INA

INA - Autoelektroniikka asiantuntijoilta

Schaefflerin veljekset perustivat INA-yhtiön vuonna 1946. Ne olivat erikoistuneet pääasiassa autoteollisuuden komponentteihin. Volkswagenin ja Porschen kanssa tehtävän yhteistyön lisäksi ylpeällä yrityksellä on tytäryhtiöitä yli 50 maassa ja 170 paikkakunnalla.

katso lisää >>

Automotive Aftermarket - laadukkaat varaosat

Veljekset onnistuivat vakuuttamaan tuotteillaan, ja jo vuonna 1952 INAn arvostetut kuulalaakerit asennettiin Volkswagenin rakastettuun Beetleen. Yhteistyö tasoitti tietä huipulle. Vuonna 1970 tasainen kasvu jatkui. Moottorinohjauksen kehittäminen ketjujen ja hihnavetoisten voimansiirtojen avulla vakuutti myös Porschen, ja vuodesta 1980 lähtien INA toimitti Porschelle myös sen ajoneuvojen alkuperäisvarusteita. Schaeffler Automotive Aftermarket -osastonsa avulla yritys varmistaa henkilöautojen, kevyiden hyötyajoneuvojen sekä kuorma-autojen ja traktoreiden sujuvan varaosien vaihdon ja nopeat korjaukset.

INA - Ammattitaito ja globaali kestävyys 

Kasvu vei yritystä eteenpäin, mutta huipulla pysyminen ei ole helppoa. Schaeffler-konsernille tämä ei ole ongelma, sillä yritys ei pidä menestystään omana tietonaan, vaan Schaeffler lahjoittaa vuosittain paljon rahaa uuden teknologian tutkimukseen ja useille avustusjärjestöille. Tällaisia ovat esimerkiksi Nürnberg Tafel, Punainen Risti, Baijerin katastrofivalvonta tai Safe Hand ja Mobility for Heroes -aloite.

Schaefflerin tutkimusryhmä on edistynyt esimerkillisesti ja onnistunut valmistamaan erityyppisiä vaihteita yhdellä koneella sekakäytössä. Tämän saavuttamiseksi järjestelmä on suunniteltu niin, että henkilökunnan käyttö on tehokkaampaa ja työkappaleen kuljettajat ovat nopeampia komponenttien uudelleenjakelussa kaikilla työskentelytasoilla. Schaeffler on kehittänyt ASTRAIOS-järjestelmän jatkuvia laatutarkastuksia varten. 15 tonnia ja 3,5 metrin ulkohalkaisija eivät ole ongelma. Tämän realistisen voima- ja momenttisimulaation avulla ASTRAIOS tuottaa tärkeitä arvoja, joita tarvitaan laakeriratkaisujen ja optimoinnin sekä simulointi- ja laskentamallien kehittämiseksi. Schaefflerin kehitys on tuottanut tulosta vuodesta 2011 lähtien ja johtaa jatkuvaan innovatiiviseen parantamiseen.

INAn moottorinohjaus - koordinoitu tehokkuus 

Kaikkia moottorin kaasunvaihdon ohjaukseen osallistuvia komponentteja kutsutaan yhdessä moottorin ohjaukseksi. Tällä tarkoitetaan sekä pakokaasujen poiston että tuorekaasujen sisäänvirtauksen ohjausta moottoriin. 

  • Moottorin ohjausjärjestelmän toiminta

Jotta moottori toimisi tehokkaasti, turvallisesti ja vähäpäästöisesti, se on riippuvainen koordinoidusta ja kehittyneestä kaasujen vaihdosta. Venttiilit hoitavat moottorissa juuri tämän tehtävän ja varmistavat, että pakokaasut poistuvat mahdollisimman nopeasti ja uudet kaasut pääsevät sylinteriin mahdollisimman tehokkaasti.

Moottorin ohjausyksikkö vastaa venttiilien avaamisesta ja sulkemisesta juuri oikeaan aikaan. Näin varmistetaan, että haluttu suoritus tapahtuu haluttuna ajankohtana. Samalla polttoaineen kulutus ja päästöt on pidettävä mahdollisimman alhaisina.

  • Moottorin ohjausjärjestelmän yksittäiset osat

Nykyaikaisissa moottoreissa käytetään nokka-akseleita, jotka saavat käyttövoimansa ajoketjusta tai jakohihnasta. Muut yksiköt, kuten öljy- ja vesipumput, integroidaan polttomoottorin rakenteen mukaan. 

Kaikki moottorinohjausjärjestelmään kuuluvat osat altistuvat ajamisen aikana suurille lämpö- ja mekaanisille rasituksille. 

Moottorin ohjausjärjestelmän kuluvia osia ovat esimerkiksi:

  • venttiilit
  • öljy- ja vesipumppu
  • nokka-akselit
  • hihnavetoiset komponentit
  • Arvon säilyttäminen, turvallisuus ja ympäristönsuojelu 

Teknisen monimutkaisuutensa vuoksi moottorinhallinta on yksi moottoriajoneuvojen vaativimmista sääntelyjärjestelmistä. Nykyaikaisissa polttomoottoreissa vikasietoisuus on nolla. Jos tietyllä alueella havaitaan vaurioita, myös ympäröivät osat on vaihdettava. Vain ammattitaitoinen laatu ja kaikkien moottorin ohjauskomponenttien erinomainen materiaalivalinta takaavat moottorin ja moottoriajoneuvon turvallisen toiminnan. 

Moottorin ohjausyksikön säätelemä kaasunvaihto vaikuttaa polttomoottorissa useisiin asioihin samanaikaisesti:

  • moottorin tehonkehitys
  • moottorin polttoaineenkulutus
  • moottorin saastekäyttäytyminen

Ehjä ja täydellisesti viritetty moottorinohjausjärjestelmä on näin ollen keskeinen kohde nykyaikaisen ajoneuvotekniikan ja ympäristönsuojelun välillä.

  • Huolto ja tarkastus

Nykyaikaiset valmistusprosessit ja uudet kehitystyön edistysaskeleet takaavat yksittäisten moottorinohjauskomponenttien laadukkaan kestävyyden, usein koko ajoneuvon käyttöiän ajan. Yksittäisten komponenttien ja kuluvien osien, kuten nokka-akselien, kuluminen viivästyy huomattavasti, mikä antaa pidemmän ajan huollolle, kunnossapidolle ja korjauksille. 

Moottorinohjausyksikkö voi suorittaa tehtävänsä luotettavasti koko ajoneuvon käyttöiän ajan, jos valmistajan määräämiä huolto- ja tarkastusvälejä noudatetaan. Näin kuluminen ja alkavat viat voidaan havaita ja korjata varhaisessa vaiheessa. 

INAn ohjausketjut

Polttomoottorissa ketjuvoimansiirrot siirtävät kampiakselin pyörimisliikkeen nokka-akseleille. Osana moottorin ohjausjärjestelmää ajoitusketjua käytetään välittäjänä, jotta venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat tiettyyn aikaan. 

Ohjausketju asennetaan usein suurten sarjojen moottoreihin, ja se on myös joidenkin valmistajien tekninen standardi. Kustannustehokkaampi vaihtoehto ajoitusketjulle on ajohihnan käyttö.

Ohjausketjujen variantit:

  • yksittäiset (simplex) rullaketjut
  • kaksinkertaiset (duplex) rullaketjut
  • Käänteishammasketjut
  • Ohjausketjut osana moottorin ohjausjärjestelmää

Hammashihnalla tapahtuvasta voimansiirrosta poiketen hammasketjut mahdollistavat suurten voimien siirtämisen. Haittapuolena on mainittava, että ohjausketjut löystyvät ajan myötä ja ne on kiristettävä uudelleen. Hammashihnoihin verrattuna hammasketjut ovat myös jonkin verran äänekkäämpiä toiminnassa. Nykyään tätä melua on kuitenkin lievennetty käyttämällä ketjun kiristimiä ja tiettyjä liukukiskoja. Normaalin ajokäytön aikana ketjuvaihteet ovat moottorin ohjausjärjestelmän osana alttiina suurille kuormituksille, ja ne on siksi tarkastettava ja huollettava säännöllisesti. 

Seuraavia osia pidetään ajoitusketjujen kuluvina osina

  • itse ohjausketjut
  • ohjausketjun liuku- ja kiristystangot
  • ketjun kiristin
  • hammaspyörät

Yksittäisten osien laatu ja ammattitaito ovat erittäin tärkeitä ohjausketjujen ja koko moottorinohjausjärjestelmän turvallisuuden ja kestävyyden kannalta. Osta siksi moottorinohjausjärjestelmän komponentit ja ajoitusketjut yksinomaan INAlta, joka on korkealaatuisten autoteollisuuden komponenttien asiantuntija.

Moottorin ohjauskomponentit ja varaosat ajoneuvoosi

Älä pihistele laadusta, kun kyse on ajoneuvosi lisävarusteista, sillä ajoneuvosi suorituskyky voi olla vain yhtä hyvä kuin yksittäiset osat. Meiltä löydät parhaat ja laadukkaimmat autojen varaosat ja komponentit, jotka paitsi nostavat ajoneuvosi arvoa myös takaavat luotettavasti ajoturvallisuuden. Verkkokaupamme valikoimassa on noin 5 miljoonaa komponenttia, mukaan lukien moottorin ohjausjärjestelmän osat joista jokainen suorittaa teknisesti erittäin monimutkaisia tehtäviä polttomoottorissa. Meiltä löydät ohjausketjut ja muut moottorinohjauskomponentit, jotka täyttävät päivittäisen käytön korkeat vaatimukset, sekä erinomaisen asiakaspalvelun. Motointegratorilla on valikoimassamme vain merkkejä, jotka täyttävät korkeimmat laatuvaatimukset ja lisäävät siten pysyvästi ajoneuvosi turvallisuutta ja pitkäikäisyyttä. Nauti moottoriajoneuvosi parhaiden valmistajien, kuten INAn, upeasta valikoimasta.

Yrityksen perustamisvuosi: 1946
Verkkosivusto (Suomi): http://www.ina.de/
Verkkosivusto (maailma): http://www.ina.de/content.ina.de/en/index.jsp
INA
Kaikki valmistajat 0-9 a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z