LOCTITE-liimojen maailma
LOCTITE ei ole pysähtynyt superliiman luomiseen, vaan on jatkanut sen kehittämistä. LOCTITE tarjoaa nykyään laajan valikoiman erilaisia liimoja, joilla on erityisominaisuuksia.
Anaerobiset LOCTITE-liimat
Anaerobinen liima on aine, joka ei tarvitse ilmaa kuivuakseen ja kovettuakseen kuten perinteiset liimat. Tämä on monien liimojen ongelma, sillä ne eivät voi kovettua ilman ilmaa. LOCTITEn anaerobiset liimat alkavat kovettua vasta, kun ne joutuvat kosketuksiin aktiivisten metalli-ionien kanssa. Muutaman minuutin kuluttua liima on kuiva ja 12 tunnin kuluttua se on täysin kovettunut. Kovettumisaikaa voidaan nopeuttaa käyttämällä lämpöä, esimerkiksi 30 minuuttia 120 celsiusasteen lämpötilassa. Laajaan sovellusvalikoimaan kuuluvat kierrelukitteet, kierre- ja pintatiivisteet sekä liitosliimat.
Sähköä johtavat LOCTITE-liimat
Sähköä johtavat LOCTITE-liimat tarjoavat turvallisen, lyijyttömän juotosvaihtoehdon aktiivisten ja passiivisten komponenttien kiinnittämiseen monenlaisissa sovelluksissa. Niitä käytetään muun muassa ilmailu- ja avaruusalalla, lääketieteessä, autoteollisuudessa ja monissa kuluttajatuotteissa. Sen avulla voit esimerkiksi liittää kaksi sähköjohdinta toisiinsa muutamassa sekunnissa ja varmistaa virran kulun liitoksen kautta. Tavallisilla liimoilla on juuri päinvastainen vaikutus ja ne muodostavat eristävän kerroksen. LOCTITElta saa tietysti myös sähköä johtamattomia liimoja.
LOCTITE-kierrelukitteet Motointegratorissa
Moottoriajoneuvoissa käytetään erilaisia ruuveja ajoneuvon osien liittämiseen toisiinsa. Näiden ruuvien ongelmana on kuitenkin se, että ne voivat ajan mittaan löystyä itsestään tärinän vaikutuksesta. Erityisen kriittisissä kohdissa, kuten jousituksessa tai ohjausjärjestelmissä, ruuvit kiinnitetään huolellisesti. Näihin kuuluvat sokkanaulat, jousipesälevyt, nailonmutterit ja -aluslevyt. Nämäkin voivat kuitenkin ajan myötä menettää esijännitysvoimansa. Mekaanisesti kiinnitettyihin liitoksiin vaikuttavat usein myös tärinä, lämpölaajeneminen ja/tai sopimaton vääntömomentti, ja sen takia ne voivat pettää. Korroosio muuttaa myös mekaanisten kierrelukitteiden vaikutuksia, kuten usein tapahtuu sään vaikutuksille alttiissa ajoneuvoissa.
LOCTITE-kierrelukitteet ovat liimautuneita ja istuvat lujasti ja varmasti myös vaikeimmissa olosuhteissa. Niillä on seuraavat ominaisuudet:
- materiaalia lukitsevat liitokset, eivätkä tärinät vaikuta niihin
- estää korroosiota ja tiivistää nesteitä vastaan
- mahdollistaa luotettavan purkamisen
- mahdollistaa määritellyn kitkan kierteessä hallittua esijännitystä varten
Motointegratorista saat huippulaatuista LOCTITE-kierrelukitetta edulliseen hintaan. Värit ilmaisevat LOCTITE-kierrelukitusaineen vahvuuden. Matalan vahvuuden violetti, keskivahvan vahvuuden sininen, korkean vahvuuden vihreä tai punainen.
Läpinäkyvät nestemäiset liimat
Läpinäkyviä nestemäisiä liimoja käytetään monissa eri sovelluksissa, esimerkiksi näytöissä tai kosketusnäytöissä. Ne tarjoavat luotettavan vahvan tartunnan matkapuhelinten, autonäyttöjen ja monien muiden kosketusnäyttölaitteiden muovikoteloihin ja -materiaaleihin. LOCTITEn läpinäkyvät liimat kovetetaan UV-valon avulla. Ne perustuvat silikoniin, jonka ansiosta ne ovat lämpötilan kestäviä, mikä on suuri etu erityisesti autoteollisuudessa.
Pakokaasun korjaus LOCTITE 2 tuuman eristys- ja tiivistysteipillä Motointegratorilta
Monien LOCTITE-tuotteiden käytännöllisyys ja kustannussäästöt näkyvät vanhojen ajoneuvojen pakojärjestelmän suhteellisen yleisessä korjauksessa. Jos moottorin ääni muuttuu hitaasti äänekkäämmäksi ja ajan mittaan jyrinäksi, pakojärjestelmässä on useimmiten reikä. Tämä vaikuttaa usein äänenvaimentimeen, koska se on pakojärjestelmän viimeinen osa ja se kuumenee viimeisenä. Lyhyitä matkoja ajettaessa se ei välttämättä kuumene lainkaan, mikä tarkoittaa, että kondenssivesi ei haihdu.
Katalysaattorilla varustetuissa ajoneuvoissa voi olla myös toinen pakojärjestelmän ongelma. Katalysaattorin tehtävänä on muuttaa palamisen myrkylliset sivutuotteet hiilidioksidiksi ja vaarattomaksi vesihöyryksi. Tässäkin tapauksessa voidaan havaita, että lyhyiden matkojen aikana vesihöyry ei poistu kokonaan pakojärjestelmästä, vaan se muuttuu jälleen vedeksi pakojärjestelmässä tiivistymisen kautta. Jos pakojärjestelmässä on lisäksi moottorin päästöistä peräisin olevaa rikkiä, se muodostaa syövyttävää happoa.
Monissa tapauksissa pakojärjestelmää tai pakojärjestelmän osaa ei välttämättä tarvitse vaihtaa, vaan se voidaan myös korjata. Vanhojen pakojärjestelmien osien irrottaminen on myös erityisen haastavaa asentajalle, koska liitokset ovat niin ruostuneita ja kiilautuneita, että jopa vahingoittumattomat pakojärjestelmän osat rikkoutuvat usein purkamisen aikana ja ne on myös vaihdettava. Uusia pakojärjestelmiä tai yksittäisiä äänenvaimentimia on saatavana kohtuulliseen hintaan Motointegratorin verkkokaupasta.
LOCTITEsta saat itsehitsautuvaa 2 tuuman teippiä. Puhdista vaurioitunut alue etukäteen liasta ja irtonaisista ruostehiukkasista. Jos liitoksia on löysättävä, jotta putki tai äänenvaimennin voidaan kääriä kokonaan, käytä LOCTITEa kokoamiseen.
Anti-seize-voiteluaine. Se kovettuu pakokaasun lämpötilan vaikutuksesta ja varmistaa yksittäisten osien lujan ja tiiviin yhteenkuuluvuuden.
Kun käärit vaurioituneen alueen LOCTITE-teipillä, varmista, että teipin reunat ovat päällekkäin. LOCTITE-teippiä saa kohtuulliseen hintaan Motointegratorilta.
Vuotavat pakojärjestelmät ovat vaarallisia
Vuotava pakoputki on korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Pakokaasujärjestelmä on tarkoituksella sijoitettu ajoneuvon päähän, jotta myrkylliset pakokaasut eivät pääse matkustamoon tai etupuolen ilmanvaihtojärjestelmän imemään niitä sisään. Jos pakojärjestelmä vuotaa, on olemassa hiilimonoksidimyrkytyksen vaara. Voit tilata sopivia varaosia tai korjaustuotteita LOCTITElta ja muilta valmistajilta nopeasti ja laadukkaasti Motointegratorin verkkokaupasta.