Raitisilmasuodattimet

Kiilahihnan kiristimet

(löytyi 767 tulosta)

Kiilahihnan kiristimistä on tullut korjaamoiden ja harrastemekaanikkojen välttämättömiä erikoistyökaluja, jotka helpottavat kiilahihnan asentamista ja irrottamista huomattavasti. Kiilahihnan kiristysrullista käytetään usein myös nimitystä hihnan kiristimet. Ne kuuluvat jakohihnavetojärjestelmään yhdessä jakohihnojen, kiristimien ja tyhjäkäyntihihnojen kanssa. Tässä ne varmistavat kiilahihnan oikean kireyden

Varaosat BREMBO

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Kiilahihnan kiristimet.

Kaikki valmistajat

Kiilahihnan tehtävä

Kiilahihna muuntaa moottorin tuottaman liike-energian niin, että sitä voidaan käyttää ajoneuvon kuljettamiseen. Se esimerkiksi syöttää laturiin energiaa ajon aikana, mikä varmistaa virransyötön lisäksi myös akun energiansaannin. Lisäksi kiilahihnat vastaavat toisinaan myös ilmastoinnin kompressorin tai ohjaustehostimen toiminnasta ja toisinaan myös vesipumpun toiminnasta.

Pitkittäisurilla varustetut tyypit ovat yleensä litteämpiä ja joustavampia kuin hammasprofiililla varustetut versiot, ja niitä kutsutaan kiilahihnoiksi.

Hihnan kireyden merkitys

Kiilahihnan käyttöiän kannalta on tärkeää, että hihnan kireys on oikea. Liian pieni hihnan kireys johtaa huonoon voimansiirtoon ja huomattavasti suurempaan kulumiseen.

Mikä on kiilahihnan kiristin?

Kiilahihnan kiristin helpottaa kiilahihnan asentamista ja irrottamista huomattavasti. Erikoistyökalu on yleensä varustettu kahvalla, joka mahdollistaa työskentelyn vaikeasti saavutettavissa paikoissa. Usein hihnan kiristyssarjat sisältävät myös hylsyjä ja muita välineitä kiilahihnan optimaaliseen kiristämiseen. Useimmissa tapauksissa työkalu sopii useille automerkeille, mikä on aina merkitty valmistajan teknisiin tietoihin.

Joskus kiristyshihnapyöristä käytetään kuitenkin myös nimitystä hihnan kiristimet. Ajoneuvoissa, joissa on kiristyshihnapyörä, hihnan kireyden säätäminen ei useinkaan ole mahdollista tai se on paljon vaikeampaa.

Viallisen kiilahihnan seuraukset

Kiilahihnan katkeamiseen liittyy äänekäs pamaus moottoritilassa. Myös akun merkkivalo syttyy tämän jälkeen, koska akkua ei enää ladata. Ohjaus voi vaikeutua ohjaustehostimen menetyksen vuoksi. Jos kiilahihna käyttää myös vesipumppua, moottorin jäähdytysjärjestelmä pettää vian sattuessa.

Jos kiilahihna on katkennut, on ehdottomasti mentävä välittömästi lähimpään korjaamoon. Riippuen siitä, ajetaanko tällä myös vesipumppua, voit kuitenkin ajaa itse korjaamolle. Jos näin ei tapahdu, ilmastointi ei toimi ja ohjaustehostin on hitaampi, mutta moottorin jäähdytys toimii silti. Jos kiilahihna käyttää myös vesipumppua, ajoneuvo on hinattava, jotta moottori ei ylikuumene - ja siitä aiheutuvat kalliit moottorivauriot voidaan estää.

Kiilahihnan kireyden vaurioiden tunnistaminen

Vinkuva kiilahihna on usein merkki siitä, että hihnan kireys on liian alhainen. Tämä tapahtuu yleensä iän lisääntyessä, kun kiilahihna ylivenyy ja luistaa. Erityisesti kostea sää pahentaa ongelmaa, koska hihnan pito hihnapyörässä heikkenee. Jos ääni jatkuu käynnistyksen jälkeen, on aika vaihtaa kiilahihnan kireys.

Jännityksen puute on helposti aistittavissa: kun moottori on sammutettuna, paina hihnaa tai yritä kiertää kiilahihnaa, sitä ei pitäisi pystyä kiertämään kuin neljänneskierroksen verran. Muuten jännitys on liian alhainen.

Vauriot, kuten haalistuneet kyljet tai kulumisjäljet ulkosivuilla, osoittavat myös, että kiilahihna on vaihdettava. Kylkipintojen kulumisjäljet ovat myös merkki hitaasta hihnapyörästä, sopimattomasta kylkiprofiilista tai riittämättömästä hihnan kireydestä.

Kiilahihnan vaihtaminen

Kiilahihna on kuluva osa, joka kuluu ajoneuvoissa enemmän tai vähemmän nopeasti. Sekä suuret vääntömomentit että sään vaikutukset vaativat ajan myötä veronsa kumipinnoitetulle osalle. On suositeltavaa noudattaa valmistajan vaihtovälejä ja tarkastaa kiilahihna säännöllisesti vaurioiden varalta. Tämä on erityisen tärkeää, kun ajoneuvo on vähintään viisi vuotta vanha tai yli 60-80 000 km ajettu.

Kiilahihnan vaihtaminen on suhteellisen helppoa, ja se kestää yleensä enintään 30 minuuttia korjaamolla vanhemmissa malleissa. Kustannukset ovat vastaavasti alhaiset. Uudemmissa malleissa yksiköt on kuitenkin asennettu tiukemmin, mikä lisää myös kiilahihnan vaihtamiseen tarvittavaa vaivaa. Jos myös hihnapyörät tai hihnan kiristin on vaihdettava, kustannukset nousevat nopeasti 200-300 euroon.

Kiilahihnan kiristäminen

Hihna asetetaan jännittämättömänä ja kiristetään kiristysliukujen tai muiden kiristysmenetelmien avulla. Optimaalisen jännityksen saavuttamiseksi valmistajat tarjoavat ilmaisia laskentaohjelmia, joilla määritetään ihanteellinen värähtelytaajuus. Vaihtoehtoisesti on olemassa yksinkertaisia esijännitystaulukoita.

Joissakin vanhemmissa ajoneuvoissa myös laturissa on vastaava laite, jonka avulla hihna voidaan kiristää. Löysää kiristyslaitetta ennen kiilahihnan irrottamista ja siirrä vaihtovirtageneraattoria takaisin moottoria kohti asennuksen jälkeen, jotta hihnan kireys palautuu halutuksi tilaksi.

Jos kiilahihna käyttää useita apuyksiköitä, hihnan jälkikiristäminen ei ole mahdollista tai se on annettava asiantuntijan tehtäväksi. Sama koskee ajoneuvoja, joissa on kiristyshihnapyörä. Tämä voi myös olla syy vinkuvaan kiilahihnaan, ja se on ehkä vaihdettava.

Osta kiilahihnan kiristimet verkossa

Motointegratorin verkkokaupasta löydät ajoneuvoosi sopivan kiilahihnan kiristimen. Valikoimassamme on tunnettuja valmistajia, kuten Hans Pries tai Hutchinson, jotka puolestaan edustavat huippulaatua. Vertaile oikean, sinun malliisi sopivan varaosan hintoja ja valitse halvin kiilahihnan kiristin varaosien ja tarvikkeiden laajasta valikoimastamme kaikkiin suosittuihin automerkkeihin. Lisäksi löydät tietysti myös oikean kiilahihnan, kiristinrullat, tasaushihnat tai kiilahihnan ohjainrullat.

Parhaat tuotteet kategoriasta Kiilahihnan kiristimet

Sijoituskriteerit