaa noin 1 500 euroa. VW Golfin tapauksessa korjauskustannukset ovat noin 500-750 euroa. 

Pakosarja
© Shutterstock / Orlando_Stocker

Etsitkö hyviä tarjouksia pakojärjestelmän osista? Silloin Motointegrator-verkkokauppa on oikea paikka sinulle. Täältä löydät takaäänenvaimentimet, katalysaattorit, pakosarjat ja muut varaosat tunnetuilta valmistajilta reiluihin hintoihin. 

 

Lähteet:

http://www.atu.de/

http://www.autobild.de/